پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

صفحه‌آبی‌مرگ ویندوز؛ از ظهور تا طلوع

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

صفحه‌آبی‌مرگ ویندوز؛ از ظهور تا طلوع

مایکروسافت آرزو داشت که ای کاش هیچوقت نبود! بله، صفحه آبی مرگ، مظهر ایرادات ویندوز را میگوییم. در دهه 90 میلادی مثل یکی از برنامه های پر استفاده ویندوز، در حین کار ناگهان ظاهر می شد! این روز ها کمتر میبینیمش و همین باعث شده تا جوانتر ها هیچ ایده ای از اینکه این صفحه آبی چقدر کاربران قدیمی را عصبانی و دق داده، نداشته باشند. در یک چشم به هم زدن، تمام کارهایی که برایش زحمت کشیده بودید بر باد میرفت! اما ما قدیمی ترها در حال فراموشی آن هستیم.

این روزها هرچیزی که درست کار نمیکند ما را به یاد این صفحه می اندازد اما این صفحه اولین بار چه زمانی به نمایش درآمد؟

صفحه مرگ در ویندوز ۳.۱ و Ctrl+Alt+Delete
ویندوز 3.1 فاقد صفحه آبی مرگ بود و کِرَش کردن آن توسط یک صفحه سیاه اعلام می شد. اگر خوش شانس بودید به صفحه خط فرمان داس بر می گشتید و می توانستید مجددا ویندوز را راه اندازی کنید در غیر این صورت تنها گزینه، راه اندازی مجدد سیستم بود! در ویندوز 3.1 زمانی که سه کلید Ctrl+Alt+Delete را با هم می فشردید، یک صفحه آبی به نمایش در می آمد که بعدها همین صفحه آبی ویندوز 3.1، منجر به وجود آمدن صفحه آبی مرگ شد.
در وبلاگ آقای ریموند چن اشاره شده که جملات صفحه آبی ویندوز 3.1 توسط مدیر بخش سیستم های مایکروسافت در آن زمان نوشته شده است. شخصی که امروز مدیر عامل مایکروسافت شده است، بله درست است! استیو بالمر!

نمایان شدن صفحه‌آبی‌مرگ در ویندوز ۹۵ و ۹۸:
بدون اغراق باید اذعان داشت که ویندوز 95 در زمان خود غوغا به پا کرد. مشابه همان شور هیجان معرفی اولین آیفون. اما برای یک سیستم عامل دسکتاپ. مردم در دهه 90 میلادی بیرون مغازه ها صف کشیده بودند. آن ها برای امکانات جدید سیستم عامل های دسکتاپ بسیار هیجان زده می شدند نه برای صفحه آبی مرگ !

هر زمان که یک برنامه یا درایور کرش می کرد، صفحه آبی مرگ به شکل تمام صفحه و واضح به نمایش در می آمد. در ابتدای جملاتش، یک سری اطلاعات مبهم در مورد چیزی که باعث به وجود آمدن این مشکل شده نشان می داد اما در ادامه می توانستید توصیه های قابل فهم تری ازینکه باید چگونه کار را دنبال کنید، بیابید.

در واقع فشردن هر کلیدی در این صفحه، باید برنامه مشکل دار بسته شده و کاربر به صفحه دسکتاپ ویندوز برمیگشت. اما در موارد بسیار نادر این اتفاق می افتاد و در حقیقت تنها چاره راه اندازی مجدد سیستم بود.

در بلاگ آقای ریموند چن ذکر شده که در نسخه اولیه نوشته های صفحه آبی و در خط یکی مانده به آخر جمله ی «امکان دارد کار بطور طبیعی ادامه پیدا کند» ذکر شده بود که نهایتا به علت خوش بینی بیش از حد به آن، این قسمت از پیام حذف می شود.

ویندوز ۲۰۰۰ و توصیه های امیدوار کننده
در ویندوز 2000 مایکروسافت توصیه های موجود در صفحه آبی را گسترش داد. تمام پیام های امیدوارکننده جهت بازگشت بدون مشکل به دسکتاپ حذف شد و به کاربران گفته شد که کامپیوتر خود را سریعا خاموش کنند. البته لیستی از دلایل احتمالی که باعث به وجود آمدن این ایراد شده بودند، در صورت پابرجا ماندن مشکل به نمایش گذاشته می شد؛ مانند چک برای وجود ویروس یا امکان ایراد در هارد دیسک کامپیوتر.

ویندوز XP، ویستا و ۷ و اصرار برای خاموش کردن
ویندوز XP نیز توصیه های صفحه آبی را افزایش داد. اطلاعات مبهم پیرامون به وجود آمدن مشکل. اما این بار حداقل یک کد برای اینکه به وسیله آن در اینترنت جستجو کرده و علت مشکل را بیابید ذکر شد. اما بقیه صفحه کماکان از انواع توصیه ها پر شده بود. ایده های بیشتری که چه عاملی باعث بروز ایراد شده، نظیر کنترل نصب صحیح همه نرم افزارها وغیره نیز وجود داشت. اما هنوز هم به کاربران گفته می شد که کامپیوتر خود را خاموش کنند.

صفحه آبی در ویندوز ویستا بی تغییر ماند اما دفعات به نمایش در آمدنش بیشتر شد! صفحه آبی در ویندوز 7 هم همچنان مانند گذشته بود اما به مراتب کمتر دیده می شد.

ویندوز ۸ و چهره غمگین و مدرن اما بدون توضیح اضافه!
صفحه آبی در ویندوز 8 به کلی دگرگون شد. دیگر خبری از آن صفحه ترسناک و تمام متنی شبیه به خط فرمان نبود و با فونت های مدرن و البته یک چهره غمگین بزرگِ ساخته شده با علائم ASCII تغییری به خود دید. علاوه بر آن تقریبا تمام اطلاعاتی که چه عاملی باعث بروز مشکل شده و توصیه های برطرف کردن مشکل نیز حذف شده بود.

با این حال این موضوع اهمیت چندانی نداشت زیرا صفحه آبی به ندرت دیده می شد و در صورت بروز ایراد، از طریق لاگ های سیستم و یا برخی نرم افزارها، علت به وجود آمدن ایراد پیدا می شد.

ویندوز 10 نیز همین مسیر را دنبال کرده، البته یک کد QR جهت اسکن با گوشی نیز اضافه شده است.

شوخی با صفحه آبی مرگ
برخلاف میل مایکروسافت، صفحه آبی همچنان بعنوان سمبل ویندوز باقی ماند. این صفحه یکی از جالب ترین شوخی های تاریخ در دفاتر کاری را به وجود آورد.

مثلا ساخت محافظ صفحه نمایش مضحک توسط شرکت Sysinternals که بعدها توسط خود مایکروسافت خریداری شد. این محافظ صفحه نمایش باعث می شد تا تمام کامپیوترهای شرکت به شکل کامپیوتر هایی که کرش کرده اند به نظر برسند!
شرکت اپل هم در سیستم عامل مک اشاره ای طعنه دار به صفحه آبی کرده، به این صورت که در یک شبکه از کامپیوتر، صفحه آبی مرگ نماد آن هایی است که سیستم عامل ویندوز دارند!

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.