پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

مقایسه پلی استیشن ۴ با ۵ | ارزش خرید کدام یک بالاتر است؟

شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۷

مقایسه پلی استیشن ۴ با ۵  | ارزش خرید کدام یک بالاتر است؟

مقایسه پلی استیشن 4 با 5  | ارزش خرید کدام یک بالاتر است؟  

بالاخره با رونمایی رسمی از پلی استیشن ۵ در سال گذشته و روانه شدن به بازار، سونی نشان داد که در نسل نهم کنسول های بازی، عملکرد بی‌نظیری برای کاربران فراهم کرده است. نگاه اجمالی به قابلیت‌ها و مشخصات پلی استیشن ۵ به خوبی می تواند تفاوت شگرف این محصول نسبت به نسخه قبلی یعنی پلی استیشن ۴ را نشان دهد. با توجه به این که علاقه مندان به گیم همواره به دنبال ارتقاء کنسول‌های بازی هستند، مقایسه پلی استیشن ۴ و ۵ می‌تواند به آنها کمک کند تا انتخابی صحیح داشته باشند. سونی تلاش کرده در پلتفرم جدید خود از هر لحاظ بر روی قابلیت‌های آن تغییراتی ایجاد کند. به همین علت در زمینه های مختلف شاهد بهبود کارایی این کنسول خواهیم بود. فضای ذخیره سازی بهینه و کارآمدی که برای PS5 فراهم شده، در کنار پشتیبانی از دیسک هایی با ظرفیت بسیار بالا و قطعات محاسبه ‌ای سریعتر نشان می دهد که پلی استیشن ۵ می تواند گزینه ای فوق العاده برای کاربران حرفه‌ای محسوب شود. علاوه بر این در مبحث تصویر نیز سونی یک محصول با رزولوشن بالاتر و با وضوح بی‌نظیر را برای کاربران تولید کرده است.

سونی برای تولید پلی استیشن ۵ از دو مدل استاندارد و دیجیتال سعی کرده استفاده کند. هر دو سری و نسخه ارائه شده توسط سونی با مشخصات یکسانی که دارند، می‌توانند برای کاربران جذابیت بالایی داشته باشند. تفاوت نسخه استاندارد و دیجیتال به حذف درایو نوری دستگاه در نسخه دیجیتال برمیگردد. در حالت کلی برای ساخت PS5 یک معماری نوین و متفاوت در نظر گرفته شده است که کاربران به خوبی می‌توانند برای اجرای بازی های با کیفیت و فوق العاده از یک کنسول کامل بهره ببرند.

بیشتر بخوانیم : بررسی تخصصی کنسول بازی پلی استیشن ۵

مشخصات پلی استیشن ۴ (PS4)

برای مقایسه کنسول PS4 با PS5 باید نگاهی به مشخصات هر کدام از این دستگاه ها داشته باشیم. با توجه به قیمت گذاری نسل هشتم کنسول های بازی یعنی پلی استیشن ۴، بسیاری از کاربران کماکان به دنبال خرید این سری از محصولات سونی هستند. با این حال بررسی مشخصات و ویژگی های پلی استیشن ۴ که در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شده است، نشان می‌دهد که این کنسول نیز می تواند جذابیت های خاص خود را داشته باشد.

سونی برای عرضه این نسل از کنسول های خود به سراغ کیفیت K4 رفته است. این محصول ارائه شده توسط سونی با هشت هسته جگوار نسخه ۲.۱ گیگاهرتزی و با حافظه ۸ گیگابایتی رم از نوع GDDR5، روانه بازار شده است. استفاده از حافظه داخلی یک ترابایتی و حافظه خارجی ۲.۵ اینچی HDD به خوبی می تواند بیانگر یک محصول کاربردی توسط سونی باشد. فراموش نکنید که سونی برای رونمایی از کنسول PS4 دو نسخه معمولی و پرو را برای کاربران در نظر گرفته است.

مشخصات پلی استیشن ۵ (PS5)

برای مقایسه پلی استیشن ۴ و ۵ با معرفی و ارائه مشخصات کنسول جدید سونی به خوبی می توانیم اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنیم. یک نگاه گذرا به مشخصات فنی پلی استیشن ۵ می تواند شما را متوجه کند که در تولید این سری از کنسول های بازی، سونی سعی کرده بسیار سطح بالاتری را در نظر گیرد. ارتقاء حافظه داخلی و همچنین قطعات محاسباتی با سرعت بسیار بالا در کنسول جدید سونی در دو نسخه دیجیتال و استاندارد، بیانگر عملکرد بی نظیر و متفاوت این سری از دستگاه های بازی خواهند بود. سونی برای تولید پلی استیشن ۵ از پردازنده هشت هسته‌ای AMD ZEN 2 استفاده کرده است. این پردازنده می تواند با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز برای اجرای بازی های با کیفیت و حجم بالا عملکرد بی‌نظیری داشته باشد.

در مقایسه با پلی استیشن ۴، سرعت بارگذاری بسیار بالاتر بازی ها در پلی استیشن ۵ به خوبی نمایانگر یک محصول بی نظیر خواهد بود. در ساخت پلی استیشن ۵ از حافظه فوق سریع NVNe SSD استفاده شده است. علاوه بر این پشتیبانی از صدای سه بعدی و رزولوشن 8K با فریم ریت ۶۰ در کنار پشتیبانی از بازی های نسل قبل، یک محصول بی نظیر را به ما نشان می‌دهند.

پردازنده گرافیکی به کار رفته در پلی استیشن ۵ نسبت به نسل قبلی با ارتقاء قابل توجهی از معماری RDNA 2 بهره می‌برد. این پردازنده با قابلیت رهگیری پرتو به خوبی توانسته برای نشان دادن تصاویر با وضوح بالا، کاربران را از محصول بی نظیر بهره‌ مند کند. امکان اجرای تمام بازی های نسل قبلی را می توانید بر روی PS5 در اختیار داشته باشید. این بازی ها با دسته DualShock 4 توسط کاربر اجرا می شوند.

یکی دیگر از مشخصاتی که در پلی استیشن ۵ مشاهده خواهید کرد، قابلیت دانلود و نصب جداگانه بخش های مختلف بازی ها محسوب می شود. سونی این امکان را به کاربر داده تا متناسب با نیاز خود بتواند هر بخش از بازی را که علاقه دارد را دانلود کرده و آن را نصب نماید. به همراه تمام موارد عنوان شده می توانیم دسته DualSense با میکروفون داخلی و تریگرهای قابل تطبیق را به عنوان بخشی دیگر از مشخصات و ویژگی های پلی استیشن ۵ معرفی نماییم.

در بخش رم نیز سونی با ارتقای عملکرد این نسخه در مقایسه با PS4 از یک رم ۱۶ گیگابایتی نسل GDDR6 استفاده کرده است. اگر تمام مشخصات به کار رفته را در کنار هم بگذاریم، می توانیم یک کنسول با قدرت فوق العاده نسبت به نسل قبلی مشاهده کنیم.

مقایسه عملکرد پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۴ با پلی استیشن ۵

اگر بخواهیم به بررسی و مقایسه عملکرد پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ بپردازیم، بدون تردید در نخستین گام باید پردازنده گرافیکی را بررسی کنیم. در واقع معیارهایی که برای مقایسه پلی استیشن ۴ با ۵ در نظر گرفته می‌شوند، پس از معیار پردازنده گرافیکی قرار می‌گیرند. به مانند پلی استیشن ۴، سونی برای ساخت نسل جدید کنسول‌های خود سعی کرده از تراشه AND RADEON استفاده نماید. اگرچه بررسی مشخصات و ویژگی های به کار رفته در ساخت پلی استیشن ۵ نشان می دهد که این نسل می تواند عملکرد بهتری داشته باشد ولی به مانند نسخه قبلی و PS4 مبتنی بر این تراشه سفارشی سازی شده است. سونی در پلی استیشن ۵ از دو برابر تعداد CU نسبت به نسل قبلی بهره برده  است. سرعت کلاک در مقایسه با کنسول پلی استیشن ۴ نیز به میزان قابل توجهی افزایش دارد. با این حال در مبحث گرافیکی و عملکرد پردازنده گرافیکی تفاوت بی نظیری را در بین ترافلاپس های این کنسول ها می توانیم مشاهده کنیم. ترافلاپس به عنوان یک مبحث داغ برای کاربران و گیمرهای حرفه‌ای همواره مورد بررسی قرار می گیرد. عدد مطلوبی که ترافلاپس به کار رفته در کنسول پلی استیشن ۵ نشان می دهد، به خوبی ارتقای عملکرد این کنسول را در مقایسه با نسل قبلی می تواند معرفی کند.

در پردازنده گرافیکی به کار رفته برای پلی استیشن ۵ و مقایسه آن با پلی استیشن ۴ می‌توانیم عملکرد 8 برابری را مشاهده کنیم. علاوه بر این نسبت به نسخه پرو، پردازنده به کار رفته در پلی استیشن ۵ قدرت دو و نیم برابری را به ما نمایان می کند. سونی به واسطه بهره گیری از ۳۶ واحد CU در کنسول جدید خود و سرعت کلاک بسیار بالاتری که به کار برده، توانسته به چنین عملکرد بی‌نظیری دست یابد. این میزان از عملکرد در پلی استیشن ۵ به خوبی با فرکانس متغیر ۲.۲۳ گیگاهرتزی به کاربر نمایش داده می شود. با وجود این که انتظار می‌رفت که سونی برای ساخت PS5 از سرعت کلاک بالاتری بهره ببرد ولی سعی کرده بیشتر علاقه خود را به فرکانس های متغیر نشان دهد.

اگر بخواهیم به لحاظ معماری، مقایسه عملکرد پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۴ با پلی استیشن ۵ را عنوان کنیم، می توانیم بهره گیری از معماری مدرن تر در پلی استیشن ۵ را به عنوان یک نقطه برجسته در نظر بگیریم. هنگام رونمایی از پلی استیشن ۵ عنوان شد که هر کدام از واحدهای CU که در این کنسول مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توانند نسبت به واحدهای به کار رفته در نسل قبلی عملکرد ۶۰ درصدی بهتر ترانزیستور را در اختیار کاربر قرار دهند. یعنی اگر کاربر در پلی استیشن چهار از یک کنسول با ۵۸ واحد CU بهره ببرد در پلی استیشن ۵ می تواند با ۳۶ واحد از قدرت مشابهی استفاده کند. در حالت کلی می توان با بررسی و مقایسه توانایی های گرافیکی پلی استیشن ۴ با ۵، عملکرد بسیار چشمگیرتر کنسول جدیدتر را مشاهده نمود. پردازنده گرافیکی به کار رفته در پلی استیشن ۵ به واسطه بهره مندی از هسته‌های بیشتر و سریع‌تر می‌توانند به عنوان نسخه کارآمد در اختیار کاربران قرار گیرند.

مقایسه کیفیت تصویر پلی استیشن ۴ با ۵

در مبحث کیفیت تصویر و قدرت گرافیکی، بررسی قابلیت های به کار رفته در پلی استیشن ۵ نشان می‌دهد که این افزایش قدرت بی دلیل نبوده و طراح تلاش کرده تا بتواند مخاطبان را برای اجرای بازی هایی با رزولوشن فوق العاده، یاری کند. به هیچ عنوان عملکرد دریافتی از PS5 را شما تاکنون در هیچ کنسول ‌بازی مشاهده نکرده اید. از نظر خروجی تصویر، پشتیبانی پلی استیشن ۵ از کیفیت k4 با بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی و همچنین پشتیبانی از کیفیت k8، یک محصول بی نظیر را برای شما معرفی خواهد کرد. هر دو نسخه با کابل ۲.۱ HDMI رفرش ریت متنوعی می توانند داشته باشند. در طرف مقابل، PS4 تنها با خروجی 1080P می تواند کاربران را پشتیبانی کند. با این حال با توجه به مصرف برق بالایی که PS4 در مقایسه با PS5 دارد، این مقدار نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

سونی در یک حرکت آینده نگرانه سعی کرده با استفاده از کابل ۲.۱ hdmi محصول خود را روانه بازار کند. شاید کاربران از تلویزیون‌های با این پورت برخوردار نباشند ولی این حرکت هوشمندانه و آینده نگرانه نشان داده که سونی تمام استانداردهای جدید را برای ساخت این محصول در نظر گرفته است. این پورت به خوبی می تواند با پشتیبانی از نرخ فریم های مختلف از به هم ریختن تصاویر و داشتن تجربه بد، لگ و کندی جلوگیری نماید.

در حالت کلی مقایسه کیفیت تصویر PS4 با PS5 به خوبی بیانگر این است که تجربه ای فراموش نشدنی را به هنگام استفاده از نسخه جدید کنسول های بازی سونی دریافت خواهید کرد.

با وجود اینکه در پلی استیشن ۴ و نسخه pro می توانید خروجی 5k را مشاهده کنید، اما فناوری به کار رفته در آن به شکلی است که نمی تواند به صورت کامل از رزولوشن های به کار رفته در تمام بازی ها را پشتیبانی کند. به همین علت وضوح بسیار بالاتری هنگام بازی با پلی استیشن ۵ مشاهده خواهید کرد.

در مبحث صدا نیز مقایسه پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ عملکرد بی نظیر نسخه جدید کنسول سونی را می تواند نشان دهد. در واقع پلی استیشن ۵ به خوبی قادر است تا صداهایی فراخ، باز و اتمسفریک را از خود تولید کند. تکنولوژی به کار رفته در ساخت پلی استیشن ۵ به شکلی است که صداهای سه بعدی جدید را با افکت های فوق العاده ارائه خواهد داد. تجربه جالبی که کاربران هنگام انجام بازی های هیجان انگیز با دریافت صداهای سه بعدی خواهند داشت، به خوبی می تواند برای آنها لذت بخش باشد.

با مقایسه اجمالی کیفیت صدا و تصویر پلی استیشن ۴ و ۵، عملکرد و تجربه واقع گرایانه نسخه جدید کنسول های بازی را به خوبی می توانیم مشاهده کنیم.

مقایسه قیمت پلی استیشن ۴ با ۵

بدون تردید ارتقاء چشمگیر قابلیت ها و مشخصات فنی به کار رفته در نسل جدید کنسول های سونی این مهم را می طلبد که قیمت این سری از کنسول های بازی در مقایسه با نسخه قبلی با افزایش همراه باشد. نسخه استاندارد پلی استیشن ۵ با قیمت بالاتر نسبت به نسخه دیجیتال آن در اختیار کاربران قرار می گیرد. با توجه به این که سونی سعی کرده تمام شرایط را برای ارائه کنسول جدید خود در نظر گیرد، کاربر قادر است که ۹۹ درصد از بازی هایی که در پلی استیشن ۴ قابلیت اجرا دارند را در کنسول جدید و پلی استیشن ۵ نیز اجرا کند. این شرایط نشان می‌دهد که ارزش خرید بسیار بالایی در پلی استیشن ۵ وجود دارد.

جالب است بدانید که بسیاری از کاربران و گیمرهای حرفه ای، قیمت پلی استیشن ۵ را نسبت به پلی استیشن ۴ به صرفه تر می دانند. به عنوان مثال هنگام رونمایی از نسخه جدید کنسول های سونی، قیمت ۴۰۰ دلاری آن و قیمت ۴۰۰ دلاری نسخه قبلی یعنی پلی استیشن ۴ پرو به شدت مورد توجه قرار گرفته بود. این شرایط نشان می‌دهد که قابلیت‌های به کار رفته در نسل نهم کنسول های بازی و قدرت بی نظیر آنها می تواند کاربران را راضی کند تا با پرداخت هزینه ‌هایی به اندازه کنسول نسخه قبلی، یک محصول پر قدرت در اختیار داشته باشد.

بیشتر بخوانیم : خرید و نحوه استفاده از پلی استیشن ۵


مقایسه دسته بازی پلی استیشن ۴ با ۵

هنگامی که به دنبال مقایسه پلی استیشن ۴ با ۵ هستید، نباید از کنترل یا دسته بازی غافل شوید. در هر دو کنسول می توانید کنترل مدرن و پیشرفته DualShock 4 را مشاهده نمایید. با این حال سونی در ارائه پلی PS5 پا را فراتر گذاشته و با کنار زدن DualShock سعی کرده از فناوری مدرن DualSense بهره ببرد. البته هر دو دسته بازی در کنسول های ارائه شده طراحی یکسانی خواهند داشت. با این حال قابلیت های جدیدی که سونی در نسخه جدید کنسول بازی خود به کار گرفته، به خوبی می تواند بازخورد لمسی را جایگزین لرزش کند. علاوه بر این یک دکمه جدید به این کنترلر اضافه شده که با نام Create به عنوان جایگزینی برای دکمه Share عملکرد خود را نشان می دهد.

بیشتر بخوانیم : معرفی دستۀ جدید PS۵ 


جمع بندی

با توجه به موارد بیان شده و با یک جمع بندی کلی از مقایسه پلی استیشن ۴ با ۵ می‌توان دریافت که هر دو کنسول می‌توانند به عنوان دستگاه های مدرن در قرن ۲۱ توسط کاربران مورد استفاده قرار گیرند. با این حال سونی سعی کرده در ارائه نسخه جدید محصولات خود، قابلیت‌های به کار رفته را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. در مبحث پردازنده گرافیکی و کیفیت تصویر به‌ خوبی پس از مقایسه PS4 با PS5 از عملکرد بی نظیر نسل نهم کنسول های بازی یعنی پلی استیشن ۵ ‌بتوانید اطمینان حاصل کنیم. خرید پلی استیشن ۵ به شما این امکان را می‌دهد که از محصولی آینده نگرانه بتوانید بهره ببرید. علاوه بر این بسیاری از کاربران با خرید پلی استیشن ۴ به دنبال محصولی کاربردی با قیمت مناسب هستند. اگر قصد خرید پلی استیشن ۵ و خرید پلی استیشن ۴ به صورت نقد و اقساط را دارید، مجموعه آترامارت شما را در این امر یاری خواهد کرد.

سوالات متداول

پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ چگونه است؟

در زمینه پردازنده گرافیکی مقایسه پلی استیشن ۴ و ۵ نشان می دهد که هر دو نسخه عملکردی مشابه خواهند داشت.

کیفیت تصویر پلی استیشن ۴ بهتر است یا پلی استیشن ۵؟

فناوری های به کار رفته در تولید پلی استیشن ۵ به خوبی بیانگر کیفیت بالاتر آن در مبحث وضوح و رزولوشن در مقایسه با پلی استیشن ۴ خواهد بود.

قیمت پلی استیشن ۵ چگونه است؟

با وجود قابلیت های بی نظیری که در پلی استیشن ۵ مشاهده می کنید، قیمت‌گذاری آن نشان می دهد که ارزش خرید بالایی دارد.

حافظه پلی استیشن ۴ بیشتر است یا پلی استیشن ۵؟

جالب است بدانید در مبحث حافظه داخلی، نسل قبلی کنسول‌های بازی سونی از عملکرد بهتری برخوردار هستند.

آیا با پلی استیشن ۵ می توان بازی های پلی استیشن ۴ را اجرا نمود؟

سونی در طراحی و ساخت نسخه جدید کنسول‌های خود شرایطی به کار برده که کاربر می تواند تمام بازی های پلی استیشن ۴ را بر روی آن اجرا کند.

پلی استیشن ۴ بخریم یا پلی استیشن ۵؟

اگر به دنبال محصولی با کیفیت و فوق العاده هستید و قصد اجرای بازی های PS5 به همراه PS4 را دارید، می توانید با خرید پلی استیشن ۵، نیاز خود را برطرف کنید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.