پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

آشنایی با انواع هدست واقعیت مجازی

شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۶

آشنایی با انواع هدست واقعیت مجازی

آشنایی با انواع هدست واقعیت مجازی

برای کسب تجربه بی نظیر واقعیت مجازی می توان از انواع هدست واقعیت مجازی که در بازار وجود دارد استفاده کرد. برخی از این هدست های واقعیت مجازی به کامپیوتر متصل می شوند و برخی دیگر به صورت یک مجتمع بوده و در داخل خود مانیتور، حافظه، پردازنده و ... دارند. هدست های واقعیت مجازی دیگری هم وجود دارند که با کمک گوشی های هوشمند، تجربه بودن در یک فضای مجازی شبیه سازی شده را به شما می دهند.

هرکدام از این انواع هدست واقعیت مجازی دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. تنها کاربر است که می تواند بین بودجه ای که می خواهد برای خرید این نوع هدست ها اختصاص دهد و کیفیتی که انتظار دارد تجربه کند، تصمیم بگیرید که کدام یک از این هدست های واقعیت مجازی می تواند مناسب او باشد.

قبل از این که با انواع هدست واقعیت مجازی آشنا شویم خوب است که به این سوال پاسخ دهیم که اصولاً واقعیت مجازی چیست؟ واقعیت مجازی (vr) در واقع به محتوای دیجیتالی گفته می شود که می توان با استفاده از هدست vr یا hmd  حضور در یک فضای سه بعدی و مجازی را تجربه کرد. هدف از vr این است که کاربر به طور کامل حضور در یک محیط شبیه سازی شده و جدا از دنیای واقعی را تجربه کند. یک نکته مهمی که وجود دارد این است که vr نباید با ar اشتباه گرفته شود. ar در واقع یک واقعیت افزوده است که اطلاعات دنیای واقعی را با اتصال به اینترنت در اختیار کاربر قرار می دهد در حالی که vr یا واقعیت مجازی، به بازسازی یک محیط دیجیتالی سه بعدی جدید می پردازد.

آشنایی با انواع هدست واقعیت مجازی

در ادامه قصد داریم شما را با انواع هدست واقعیت مجازی بیشتر آشنا کنیم.

هدست واقعیت مجازی pc-vr

\این نوع از هدست واقعیت مجازی به صورت فیزیکی و با کابل به کامپیوتر متصل می شود. هدست واقعیت مجازی از نوع pc-vr به دلیل اینکه از کیفیت بالاتری برخوردار است تجربه حضور در یک مکان شبیه سازی شده را برای کاربر به نسبت سایر هدست ها بسیار لذت بخش تر می کند. به همین دلیل استفاده از این نوع هدست کاربرد بیشتری در بازیهای رایانه ای دارد. البته باید بگوییم که قیمت هدست واقعیت مجازی pc-vr بسیار گران تر از سایر انواع هدست های واقعیت مجازی است. این نوع از هدست واقعیت مجازی نیاز به اتصال کابل و تجهیزات سخت افزاری دیگر مانند کنترلر ها به کامپیوتر دارد و همچنین برای استفاده از آن باید یک فضای مشخصی را در نظر گرفت. از برندهای و مدل های معروف این نوع هدست واقعیت مجازی  می توان به lenovo، htc vive pro، samsung ، sony playstation vr(psvr)،oculus quest اشاره کرد. کاربرد این نوع از vr بیشتر در زمینه بازی، گردشگری، آموزشی و هنر و ... می باشد.

هدست واقعیت مجازی ترکیبی (standalone vr)

این نوع از هدست واقعیت مجازی به کمترین تجهیزات سخت افزاری نیاز دارد. و به غیر از باتری و ایجاد حساب کاربری برای دسترسی به برخی نرم افزارهای vr به چیز دیگری از طرف کاربر نیاز ندارد. در واقع یکی از انواع هدست واقعیت مجازی است که در خود باتری، حافظه، پردازنده، صفحه نمایش، انواع سنسورها را دارد. بنابراین شما برای این که تجربه حضور در یک محیط شبیه سازی شده را داشته باشید نیاز به هیچ سخت افزار اضافه ای مانند کابل، کامپیوتر، گوشی موبایل و ... نخواهید داشت.

به همین دلیل است که کاربران از آن به عنوان یک هدست vr همه کاره یاد می کنند. این نوع از هدست واقعیت مجازی به صورت بیسیم است و به راحتی می توان در هر مکانی از آن استفاده کرد و نیاز به یک فضای مشخص ندارد. مانند pc-vr که باید در یک مکان خاص همواره از آن استفاده کرد چون که تجهیزات سخت افزاری و کابل و کنترلر ها باید به آن اتصال داشته باشد. البته باید بگوییم که این هدست ها به نسبت هدست های pc-vr از قدرت و کیفیت کمتری برخوردار هستند. با این حال بسیاری از شرکت های معروف مانند گوگل، فیسبوک، htc و ... بیشتر سرمایه گذاری خود را در زمینه طراحی و ساخت این نوع از هدست های واقعیت مجازی متمرکز کرده اند. به طوری که می توان گفت آینده واقعیت مجازی به سمت این نوع از هدست ها خواهد رفت زیرا بسیار مقرون به صرفه تر  و کاربردی تر از سایر انواع هدست های واقعیت مجازی هستند.

هدست واقعیت مجازی موبایلی(smartphone vr)

یکی دیگر از انواع هدست واقعیت مجازی، هدست موبایلی می باشد. همانطور که از نام آن پیداست این قابلیت را به شما می دهد که بتوانید با استفاده از گوشی هوشمند حضور در یک فضای مجازی شبیه سازی شده را تجربه کنید. این هدست ها از ژیروسکوپ و دوربین و گوشی استفاده می کنند. برای استفاده از این نوع هدست های vr شما باید گوشی خود را در دستگاه قرار داده و بعد از آن دستگاه vr را بر روی صورت خود نگه دارید. استفاده از این نوع از هدست های واقعیت مجازی برای بازی، مشاهده ویدیو و تجربه social vr کاربرد گسترده ای دارد. از انواع مختلف این نوع هدست که کاربرد گسترده ای دارند می توان به samsung gear vr، google daydream view و ... اشاره کرد.

از ویژگی های عالی این نوع از هدست های واقعیت مجازی این است که استفاده از آن آسان است و قیمت ارزان تری نسبت به دیگر انواع هدست واقعیت مجازی دارند. و از آنجایی که همه افراد اغلب دارای گوشی هوشمند هستند می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

این که کدام یک از انواع هدست واقعیت مجازی می تواند مناسب شما باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال برای خرید هدست واقعیت مجازی باید بودجه ای که قصد دارید برای این کار اختصاص دهید را مشخص کنید. یا این که می خواهید آن را به pc وصل کنید و یا با گوشی خود می خواهید تجربه حضور در یک فضای مجازی شبیه سازی شده را داشته باشید. همه این عوامل می توانند کمک کنند تا بتوانید یکی از انواع هدست واقعیت مجازی که واقعاً مناسب شما است و قادر است نیازهای شما را برطرف کند خریداری نمایید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.