پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

چگونه یک کارت حافظه (SD Card) مناسب برای گوشی مان بخریم؟

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۰

چگونه یک کارت حافظه (SD Card) مناسب برای گوشی مان بخریم؟

یک از راههای مناسب برای افزایش ظرفیت هر نوع دستگاه دیجیتال مانند گوشی های هوشمند، تبلت و دوربین عکاسی که قابلیت نوشتن و خواندن اطلاعات را دارند، استفاده از کارت حافظه است. اکثر دوربین های عکاسی حافظه داخلی ندارند و شما باید از اس دی کارت استفاده کنید.


بیشتر گوشی های هوشمند موجود در بازار، گوشی های هوشمند پایین رده و میان رده هستند. این گوشی ها اغلب حافظه داخلی پایینی دارند و پس از نصب چندین برنامه و تولید دائم دیتا توسط برنامه ها، با مشکل کمبود حافظه مواجه می شود و در نصب سایر برنامه ها و یا انتقال عکس و فیلم دچار اختلال میشود. این گوشی ها در بهترین حالت 8 گیگابایت ظرفیت داخلی دارند که نیمی از فضای آنرا سیستم عامل گوشی و نرم افزارهای اولیه اشغال می کنند و نیمی دیگر در دسترس کاربر برای انتقال اطلاعات قرار می گیرد.


اندازه فیزیکی

هنگام خرید دستگاه دیجیتال و به خصوص گوشی هوشمند، به مشخصات دستگاه نگاه کنید. اگر در مشخصات دستگاه خریداری شده قابلیت افزایش حافظه دیده می شود، نیاز به راهنمای خرید کارت حافظه برای انتخاب بهترین مدل دارید. اس دی کارت ها در اندازه های مختلفی عرضه میشوند و سرعت نوشتن و خواندن دیتا و همچنین میزان ظرفیت متفاوتی دارند. اس دی کارت ها در سه سایز متفاوت عرضه می شوند:

 

  • 1- اس دی کارت  (SD card)
  • 2- مینی اس دی کارت  (Mini SD Card)
  • 3- میکرو اس دی کارت  (Micro SD card)

نوع اول، بزرگترین سایز اس دی کارت است که کمی بزرگتر از یک تمبر است و معمولا بعنوان کارت حافظه در دوربین های عکاسی دیجیتال کاربرد دارد. نوع دوم تقریبا نصف نوع اول است. نوع سوم، کوچکترین سایز است که در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته و ما در این راهنما به آن می پردازیم.

 

توجه به این نکته ضروری است که بر خلاف  اس دی کارت معمولی که قابلیت تغییر اندازه و کوچک شدن را ندارد، این امکان برای مینی اس دی کارت و میکرو اس دی کارت فراهم شده است و برای این منظور در جعبه آن ها یک خشاب در اندازه اس دی کارت وجود دارد تا اگر که نیاز به اتصال کارت حافظه به دستگاهی با پشتیبانی از اس دی کارت شد، به راحتی بتوانید سایز فیزیکی را افزایش دهید. به عنوان نمونه بیشتر لپ تاپ ها دارای کارت ریدر (Card Reader) داخلی هستند که از اس دی کارت پشتیبانی می کنند. با استفاده از خشاب، به راحتی می توانید اطلاعات را میان لپتاپ و گوشی هوشمندتان انتقال دهید.



ورژن حافظه

ورژن حافظه (Storage Version) مورد مهمی است که در انتخاب کارت حافظه موثر است. سه نسخه از میکرو اس دی کارت موجود است: میکرو اس دی کارت (microSD card)، میکرو اس دی اچ سی کارت (microSDHC card) و میکرو اس دی ایکس سی (microSDXC)


مدل اول microSD برای نگهداری اطلاعات تا 2 گیگابایت طراحی شده است، هر چند که نسخه های 4 گیگابایتی نیز از آن دیده شده اند. مدل دوم microSDHC است (Secure Digital High Capacity) که قابلیت ذخیره اطلاعات تا 32 گیگابایت دارد. مدل سوم microSDXC است (Secure Digital eXtra). این مدل نسل جدیدی از اس دی کارتهاست که برای ذخیره اطلاعات از 32 گیگابایت تا 2 ترابایت طراحی شده است.


حالا که با انواع کارت حافظه و ورژن ها آنها آشنا شدید، قبل از خرید حتما ببینید که گوشی هوشمند شما از چه نسخه ای پشتیبانی می کند. برای اینکار اسلات کارت حافظه را ببینید یا مشخصات سخت افزاری دستگاه را نگاه کنید. اکثر گوشی های اندرویدی امروزی از microSDHC پشتیبانی می کنند، حال آن که پشتیبانی از microSDXC در تعداد کمی از پرچمداران برخی از کمپانی ها دیده می شود. جالب است بدانید که اگر گوشی هوشمندی از microSDXC پشتیبانی کند، قادر است از دو مدل دیگر نیز پشتیبانی کند. اما بالعکس آن ممکن نیست.


کلاس های سرعت

هنگام خرید یک کارت حافظه، اعدادی بر روی کارت درج شده بنام کلاس سرعت که بیش از همه کاربران را هنگام خرید سردرگم می کنند. در حال حاضر پنج کلاس مختلف سرعت وجود دارند که به ترتیب از آهسته ترین تا سریع ترین عبارتند از:

  • DS نهایت سرعت 12.5 مگابایت بر ثانیه
  • H نهایت سرعت 25 مگابایت بر ثانیه
  • UHS-I نهایت سرعت 104 مگابایت بر ثانیه
  • UHS-II نهایت سرعت 312 مگابایت بر ثانیه
  • UHS-3 سرعت بالای 312 مگابایت بر ثانیه

اینها کلاس های سرعت اصلی هستند که بعضی از آنها زیر شاخه هم دارند مثلا در کلاس DS در حدود 6 و در کلاس HS در حدود 10 کلاس زیر شاخه وجود دارد. این اعداد نشان دهنده بالاترین سرعت هایی است که یک کارت حافظه می تواند هنگام خواندن اطلاعات داشته باشد.


کارت حافظه مناسب من کدام است؟
1- ابتدا ببینید دستگاه مورد نظر شما از کدام نوع کارت حافظه پشتیبانی می کند و از میان سه سایز موجود دست به انتخاب بزنید. اگر هدف شما افزایش ظرفیت حافظه گوشی موبایل است، باید Micro SD Card را انتخاب کنید.
2- سپس ببینید دستگاه شما از چه ورژن حافظه ای پشتیبانی می کند. برای جلوگیری از اتلاف هزینه و خرید ورژن اشتباه، از فروشنده سوال کرده و یا با جستجو در اینترنت، قبل از خرید به جواب این سوال برسید.
3- سپس نوبت به انتخاب سرعت کارت حافظه میرسد که بستگی به نحوه استفاده آتی شما از حافظه خواهد داشت.


بیشتر کاربران در مورد کلاس های سرعت دچار سردرگمی می شوند. کلا اینها را بخاطر داشته باشید: برای گوش دادن به موزیک و یا تماشای ویدیو نیازی به استفاده از کارت های حافظه UHS ندارید، با این حال استفاده از آنها ضرری ندارد. برای فیلمبرداری 4K مجبور به استفاده از پر سرعت ترین مدل موجود هستید.


کلاس سرعت 10 ضمن اینکه قیمت مناسبی نسبت به کیفیتش دارد، سرعت بسیار قابل قبولی حتی در دریافت و انتقال فایل از کامپیوتر ارائه می کند. سرعت این کلاس به اندازه ای است که حتی برای ذخیره کردن دیتای اپلیکیشن های گوشی نیز می توانید بر روی آن  حساب باز کنید. سرعت 25 مگابایت بر ثانیه برای استفاده های متداول کاربران مناسب و کافی است.


برای فیلمبرداری HD و FUll HD در صورت نبود فضای کافی ناچار به استفاده از کلاس UHS هستنید و برای 4K نیز باید از میان پرسرعت ترین محصولات موجود بازار خریداری کنید؛ هرچه بالاتر، بهتر.
 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.