پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

معرفی جدیدترین سیستم عامل واچ اپل

یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰

معرفی جدیدترین سیستم عامل واچ اپل

معرفی جدیدترین سیستم عامل واچ اپل
مدتی پیش اپل، در رویدادی آنلاین سیستم‌عامل‌های iPadOS 14، macOS 14،14 iOS و watchOS 7 خود را معرفی کرد. هرچند سیستم‌عامل جدید watchOS 7 قابلیت‌های بسیاری چون کنترل چرخه خواب را به اپل واچ‌ها اضافه می‌کند، اما قابلیت دستورات Force Touch را از ساعت‌های هوشمند خود حذف می‌کند. در ادامه به تغییراتی که از حذف این قابلیت ناشی می‌شوند، می‌پردازیم.

 

خرید ساعت هوشمند

 

خرید اقساطی ساعت هوشمند

 

 

با وجود اینکه سیستم‌عامل watchOS 7 برای واچ 6 اپل که اخیراً معرفی شد، طراحی شده اما دارندگان ساعت‌های نسل قبلی اپل نیز می‌‌توانند اپل واچ خود را به این سیستم‌عامل مجهز کنند.

زمانی که کاربر، Apple Watch خود را با فشار بیشتری لمس می‌کند تکنولوژی فورس تاچ (Force Touch) متوجه این فشار اضافی شده و طبق تنظیماتی که قبلاً برای آن در نظر گرفته شده، ساعت هوشمند کاربر دستوری را انجام می‌دهد. اما در watchOS 7 اپل تمام دستورات فورس تاچ را از رابط کاربری ساعت‌های خود حذف کرده و با این کار حسگر فورس تاچ موجود در ساعت‌های قبلی اپل به قابلیتی اضافی تبدیل شده است. البته کوپرتینویی‌ها در عوض با watchOS 7 قابلیت‌های جدیدی به ساعت‌های خود اضافه کرده‌اند که عدم حضور فورس تاچ کمتر حس شود.

در ادامه با تعدادی ویژگی جدید آشنا می‌شویم که با حذف قابلیت محبوب Force Touch کاربران اپل واچ‌ها مجبور به استفاده از آن‌ها هستند. با توجه به نمایشگر کوچک ساعت‌های هوشمند، منوی کشویی نوتیفیکیشن‌های اپل واچ به‌سرعت شلوغ می‌شود. در نسخه‌های قبلی watchOS قابلیت فورس تاچ به کاربر اجاز می‌داد تا تمام نوتیفیکیشن‌ها را با یک دستور پاکسازی کند. اما اکنون برای این کار باید به سمت بالا تا آخرین نوتیفیکیشن خود اسکرول کنید و سپس روی دکمه‌ی Clear All کلیک کنید. برای ساخت صورتک‌های ساعت کاستوم با یک تصویر پس‌زمینه، اکنون نیز مانند قبل باید وارد اپلیکیشن تصاویر (Photos) ساعت شده و یک تصویر انتخاب کنید. اما دیگر نمی‌توان با یک لمس محکم صفحه نمایش، صورتک خود را بسازید. حالا برای این کار باید پس از انتخاب تصویر روی آیکون پایین و سمت چپ صفحه کلیک کرده و سپس یکی از گزینه‌های Kaleidoscope یا Photos را انتخاب کنید.

قبلاً پس از بازکردن اپلیکیشن پیام‌ها یا ایمیل‌ها با استفاده از فورس تاچ می‌توانستیم به گزینه‌ی «نوشتن یک پیام جدید» دست یابیم. اما در سیستم‌عامل watchOS 7 برای رسیدن به این گزینه باید تا آخرین پیام دریافتی خود اسکرول کنید. در نسخه‌های قبلی سیستم‌عامل watchOS حین خواندن یک پیام می‌توانستید با استفاده از قابلیت Force Touch بین گزینه‌های به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی (Send Location) یا جزئیات بیشتر در مورد مخاطب (Details) انتخاب کنید. اما اکنون این دو گزینه را می‌توان در انتهای صفحه‌ی پیام مشاهده کرد. فورس تاچ به کاربران اجازه می‌داد به‌سرعت بین حالت شبکه‌ای پیش‌فرض منوی اپل واچ‌ها و حالت لیستی یا فهرستی انتخاب کنند. اما در سیستم‌عامل جدید، این گزینه‌ها را می‌تواند در قسمت نمایش اپلیکیشن‌های (App View) موجود در تنظیمات ساعت پیدا کرد. اپلیکیشن Weather موجود در پس زمینه‌ی اپل واچ‌ها فقط حالت‌های کلی آب و هوایی روز آینده را پیش‌بینی می‌کند.

پیش از انتشار سیستم‌عامل watchOS 7، با استفاده از فورس تاچ در این اپلیکیشن، کاربر می‌توانست بین شرایط آب و هوایی، احتمال بارش باران و دما یکی را برای نمایش انتخاب کند. در watchOS 7 کاربران می‌توانند با کلیک روی گزینه‌ی «پیش‌بینی 12 ساعته» به این گزینه‌ها دست یابند. قبلاً با بازکردن اپلیکیشن دوربین در اپل واچ خود می‌توانستید با فشار آوردن روی صفحه (فورس تاچ) به یک منوی مخفی برای کنترل HDR، فلش و تصویربرداری زنده‌ی آیفون خود دسترسی یابید. اما هم‌اکنون تمام این گزینه‌ها با کلیک روی آیکون «سه نقطه» موجود در قسمت پایینی و سمت راست ساعت خود ظاهر می‌شوند. هر چند بسیاری از قابلیت‌هایی که در اثر حذف تکنولوژی فورس تاچ از اپل واچ‌ها حذف شده‌اند، کار کاربران را تا حدی سخت کرده‌اند اما دستور تغییر و ویرایش صورتک‌ها با دستوری تقریباً مشابه در سیستم‌عامل watchOS 7 جایگزین شده است. نگه‌داشتن انگشت خود روی صفحه نمایش ساعت، گزینه‌های ویراش یا تغییر صورتک را برای کاربر نمایش می‌دهد.

قابلیت Force Touch یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی و منحصر بفرد موجود در اپل واچ‌ها بود. علیرغم اینکه اپل هنوز هیچ دلیلی برای حذف این قابلیت در سیستم‌عامل جدید خود ارائه نکرده، اما بسیاری بر این باورند که ناآشنا بودن بسیاری از کاربران با تکنولوژی فورس تاچ باعث حذف آن شده است.

اپل در رویداد هفته‌ی گذشته‌ی خود کابل USB را نیز از بسته‌بندی اپل واچ‌های خود حذف نموده و با انتقاد بسیاری از کاربران و هواداران مواجه شد. البته حذف کابل USB را نمی‌توان به گردن کم‌استفادگی یا عدم محبوبیت این کابل دانست، اما در هر صورت اپل حفظ محیط زیست و آلودگی کمتر را برای حذف آن از محصولات آینده‌ی خود بهانه کرد.

همانند تکنولوژی لمس سه‌بعدی یا 3D Touch در آیفون‌ها، اپل با استفاده از تکنولوژی فیدبک لمسی (Haptic Feedback)، قابلیت فورس تاچ را در اپل واچ‌ها به‌کار گرفته بود. اما اینطور که پیداست همانطور که تکنولوژی 3D تاچ با معرفی آیفون XR کنار گذاشته شد، فورس تاچ هم با ساعت‌های اپل خداحافظی کرده است. اپل در گوشی iPhone XR، قابلیت Haptic Touch را جایگزین 3D تاچ کرد، اما این قابلیت همان نگه داشتن انگشت روی صفحه نمایش بود که تمامی سازندگان گوشی از آن استفاده می‌کردند در حالی که 3D تاچ یک ویژگی منحصر بفرد برای آیفون‌ها محسوب می‌شد.


 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.