پربازدیدترین مطالب

کسب و کار

راهنمای گام به گام خرید و فروش سهام در بورس

پنج شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۷

راهنمای گام به گام خرید و فروش سهام در بورس

راهنمای گام به گام خرید و فروش سهام در بورس

برای فعالیت در هر بازار مالی، قدم نخست شناخت قوانین، سازوکار بازار و یادگیری روش انجام معاملات است. برخی بازارها مثل طلا یا ملک، هنوز از ساختار سنتی پیروی می‌کنند، بنابراین روش خرید و فروش در آنها ساده‌تر، اما کسب سود در کوتاه‌مدت مشکل است. در ایران از بین همه بازارهای مالی، بورس به عنوان یک بازار مدرن، ساختاری کاملا متفاوت دارد. چنانچه برای شروع سرمایه‌گذاری، باید حتما زمانی را به آموزش خرید و فروش در بورس اختصاص بدهیم و پس از آن می‌توانیم در بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، سود قابل توجهی کسب کنیم.

در این مطلب، راهنمای گام به گام خرید و فروش سهام در بورس، شامل: نحوه دریافت کد بورسی، انتخاب کارگزاری، آموزش خرید و فروش در بورس و روش‌های تحلیل بازار ارائه شده است.

کد بورسی

همه ما برای فعالیت در بازار سرمایه، باید کد بورسی داشته باشیم. در واقع کد بورسی علاوه بر اینکه پیش‌نیاز آموزش خرید و فروش در بورس محسوب می‌شود، کاربرد گسترده‌ای در بازار سرمایه دارد. مثلا برای معاملات صندوق‌های دارا یکم و دوم، صندوق فرهنگیان، سهام عدالت و بسیاری موارد دیگر، داشتن کد بورسی الزامی است.

برای دریافت کد بورسی، به آدرس sejam.ir مراجعه و روی عبارت «ثبت نام» کلیک کنید. در مراحل بعد، کد ملی، شماره تلفن همراه، هزینه ثبت نام سجام، اطلاعات هویتی، ارتباطی، مالی و بانکی و... از شما دریافت خواهد شد. در آخر باید یک از روش‌های (حضوری یا غیر حضوری) را برای احراز هویت انتخاب کنید. بعد از انجام احراز هویت، کد بورسی طی چند روز آینده از طریق پیامک ارسال می‌شود.

انتخاب کارگزاری

حتما با خود فکر می‌کنید که چرا در مطلب «راهنمای گام به گام خرید و فروش سهام در بورس»، به موضوع «انتخاب کارگزاری» هم پرداخته شده است؟ در واقع آگاهی از ملاک‌های انتخاب کارگزاری، به اندازه آموزش خرید و فروش در بورس اهمیت دارد. بنابراین در ادامه به صورت مختصر مهم‌ترین ملاک‌ها را بررسی می‌کنیم.

از آنجایی که اطلاعات مدرج در سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها، از هسته مرکزی بورس فراخوانی می‌شود، اختلافی در آن وجود ندارد. اما امکانات و ابزارها، سرعت بارگزاری اطلاعات، سرعت اطلاع‌رسانی رخدادهای شرکت‌های بورسی و انتشار اطلاعیه‌ها، در هر سامانه متفاوت است. همچنین سابقه فعالیت، نحوه پشتیبانی، کیفیت ارائه خدمات، برگزاری دوره‌های آموزشی، موارد مهم برای انتخاب کارگزاری به حساب می‌آیند.

کارگزاری آگاه به عنوان کارگزار برتر کشور، علاوه بر ارائه همه این خدمات، امکان ثبت نام هم‌زمان و رایگان برای دریافت کد بورسی و کد معاملاتی را فراهم کرده است. برای این منظور به آدرس ex.agah.com مراجعه و روی عبارت «ثبت نام دریافت کد بورسی» کلیک کنید. همه مراحل از تکمیل فرم تا احراز هویت به صورت غیر حضوری و کاملا رایگان طی می‌شود. همچنین با انتخاب کارگزاری و کسب امتیاز باشگاه مشتریان، از تخفیف ویژه دوره‌های: آموزش خرید و فروش در بورس، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و... بهره‌مند می‌شوید.

آموزش خرید و فروش در بورس

آموزش خرید و فروش در بورس، شامل دو بخش مجزا به شرح زیر است:

آموزش ثبت سفارش خرید و فروش در سامانه معاملاتی
آموزش تحلیل بازار و تکنیک‌های معامله‌گری

برای ثبت سفارش خرید در سامانه معاملاتی، نام نماد را جست‌وجو و روی آن کلیک کنید. دو آیکون چرخ خرید سبز و قرمز کنار نام نماد ظاهر می‌شود. با کلیک روی آیکون سبز، کادر زیر به نمایش در می‌آید.

در کادر قیمت مبلغ پیشنهادی خود، به ازای هر سهم از آن نماد را بنویسید. دقت کنید این مبلغ باید عددی بین حداقل و حداکثر قیمت باشد. بدیهی است که بالاترین پیشنهاد، شانس بیشتری برای خرید دارد. در تصویر بالا، حداقل و حداکثر قیمت با عدد (1) مشخص شده است.

در کادر حجم (عدد 2 تصویر)، تعداد سهام مدنظر را بنویسید. سپس مبلغ قابل پرداخت در کادر «ارزش ناخالص سفارش» (عدد 3 تصویر) نمایش می‌یابد. دقت کنید که طبق قوانین بازار بورس، ارزش ناخالص سفارش (به جز عرضه‌های اولیه) نمی‌تواند کمتر از 500 هزار تومان باشد.

با کلیک روی کلید خرید (عدد 4 تصویر)، سفارش شما ثبت می‌شود. در صورت انجام معامله، مبلغ از حساب معاملاتی کسر و سهام را در پرتفوی خود مشاهده می‌کنید.

درباره شارژ حساب معاملاتی، محدودیتی وجود ندارد و در هر ساعتی از شبانه‌روز قابل انجام است. در کادر «مانده» (عدد 5 تصویر) موجودی حساب معاملاتی را مشاهده می‌کنید. اگر موجودی کمتر از مبلغ معامله بود، ابتدا از طریق پرداخت شتابی، موجودی را افزایش و سپس خرید را انجام دهید.

برای ثبت سفارش فروش در سامانه معاملاتی، پس از جست‌وجوی نماد و انتخاب آن، روی آیکون سبد قرمز کلیک کنید. کادرهای قیمت و حجم مشابه قبل پر می‌شوند و حاصل آن در کادر ارزش ناخالص سفارش نمایش می‌یابد. دقت کنید زمان فروش، کمترین قیمت، شانس بیشتری برای معامله دارد.

اگرچه موجودی حساب معاملاتی، برای ثبت سفارش فروش اهمیتی ندارد، اما مبلغ آن در کادر «مانده» درج می‌شود. بعد از فشردن کلید «فروش»، در صورت انجام معامله، سهام از پرتفوی شما کسر و مبلغ به حساب معاملاتی اضافه خواهد شد. همچنین قانون 500 هراز تومان، برای ثبت سفارش فروش هم (به استثنای عرضه‌های اولیه) صدق می‌کند.

تحلیل بازار و تکنیک‌های معامله‌گری

همانطور که در قبل اشاره شد، یکی از بخش‌های اصلی آموزش خرید و فروش در بورس، یادگیری روش‌های تحلیل بازار و تکنیک‌های معامله‌گری است. شما می‌توانید برای یادگیری مهارت‌هایی مانند: تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، کندل استیک، پرایس اکشن و... از کتب، مقالات، ویدئوهای آموزشی یا بسته‌های خودآموز کمک بگیرید.

البته شرکت در دوره‌های حضوری یا مجازی آموزش بورس، بهترین روش به حساب می‌آید. از مزایای این روش می‌توان به: دسته‌بندی آموزش‌ها از مقدماتی تا پیشرفته، ارتباط مستقیم با اساتید و امکان پرسش و پاسخ، ارائه مدرک معتبر از طرف برخی مراکز آموزشی (مثل کارگزاری آگاه)، اشاره کرد.

سخن آخر

در مطلب فوق، نحوه دریافت کد بورسی، انتخاب کارگزاری و آموزش خرید و فروش در بورس را به صورت کامل بررسی کردیم. قدم بعدی برای فعالیت در بورس، یادگیری تکنیک‌های معامله‌گری و روش‌های تحلیل بازار است. شما می‌توانید با مراجعه به بلاگ باشگاه مشتریان آگاه، مجموعه مقالات راهنمای گام به گام خرید و فروش سهام در بورس را مطالعه کنید. همچنین با شرکت در دوره‌های آموزش بورس آگاه، همه تکنیک‌ها از آموزش خرید و فروش در بورس تا روش‌های تحلیلی پیشرفته را توسط بهترین اساتید و کوتاه‌ترین زمان ممکن، می‌آموزید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.