پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

صفحه نمایش ProMotion در آی‌پد پرو را بیشتر بشناسیم

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

صفحه نمایش ProMotion در آی‌پد پرو را بیشتر بشناسیم

اپل به تازگی نسخه‌های جدیدی از آی‌پد پرو را جریان کنفرانس توسعه‌دهندگانش یا WWDC 2017 معرفی کرد. مدل ۱۰.۵ اینچی آی‌پد پرو و نسل دوم مدل ۱۲.۹ اینچی آی‌پد پرو؛ نسخه های جدیدی هستند که از فناوری‌های ویژه ای بهره می‌برند و در این میان باید به فناوری ProMotion در صفحه‌نمایش آی‌پد پرو اشاره کرد.

صفحه‌نمایش ProMotion قادر است تصویر را تا میزان ۱۲۰ هرتز تازه‌سازی کند، در حالی که گوشی‌های هوشمند فعلی حدود ۶۰ هرتز نرخ تازه‌سازی تصویر دارند.

به این ترتیب صفحه‌نمایش ProMotion از اهمیت خاصی برخوردار است که برای شناخت بیشتر این صفحه‌نمایش باید ابتدا اطلاعاتی را در خصوص صفحه‌نمایش‌های فعلی با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بدانیم.

در زمانی که مانیتورهای سی‌آر‌تی رواج یافتند، سازندگان این مانیتورها در تامین برق با مشکل روبرو می‌شدند چرا برق شهری از میزان ۶۰ هرتز برخوردار بود. لذا چاره‌ای نبود به غیر از اینکه نرخ تازه‌سازی تصویر در صفحه‌نمایش مانیتورهای سی‌آر‌تی را در مقدار ۶۰ هرتز نگه دارند.
مدتی بعد نیز که تلویزیون‌ و مانیتورهای ال‌سی‌دی در بازار ظهور کردند، نرخ تازه‌سازی تصویر در میزان ۶۰ هرتز به دلیل رواج آن دیگر تغییر نکرد و در نتیجه در تلویزیون‌ها و مانیتورهای ال‌سی‌دی نیز شاهد همین مقدار بودیم.

صفحه‌نمایش گوشی‌ها و تبلت‌‌‌ها نیز از نرخ تازه‌سازی تصویر با مقدار ۶۰ هرتز بهره می برند.

طی چند سال اخیر پنل های صفحه های نمایش با پیشرفت زیادی مواجه بودند بطوریکه امروزه در بازار تلویزیون‌هایی با نرخ تازه‌سازی تصویری بیشتر از ۱۲۰ هرتز شاهد هستیم.

مانیتورها نیز پیشرفت خوبی را در این زمینه داشته اند و مانیتورهایی در بازار عرضه شده است که میزان تازه‌سازی تصویر آن‌ها برابر با ۲۴۰ هرتز است.

نرخ تازه‌سازی تصاویر در مقدار ۱۲۰ هرتز، ۲ مزیت اصلی دارد، اول اینکه تصاویر روان‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسند و دوم اینکه این ویژگی برای دستگا‌‌ه‌های دیجیتالی که برای نقاشی ساخته شده‌اند نیز راحتی و کیفیت بیشتری را نیز در استفاده از قلم طراحی در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

اگر با موبایل‌ یا تبلت‌هایی که قلم استایلوس دارند کار کرده باشید حتما متوجه تاخیر میان قلم و خطی که بر روی صفحه‌نمایش دستگاه ترسیم‌ کرده‌اید شده‌اید. بنابراین صفحه‌نمایش ProMotion که در آی‌پد‌های جدید بکار گرفته شده اند؛ اپل توانسته است این ضعف را به خوبی جبران کند. بطوریکه کاربر فرآیند طراحی و ترسیم خطوط را به گونه‌ای انجام می‌دهد که گویی با دست بر روی کاغذ ترسیم می‌کند.

صفحه‌نمایش ProMotion برتری‌های دیگری را نیز دارد و آن هم به لطف امکان تازه‌سازی تصویر با میزان ۱۲۰ هرتز در این صفحه‌نمایش است که باعث می شود محتوا با کیفیت ۲۴ فریم‌ در ثانیه و ۳۰ فریم در ثانیه در بهترین حالت خود اجرا شده و به خوبی با میزان تازه‌سازی تصویر در صفحه‌نمایش ProMotion سازگار باشد.

از طرف دیگر فیلم‌های سینمایی با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه با نرخ تازه‌ساز‌ی تصویر با مقدار ۶۰ هرتز پخش می‌شوند. در نتیجه فناوری ProMotion در حین پخش محتوای سینمایی نیز سازگاری کامل خود را حفظ می‌کند.

آی‌پد پرو ۱۰ اینچی که به تازگی معرفی شد از رزولوشن ۲۲۲۴ در ۱۶۶۸ پیکسل بهره می‌برد و رزولوشن مدل ۱۲.۹ اینچی آی‌پد جدید اپل نیز برابر با ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل است. به این ترتیب صفحه‌نمایش این دو محصول جدید آمیخته با فناوری ProMotion قادر است تا در هر ثانیه به مقدار ۱۲۰ مرتبه تصویر را تازه‌سازی کند.

کاملاً مشخص است که انجام چنین کاری نیاز به سخت‌افزار خوب و قدرتمندی دارد، و نیز از طرفی چنین کاری نیازمند شارژ زیادی است. از این رو صفحه‌نمایش ProMotion از میزان نرخ تازه‌سازی تصویر به صورت انطباق‌پذیر استفاده کند و در نتیجه مقدار ۱۲۰، ۴۸ و ۲۴ هرتز را در تبلت‌های جدید اپل صورت می گیرد.

این انطباق پذیری می تواند به صورت خودکار انجام ‌شود، یعنی زمانی که مشغول مشاهده تصویری ساکن و بدون تحرک هستید، نرخ تازه‌سازی تصویر در صفحه‌نمایش آپی‌پد‌ پرو اپل به میزان ۲۴ هرتز ثابت می‌ماند. اما زمانی که در حال مشاهده فیلم هستید این میزان به اندازه ۲۴ یا ۴۸ هرتز می‌تواند ارتقا پیدا کند.

به صورت دستی نیز کاربر می‌توان میزان تازه‌سازی تصویر را بر روی ۱۲۰ هرتز ثابت کند. در این حالت تصاویر، باز‌ی‌ها و فیلم‌ها با کیفیت بیشتری مشاهده می‌شوند که قطعا مصرف بسیار بالایی را در انرژی خواهد داشت.

ممکن است چنین صفحه‌نمایشی تاکنون در تبلت‌ها به کار برده نشده باشد اما همان‌گونه که گفته شد مانیتورهای زیادی را در بازار با نرخ تازه‌سازی تصویر در مقدار ۱۲۰ هرتز عرضه شده است که کیفیت نمایش محتوا در این مانیتورها نسبت به مانیتورهایی که چنین ویژگی‌ را ندارند از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

در آخر می توان گفت فناوری ProMotion که به تازگی از جانب اپل در تبلت‌های آی‌پد پرو معرفی شد می‌تواند کاری را که صفحه‌نمایش رتینا حدود ۷ سال پیش در محصولات اپل انجام داد تکرار کرده و به افزایش فروش این محصولات منجر شود.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.