پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

راهنمای خرید پرینتر چند کاره و همه کاره برای کارهای خانگی و اداری

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

راهنمای خرید پرینتر چند کاره و همه کاره برای کارهای خانگی و اداری

برخلاف گوشی های موبایل و لپ تاپ، که هرکسی نظر و راهنمای خریدی ارائه می کند، اما در مورد پرینترها قضیه فرق می کند. دستگاه هایی که انتخاب و خرید آن از عهده هر کسی بر نمی آید و بین این همه مدل و برند با کارآیی مختلف، خریدار را سردرگم می کند. وقتی می خواهید یکی از این پرینترهای سه کاره را بخرید که هر سه کار پرینت، اسکن و کپی را با هم انجام دهد، چه کار می کنید؟ چطوری بهترین آن ها را انتخاب می کنید؟ فکر می کنید باید به دنبال چه ویژگی های در آنها باشید؟

انواع زیادی از نظر مدل و برند در مورد پرینترها وجود دارد و دانستن آنکه کدام متناسب با نیاز و کار شماست، بسیار کمکتان خواهد کرد. مثلا ممکن است در مورد پرینترها اصطلاحات پرینتر، پرینتر-اسکنر-کپییر (PSC)، ابزارهای چند کاره (MFD)، و همه کاره ها (All-In-Ones) را شنیده باشید و اتفاقا بصورت اشتباه به جای همدیگر استفاده می شوند. در حالیکه از یکدیگر متفاوت هستند و هرکدام کارایی خودش را دارد.

 


برای کارهای خانگی و اداری کوچک، بهترین و مناسب ترین پرینتر، همین نوع سه کاره آن هاست؛ هر چند که بهترین انتخاب نیست. از طرفی دیگر، برای چنین استفاده های کوچکی از قیمت به مراتب مناسبی نسبت به انواع حرفه ای تر با میزان استفاده بیشتر برخوردارند.

 

 

 چه نوع پرینتری بخریم: پرینتر سه کاره جوهر افشان یا لیزری؟ 

در تکنولوژی پرینترها دو نوع رایج وجود دارد؛ جوهر افشان که از جوهر بر روی کاغذ استفاده می کند و به چاپ تصویر و متن می پرازد و نوع لیزری که در آن هیچ جوهری وجود ندارد. در نوع لیزری از یک پرتو لیزری برای ساخت تصاویر و متن بر روی کاغد استفاده می شود. جنبه فنی آن زیاد مهم نیست و قطعا در این مقاله نمی گنجد و در عوض اینکه چطور عمل می کنند و قیمت آنها چقدر است، برای شما مهمتر باشد.

رنگ
رنگ اولین چیزی است که باید به آن توجه کنید. پرینترهای لیزری رنگی پرهزینه هستند و حسابی جیب تان را خالی می کنند. توصیه ما اینست که اگر قصد استفاده خانگی یا خانگی-اداری دارید، از انتخاب آنها صرفنظر کنید.

کاغذ
در پرینترهای جوهر افشان می توانید از انواع کاغذ از جمله کاغذ عکس و یا انواع دیگر کاغذ استفاده کنید اما پرینترهای لیزری تنها با کاغذ استاندارد سفید کار می کنند.

سرعت
سرعت چاپ در پرینترهای لیزری نسبت به جوهر افشان بالاتر است. به عنوان یک قانون همیشه این را بخاطر بسپارید: اگر به طور متوسط روزانه بیش از 15 برگ پرینت می گیرید، پرینترهای لیزری بهترین انتخاب هستند؛ اما بیشتر کاربران خانگی یا ادارات کوچک این میزان پرینت در روز را ندارند. پس پرینترهای جوهر افشان برای این نوع استفاده ها مناسب ترین گزینه هستند.

قیمت
پرینترهای لیزری در لوازم جانبی و هزینه های تعمیر و نگهداری ارزان هستند ولی خود دستگاه قیمت بالایی دارد. در مورد پرینترهای جوهر افشان قضیه درست برعکس است؛ قیمت خرید آنها ارزان تر ولی در شارژ کارتریج بسیار گران هستند.

برای بسیاری از مصارف خانگی یا ادارای کوچک، پرینترهای جوهر افشان بسیار بهتر از نوع لیزری هستند. پرینترهای لیزری بیشتر مناسب افرادی است که به طور متوسط روزانه بیش از 500 برگ متن بدون عکس و تصاویر گرافیکی، پرینت دارند.


 همه آن چیزی که باید در هنگام خرید پرینترهای چندکاره مدنظر قرار دهید 

پیشتر پرینترها را براساس میزان دقت نقطه بر اینچ (یا همان dpi) و کاغذ بر دقیقه (ppm) مقایسه می کردند. دیگر دوران اینجور مقایسه ها به پایان رسیده است. بیشتر پرینترهای سه کاره (PSC) با کاربری مصرف خانگی، قابلیت های نزدیک به هم و مشابهی دارند؛ پس این ویژگی ها آنها را از یکدیگر جدا نمی کند. اگر قصد خرید یکی از آنها را دارید، موارد زیر را بدقت بخوانید تا خرید آنها را برایتان آسان تر و ساده تر باشد:

وای فای
در دوره ای زندگی می کنیم که اینترنت اشیاء روز به روز رونق می یابد. شما می توانید به طور کلی هر چیزی را به اینترنت وصل کنید. بهتر است پرینتر شما هم قابلیت وصل شدن به اینترنت و شبکه بی سیم را داشته باشد. هر چند که گفته می شود برای اسکن کردن و کارهای بزرگ از ارتباط سیمی استفاده کنید.

پرینت دوطرفه
پرینت دو طرفه که گاهی اوقات داپلکسر (Duplexer) هم نامیده می شود، در برگه مشخصات نیز ذکر می شود. این قابلیت به شما این اجازه را می دهد بدون عوض کردن دستی برگه، پشت برگه هم را بتوانید پرینت بگیرید. برگه ها به صورت خودکار پشت و رو شده و عمل پرینت انجام می شود.

تغذیه خودکار اسناد
نام دیگر این قابلیت، ADF است. این ویژگی این امکان را به شما می دهد که به جای تعویض دستی اسناد برای کپی، همه آنها را بر روی دستگاه قرار داده و دستگاه به طور خودکار برگه ها را عوض کرده و اقدام به کپی آنها می کند. فرض کنید که شما می خواهید از 15 برگه کپی بگیرید؛ همه برگه ها را بر روی دستگاه قرار داده و از منوی تنظیمات دستور کپی از همه آنها را صادر کرده و پس از آن، همه آنها کپی شده و شما می توانید به باقی کارهایتان برسید تا کار تمام شود.


برای کمتر پرداخت کردن از کدام ویژگی میشود چشم پوشی کرد؟

اصلاحی هست که می گوید «هرچقدر پول بدنی، همانقدر آش می خوری» مسلما اگر پرینتری با قابلیت های بیشتری یخواهید، باید مبلغ بیشتری بابت آن بپردازید که قطعا بهتر هم هست. در کل هر قابلیتی که به دستگاه اضافه شود، به قیمت آن هم اضافه می کند. اگرچه قابلیت های وای-فای، پرینت دوطرفه و تغذیه خودکار اسناد باعث افزایش قیمت دستگاه خریداری شده می شود، برخی دیگر قابلیت ها چندان اثری بر روی قیمت ندارند. پس بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که موارد زیر را داشته باشد و مجبور نباشید بهای گرانی بابت آن بپردازید:

صفحه لمسی
بسیاری از دستگاه های چندکاره، دارای صفحه نمایش لمسی هستند؛ اگرچه ضروری نیست. بنابراین پرداخت هزینه بیشتر برای صفحه نمایشی بزرگ تر و یا رنگی، بی فایده و بی ارزش است.

پورت USB
پرینتری که دارای درگاه یو اس بی هست، در ظاهر خوب به نظر میرسد. پورتی که بتوانید فلش درایو خود را به آن زده و اقدام به پرینت اسناد موجود بر روی آن کنید؛ شاید اصلا هم به کارتان نیاید به خصوص که پرینتر شما از وای فای پشتیبانی می کند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.