پربازدیدترین مطالب

آموزش

منظور از Core i چیست؟ بررسی انواع Core i پردازنده

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰

منظور از Core i چیست؟ بررسی انواع Core i پردازنده

اگر با قطعات کامپیوتر و لپ‌ تاپ سر و کار داشته‌ اید به احتمال فراوان تاکنون با کلمه Core i مواجه شده باشید. هنگامی که قصد خرید کیس اسمبل شده را دارید با سخت‌ افزارهای مختلفی روبرو می‌ شوید. پردازنده یا سی پی یو به عنوان مغز متفکر کامپیوتر از جمله مهمترین سخت‌ افزارها برای راه اندازی یک سیستم شناخته می‌ شود. هر اندازه که پردازنده یا CPU بتواند با سرعت بیشتری دستورالعمل‌ هایی که توسط نرم‌ افزارها ارائه می‌ شوند را محاسبه کند، عملکرد کلی کامپیوتر نیز روان‌ تر خواهد شد. در این میان آشنایی با انواع CPU کامپیوتر ضرورت دارد.

در یک دهه گذشته به طور فراوان با مفهوم Core i بر روی cpu مواجه شده‌ اید. شرکت اینتل پردازنده‌ های خود را تحت این عنوان روانه بازار می‌ کند. در واقع هسته یا Core در پردازنده نوعی پردازنده کوچک بوده که برای اینکه عملکرد دستورالعمل‌ ها بهینه‌ سازی شود بر روی پردازنده اصلی قرار می‌ گیرد. هر اندازه تعداد هسته‌ ها بر روی پردازنده بیشتر شود، قدرت پردازش سیستم نیز به میزان قابل توجهی بالاتر خواهد رفت.

تاریخچه Core i

اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه Core i سخن بگوییم باید به سال ۲۰۰۸ برگردیم. از همان اوایل قرن ۲۱ میلادی تولید کنندگان با هدف افزایش سرعت پردازش تصمیم گرفتند که در برد سخت‌ افزاری تعداد سی پی یو ها را افزایش دهند. شرکت اینتل برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که انقلابی در پردازنده‌ ها به وجود آورده و نسل جدید محصولات خود را رونمایی کند. به واسطه بهره‌ گیری از تکنولوژی مدرن‌ تر و معماری بالاتر، قدرت بالایی از پردازنده‌ های جدید اینتل مشاهده شد.

برای نخستین بار معماری Nehalem جهت ساخت این پردازنده‌ ها مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن چند سری از پردازنده‌ های اینتل تحت عنوان Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 روانه بازار شد. در حال حاضر جدیدترین پردازنده‌ های اینتل با قدرت و توان پردازش بالا تحت عنوان پردازنده‌ های سری Core i9 در دسترس کاربران قرار گرفته اند. برخلاف تصور بخش زیادی از کاربران، عددی که در مقابل کلمه Core قرار داده شده است به تعداد هسته‌ های پردازنده هیچگونه ارتباطی ندارد. اینتل با هدف شناسایی پردازنده‌ ها ترجیح داده است که از این اعداد در کنار سری پردازنده‌ ها کمک بگیرد. هر کدام از پردازنده‌ های نسل Core i دارای ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های خاص هستند.

منظور از سی پی یو Core i چیست؟

اینتل چندین نسل از پردازنده‌ ها را برای سیستم‌ ها روانه بازار می‌ کند. پردازنده‌ های Core i را ششمین نسل از محصولات ارائه شده توسط اینتل می‌ توان نامید. در این میان لازم است بدانید که این دسته از پردازنده‌ های اینتل در چند سری مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته می‌ شوند. جدیدترین نسل از پردازنده‌ اینتل قرار است به عنوان نسل ۱۴ با معماری منحصر به فرد روانه بازار شوند. در عین حال نسل ۱۳ پردازنده‌ های اینتل که هم اکنون در دسترس قرار دارند با قدرت فوق العاده و توان پردازشی ایده آل، گزینه‌ ای مناسب برای سیستم‌ های گیمینگ به شمار می‌ روند.

برخی از کاربران به اشتباه تصور می‌ کنند عدد قرار گرفته شده در کنار Core i تعداد هسته‌ های پردازشی را نشان می‌ دهد. با این حال باید بدانید که این ادعا حقیقت نداشته و از روی نام پردازنده به هیچ عنوان نمی‌ توانید تعداد هسته‌ ها را تشخیص دهید. خانواده پردازنده Core اینتل امروزه با تنوع بالا امکان انتخاب بهترین CPU را برای کاربران فراهم می‌ کند.

پردازنده‌ های Core i3 اینتل

نخستین نسل از پردازنده‌ های Core i اینتل تحت عنوان Core i3 در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. این پردازنده‌ های ارزان قیمت عملکردی ضعیف‌ تر در مقایسه با محصولات نسل بعدی از خود اجرا می‌ کنند. این روزها کاربرانی که قصد اسمبل کردن سیستم عمومی و اداری را دارند، ترجیح می‌ دهند به سراغ این سری از پردازنده‌ های اینتل بروند. در واقع پردازنده‌ های Core i3 محصولات رده پایین و ارزان قیمت بوده که همچنان از تقاضای بالایی برای خرید برخوردار هستند.

جالب است بدانید که اینتل نسل دهم پردازنده‌های Core i3 را روانه بازار کرده که می‌ توانند در سطح پردازنده‌ های نسل گذشته Core i5 عملکرد خود را اجرا نمایند. افرادی که قصد اسمبل یک کامپیوتر اقتصادی و شخصی را دارند، می‌ توانند به سراغ خرید پردازنده Intel Core i3_10320 بروند. علاوه بر این کاربران نیمه حرفه‌ ای و حتی گیمرهای میان رده نیز قادر هستند از نسل جدید پردازنده‌ های Core i3 که قدرت بالایی دارند بر روی سیستم‌ های خود استفاده نمایند.

پردازنده‌ های Core i5 اینتل

دسته دیگری از پردازنده‌ های Core i تحت عنوان Core i5 محبوبیت بسیار زیادی در میان گیمرها دارند. اگر به دنبال خرید یک پردازنده برای کارهای گرافیکی و پردازش‌ های چند کاره هستید، توصیه می‌ کنیم به بررسی پردازنده‌ های Core i5 بپردازید. برای اغلب تسک‌ ها این سری از پردازنده‌ های اینتل کارایی مناسبی دارند. در حالت کلی کاربران حرفه‌ ای و میان رده که قصد اسمبل یک سیستم چند منظوره مالتی مدیا و حتی سیستم گیمینگ با توان بالا را دارند، می‌ توانند از پردازنده‌ های نسل جدید Core i5 بر روی کامپیوتر خود استفاده کنند.

جالب است بدانید که یک پردازنده مانند Intel Core i5_10600k توان بالاتری نسبت به پردازنده Core i7_8700k برای پردازش از خود ارائه خواهد داد. علاوه بر این دسته‌ ای از پردازنده‌ های میان‌ رده اینتل در خانواده Core i5 با بهره‌ مندی از ۶ هسته و ۱۲ رشته به راحتی می‌ توانند با کارت‌ های گرافیک حرفه‌ ای و میان رده سازگاری خود را نشان داده و به اجرای هرگونه بازی سنگین بپردازند. هنگامی که به سراغ خرید پردازنده می‌ روید، ممکن است در انتهای نام آنها یک پسوند K مشاهده کنید. این پسوند نشان می‌ دهد که محصول مورد نظر برای کاربران حرفه‌ ای دارای ساختار ضریب باز است؛ یعنی با توجه به نوع خنک کننده به سادگی امکان اورکلاک آن فراهم می‌ شود.

پردازنده‌ های Core i7 اینتل

نسل قدرتمندتر پردازنده‌ های اینتل تحت عنوان Core i7 با قدرت پردازشی بالا برای اجرای بازی‌ های سنگین و همچنین ویرایش حرفه‌ ای تصاویر و ویدیوها امروزه روانه بازار می‌ شوند. تا قبل از سال ۲۰۱۸ و عرضه Core i9 این دسته از پردازنده‌ های اینتل قدرتمندترین محصولات موجود در بازار به شمار می‌ رفتند. به واسطه قیمت بالای پردازنده‌ های Core i9 هم اکنون نیز بخش زیادی از کاربران حرفه‌ ای ترجیح می‌ دهند به سراغ خرید این سری از پردازنده‌ ها بروند.

پردازنده‌ های Core i7 اینتل عملکردی بی‌ نظیر در تسک‌ های Most Demanding اجرا خواهند نمود. قدرت پردازشی جدیدترین نسل از پردازنده‌ های Core i7 به گونه‌ ای است که به راحتی می‌ تواند به رقابت با پردازنده‌ های ارائه شده توسط amd بپردازد. اگر به دنبال اسمبل یک سیستم گیمینگ و همچنین راه‌ اندازی یک سیستم برای رندرینگ و تولید محتوای حرفه‌ ای هستید، توصیه می‌ کنیم از نسل جدید Core i7 دیدن کنید.

پردازنده‌ های Core i9 اینتل

پس از آنکه کمپانی AMD جدیدترین محصولات خود را تحت عنوان Ryzen 9 روانه بازار کرد، دوست داران اینتل به شدت نسبت به آینده محصولات این کمپانی احساس نگرانی کردند. با این حال اینتل نیز بیکار ننشست و قدرت خود را با عرضه خانواده Core i9 نشان داد. در واقع می‌ توان بیان کرد که جدیدترین پردازنده‌ های اینتل با توان پردازشی شگفت انگیز به راحتی تمام نیازهای کاربران حرفه‌ ای، گیمرها و تولید کنندگان محتوا را پاسخ می‌ دهد.

اینتل به خوبی توانسته است از فناوری‌ های جدید برای ساخت پردازنده‌ های Core i9 کمک گیرد. به عنوان مثال یک فناوری تحت عنوان Thermal Velicity Boost را به کار گرفته که بر اساس شرایط دمایی، فرکانس بوست پردازنده را می‌ تواند کنترل نماید. به هیچ عنوان به صورت غیر استاندارد اجازه افزایش فرکانس بوست به پردازنده داده نمی‌ شود. این شرایط کمک می‌ کند تا کاربرانی که از سیستم‌ های خنک کننده ضعیف بر روی کامپیوترهای خود بهره‌ مند هستند، بدون نگرانی از سیستم استفاده نمایند. اینتل تضمین می‌ کند که سلامت محصول با استفاده از این فناوری حفظ می‌ شود.

برای اجرای بازی‌ های سنگین امروزه پردازنده‌ های جدید اینتل تحت عنوان Core i9_12900k قادر هستند با ۱۶ هسته و ۲۴ رشته به راحتی عملکرد کامپیوتر را تضمین کنند. هر اندازه در پردازنده تعداد هسته‌ ها بیشتر باشد، یعنی سرعت انجام پردازش و قدرت آن نیز بالاتر می‌ رود.

آشنایی با نسل‌ های پردازنده اینتل

پردازنده ‌های Core i امروزه در ۱۳ نسل روانه بازار می‌ شوند. از نسل نخست که تحت عنوان Nehalem شناخته می‌ شود تا آخرین نسل یعنی پردازنده‌ های Raptor Lake هر کدام دارای مشخصات خاص هستند.

اینتل به صورت سالیانه پردازنده‌ های خود را به روز رسانی کرده و با معماری جدید در اختیار کاربران قرار می‌ دهد. ۱۳ نسل پردازنده‌ های اینتل به ترتیب موارد زیر هستند.

  • نسل اول: Nehalem
  • نسل دوم: Sandy Bridge
  • نسل سوم: Ivy Bridge
  • نسل چهارم: Haswell
  • نسل پنجم: Broadwell
  • نسل ششم: Skylake
  • نسل هفتم: Kaby Lake
  • نسل هشتم: Kaby Lake R
  • نسل نهم: Coffe Lake
  • نسل دهم: Ice Lake و Cannon Lake
  • نسل یازدهم: Alder Lake
  • نسل دوازدهم: Raptor Lake

منظور از تعداد هسته پردازنده چیست؟

هست یا Core در پردازنده در واقع نوعی پردازنده کوچک به شمار می‌ رود که برای بهینه‌ سازی عملکرد دستورالعمل‌ ها نقش بهینه‌ سازی را درون پردازنده اصلی ایفا می‌ کند. هر اندازه که تعداد هسته‌ های یک پردازنده بیشتر باشند یعنی دستگاه قادر است تسک‌ های بیشتری را اجرا نماید. این ویژگی کمک می‌ کند تا گیمرها بتوانند توان بالاتری از پردازنده دریافت نمایند. این روزها پردازنده‌ های چند هسته‌ ای می‌ توانند برای اجرای بازی‌ های سنگین کاربرد خود را نشان دهند. به عنوان مثال نسل جدید پردازنده‌ های اینتل با ۱۶ هسته و ۲۴ رشته سرعت بی‌ نظیری در اجرای دستورالعمل‌ ها خواهند داشت.

تفاوت هسته و رشته در CPU چیست؟

یکی دیگر از سوالاتی که کاربران ممکن است با آن مواجه شوند، نقش رشته در CPU خواهد بود. رشته یا Thread در یک پردازنده و سیستم به تعداد پردازش‌ های مستقلی گفته می‌ شود که در هر لحظه هر چیپ می‌ تواند آن را انجام دهد.

از نظر تئوری پردازنده‌ هایی که دارای قابلیت Multithreading هستند، می‌ توانند هسته‌ های یک پردازنده را به دو رشته تقسیم نمایند. به زبان ساده‌ تر می‌ توان بیان کرد که رشته‌ ها بخشی از سیستم بوده که اجازه می‌ دهند پردازنده کامپیوتر به صورت همزمان چندین کار را با هم انجام دهند. بنابراین چنانچه قصد دارید به صورت فشرده چندین فرآیند را با سیستم اجرا نمایید باید یک پردازنده با تعداد رشته‌ های زیاد را بر روی کامپیوتر به کار بگیرید. با توجه به اینکه هر هسته معمولا دارای دو رشته است، این دو مولفه ارتباط مستقیمی با همدیگر دارند.

رشته‌ ها در کامپیوتر کمک می‌ کنند که کاربر بتواند به صورت همزمان علاوه بر اینکه در حال گوش دادن به موسیقی است، از مرورگر اینترنت نیز استفاده نماید.

نحوه تشخیص تعداد هسته‌ های پردازنده

برای اینکه بتوانید تعداد هسته‌ های پردازنده را به دست آورید، به راحتی می‌ توانید از نرم‌ افزار رایگان CPU_Z استفاده کنید. این نرم‌ افزار اطلاعات کاملی از سیستم را در اختیار کاربران قرار می‌ دهد.

علاوه بر این کاربران قادر هستند که از طریق سیستم نیز تعداد هسته‌ های CPU را به دست آورند. با فشردن همزمان سه کلید CTRL+ALT+DELETE باید روی به انتخاب گزینه TASK MANAGER بیاورید. پس از باز شدن پنجره آن بر روی تب دوم یعنی Performance قادر هستید که تعداد هسته‌ های CPU کامپیوتر یا لپ‌ تاپ را به دست آورید.

روش دیگر برای به دست آوردن تعداد هسته‌ های پردازنده استفاده از قسمت سرچ ویندوز است. در این قسمت عبارت System Information را جستجو کرده و در پنجره جدیدی که باز می‌ شود به دنبال کلمه System Summary یا Processor باشید. تمام مشخصات سیستم را در این قسمت می‌ توانید به دست آورید.

سخن پایانی

آشنایی با Core i و نسل‌ های مختلف پردازنده‌ های اینتل کمک می‌. کند تا برای اسمبل یک سیستم گیمینگ یا خانگی بهترین انتخاب را انجام دهید. این کمپانی پردازنده‌ های خود را در ۱۳ نسل هم اکنون روانه بازار کرده است. جدیدترین نسل پردازنده‌ های اینتل تحت عنوان Raptor Lake با بهره‌ گیری از معماری پیشرفته کارایی به مراتب بالاتری نسبت به نسل‌ های گذشته دارد. برای کسب اطلاع در خصوص قیمت انواع پردازنده اینتل می توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آترامارت بهره ببرید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.