پربازدیدترین مطالب

راهنمای خرید

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ در سال ۲۰۲۳

شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۳

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ در سال ۲۰۲۳

خرید مادربرد گیمینگ یکی از مهم‌ ترین مراحل برای اسمبل یک سیستم مخصوص بازی است. هنگامی که قصد دارید یک سیستم تهیه کنید و یا به دنبال ارتقای کامپیوتر خود هستید، لازم است سخت‌ افزارها و تجهیزاتی انتخاب کنید که مخصوص بازی‌ های کامپیوتری باشند. در این میان تخته مدار الکترونیکی یا مادربرد را می‌ توان از جمله مهمترین قطعات برای سرهم کردن یک سیستم مخصوص بازی در نظر گرفت. مادربردها دارای اجزای پیچیده‌ ای بوده که لازم است جهت انتخاب و خرید آن ها به صورت جداگانه هر قطعه را مورد بررسی قرار داد. در این مقاله راهنمای خرید مادربرد گیمینگ را خواهید دید.

انتخاب و خرید مادربرد گیمینگ در کیفیت بازی و در حالت کلی توان کامپیوتر شما نقش تعیین کننده ایفا می‌ کند. با توجه به اینکه مادربرد برای ارتباط قطعات و سخت‌ افزارهای حیاتی مانند کارت گرافیک، CPU و رم تاثیر خود را می‌ گذارد و تمام دستورالعمل‌ های لازم برای عملکرد این قطعات از طریق مادربرد ارسال می‌ شوند، به هیچ عنوان نباید انتخاب این بخش از سیستم را ساده در نظر گرفت.

نقش مادربرد در کامپیوتر گیمینگ

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که خرید مادربرد گیمینگ چه تاثیری بر روی سیستم می‌ گذارد. اصلا آیا مادربردها به صورت مستقیم بر روی عملکرد و توان سیستم تاثیرگذار هستند؟ پاسخ این سوال را باید از جنبه‌ های مختلف بررسی نمود. در حالت کلی بر روی عملکرد کامپیوتر، مادربردها تاثیر مستقیم نمی‌ گذارند. در عین حال برای هر سیستمی اعم از سیستم‌ های خانگی، اداری تا گیمینگ و حرفه‌ ای مادربردها نقش مهمی دارند. خرید مادربرد گیمینگ مناسب به شما کمک می‌ کند تا بتوانید برای اجرای بازی‌ های گرافیکی و سنگین عملکرد بهتری از سیستم خود دریافت کنید.

همانگونه که عنوان کردیم تمام اجزا و سخت‌ افزارها در سیستم‌ ها به مادربرد وصل می‌ شوند. این شرایط می‌ تواند بیان کند که مادربرد نقشی تعیین کننده در توان سخت‌ افزارهای دیگر داشته و باید برای پشتیبانی از آن ها و ارتقا هر یک از قطعات کامپیوتر ، مادربرد بتواند سازگاری کاملی از خود نشان دهد.

خرید مادربرد گیمینگ برای اسمبل یک کامپیوتر مخصوص بازی ضروری است. با توجه به اینکه امروزه برای پشتیبانی از سخت‌ افزارهای مخصوص بازی انواع مادربردهای گیمینگ در بازار عرضه می‌ شوند، عملا خرید یک گزینه متناسب با نیاز شما حساسیت بالایی می‌ طلبد.

تفاوت مادربرد معمولی و مادربرد گیمینگ

قبل از اینکه به بررسی راهنمای خرید مادربرد گیمینگ بپردازیم، بهتر است که ابتدا شما را با تفاوت این محصول با مادربردهای معمولی آشنا کنیم. در واقع می‌ توان بیان کرد که مادربرد نقش هاب کامپیوتر را داشته که برای اتصال لوازم جانبی تا تمام اجزای اصلی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

در هنگام انجام بازی‌ ها لازم است که به صورت لحظه‌ ای توابع محاسباتی مورد محاسبه قرار گیرند. در این شرایط مادربرد گیمینگ لازم است که جهت انتقال داده‌ ها بین بازی و پردازنده سرعت بالایی از خود نشان دهد. تصور کنید که برای انجام این گونه بازی‌ های گرافیکی از یک مادربرد معمولی و کامپیوتر با توان پایین استفاده شود. به هیچ عنوان پردازنده کامپیوتر قادر نیست که با سرعت مناسب پردازش داده‌ ها را انجام دهد. علاوه بر این گاهی مواقع فشار بیش از حدی که به سخت‌ افزارها وارد می‌ شود آسیب‌ های فیزیکی را نیز به دنبال دارد. مادربردهای استاندارد و معمولی که در بازار عرضه می‌ شوند برای انجام امور روزمره و سبک مانند تماشای فیلم، وب گردی، تولید اسناد و نوشتن مقاله کاربردی هستند. این نوع مادربردها با قیمت مناسب به شکلی طراحی می‌ شوند که به پردازنده کامپیوتر فشار زیادی وارد نمی‌ کنند.

در طرف مقابل مادربردهای گیمینگ قرار گرفته‌ اند که با توجه به نیاز شما برای اسمبل سیستم دارای توان بسیار بالایی خواهند بود. این نوع مادربردها به شما این امکان را می‌ دهند تا بتوانید انواع رم مخصوص گیمینگ با تعداد کانال‌ های زیاد، تاخیر کم و سرعت کلاک بیشتر را بر روی آن ها نصب کنید. علاوه بر این مادربردهای گیمینگ به واسطه بهره‌ مندی از پردازنده توانمند با نرخ کلاک بالا می‌ توانند فعالیت خود را انجام دهند.

این مدل مادربردها دارای سوکت‌ های باکیفیت بوده و برای افزایش توان و قدرت خود از سیم‌ های مسی ضخیم و خازن‌ هایی با ظرفیت بالا بهره‌ مند هستند. تمام اجزایی که بر روی مادربرد مخصوص بازی قرار می‌ گیرند کمک خواهند کرد که در هنگام پردازش‌ های سنگین و انجام بازی‌ های گرافیکی، قطعات به هیچ عنوان گرم نشوند. برای مراقبت از مادربرد مخصوص بازی امروزه انواع هیت سینک و خنک کننده‌ ها با بالاترین کیفیت در بازار عرضه می‌ شوند.

نکات مهم برای خرید مادربرد گیمینگ

پس از اینکه با کاربرد مادربرد گیمینگ آشنایی به دست آوردید و نسبت به تفاوت‌ های آن با مادربرد معمولی آگاه شدید، می‌ توانیم به سراغ راهنمای خرید مادربرد گیمینگ برویم.

انتخاب نوع پردازنده

نخستین گام در خرید مادربرد گیمینگ تعیین پلتفرم مربوط به آن و انتخاب نوع سی پی یو خواهد بود. در واقع قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید لازم است که در خصوص خرید مادربرد گیمینگ، پردازنده آن را در نظر داشته باشید. در این قسمت شما با دو انتخاب مواجه هستید. محصولاتی که توسط amd در دسترس قرار می‌ گیرند و همچنین پردازنده‌ های اینتل که می‌ توانند برای انتخاب مادربرد مخصوص بازی تاثیرگذار باشند. مادربرد و پردازنده با توجه به اینکه باید با یکدیگر سازگاری کامل داشته باشند، لازم است که از یک برند و پلتفرم انتخاب شوند. بسته به امکاناتی که برای اسمبل سیستم خود نیاز دارید و با توجه به بودجه‌ ای که برای خرید مادربرد گیمینگ کنار گذاشته‌ اید باید از بین این دو کمپانی انتخاب خود را انجام دهید. پس از آن می‌ توانید متناسب با پلتفرم پردازنده، روی به خرید مادربرد گیمینگ بیاورید.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد عدم سازگاری برخی از مادربردها و پردازنده‌ ها حتی با وجود مشابه بودن برندها است. گاهی مواقع توان مادربرد و سیستم با هم تناسب نداشته و به شما امکان بهره‌ وری از تمام قطعات را نمی‌ دهند. عوامل مختلفی می‌ توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. نوع درگاه ها، چیپست مادربرد و نسل پردازنده از جمله مهم‌ ترین مواردی به شمار می‌ روند که در تعیین عملکرد پردازنده و مادربرد هنگام قرار گرفتن در کنار هم تاثیر خود را می‌ گذارند.

به طور معمول کاربرانی که قصد اجرای برنامه‌ های پیشرفته کامپیوتری را دارند، ترجیح می‌ دهند به سراغ پردازنده‌ های amd بروند. این پردازنده‌ ها با بهره‌ مندی از هسته‌ های پردازشی مختلف به شما کمک می‌ کنند تا به خواسته خود دست پیدا کنید. در طرف مقابل کاربرانی که قصد خرید کیس اسمبل شده گیمینگ را دارند و به دنبال اجرای بازی‌ های ویدیویی هستند، ترجیح می‌ دهند به سراغ پردازنده‌ های اینتل بروند. اینتل پردازنده‌ های خود را به گونه‌ ای طراحی می‌ کند که کاربر بتواند هنگام استفاده از سیستم سرعت بالایی از آن مشاهده نماید. فراموش نکنید که هم برند اینتل و هم amd در زمینه تولید مادربردهای گیمینگ عملکرد مناسبی دارند. پس از آنکه برند پردازنده را بررسی کرده و انتخاب خود را انجام دادید، لازم است که در میان مادربردهای گیمینگ موجود در بازار گزینه‌ ای که از توان کافی برخوردار باشد را انتخاب نمایید. این مادربرد باید از سوکت و چیپست CPU پشتیبانی کند.

سایز مادربرد یا فرم فکتور

نکته مهم بعدی که در راهنمای خرید مادربرد گیمینگ باید به آن اشاره کنیم، سایز یا فرم فکتور آن است.

اساسا فکتور مادربرد را می‌ توان یک مولفه تعیین کننده در خرید مادربردهای گیمینگ دانست. در حال حاضر مادربردهایی که به بازار عرضه می‌ شوند با چندین فرم فکتور قابلیت انتخاب دارند. با این حال هنگامی که به سراغ خرید مادربرد می‌ روید با 4 فرم فکتور مواجه خواهید شد. دسته‌ بندی‌ های مادربردها را بر اساس سایز ATX، Micro_ATX، Mini_ITX و EATX شاهد خواهید بود. فراموش نکنید بر اساس فضای مورد نظر جهت نصب مادربرد و فرم فکتور آن باید برای خرید کیس گیمینگ اقدام نمایید.

مادربردهایی با فرم فکتور ATX دارای سایز نرمال هستند. این مدل از مادربردها به شما کمک می‌ کنند تا اسلات های رم، اسلات های PCI express و باتری CMOS را بر روی آن نصب کنید.

در طرف مقابل مادربردهای microATX یا mATX قرار گرفته و به واسطه قیمت مناسب‌ تری که دارند، مورد توجه قرار گرفته‌ اند. در حالت کلی مادربردهای mATX به عنوان گزینه‌ های کم مصرف می‌ توانند انتخابی مناسب به شمار روند. با توجه به اندازه این سری از مادربردهای گیمینگ به راحتی می‌ توانید برای خرید کیس اقدام نمایید. بنابراین با تمام توضیحاتی که ارائه دادیم، چنانچه قصد خرید مادربرد گیمینگ را دارید باید فرم فکتور یا اندازه، سوکت‌ های مادربرد، تعداد کانکتورها و اسلات‌ هایی که بر روی آن قرار گرفته‌ اند را مد نظر داشته باشید.

سوکت مادربرد

گام مهم دیگر برای خرید مادربرد گیمینگ بررسی نوع سوکت قرار گرفته شده بر روی آن است.

در واقع سوکت مادربرد قسمتی از این سخت‌ افزار بوده که می‌ توان برای نصب پردازنده بر روی آن اقدام نمود. با پیشرفت تکنولوژی و طی سالیان متمادی که از ارائه نخستین کامپیوترها می‌ گذرد، امروزه می‌ توانیم انواع مختلفی از سوکت‌ های پردازنده را مشاهده نماییم. در عین حال برای ساخت مادربردها بیشتر از سوکت‌ های BGA، LGA و PGA استفاده می‌ کنند. در حالت کلی نوع سوکت مادربرد و CPU تعیین می‌ کند که از نظر تعداد هسته و سرعت چه نوع پردازنده‌ ای باید انتخاب کنید که توسط مادربرد شما مورد پشتیبانی قرار گیرد. شرایطی که نشان می‌ دهد این بخش از راهنمای خرید مادربرد گیمینگ اهمیت بالایی دارد.

تعداد اسلات‌ های رم

مورد بعدی که در راهنمای خرید مادربرد گیمینگ لازم است به آن اشاره کنیم، تعداد اسلات‌ های رم است. با توجه به اینکه بر روی مادربردها تعداد مختلفی اسلات جهت قرارگیری حافظه موقت یا رم وجود دارد، این مولفه را باید با دقت بالایی بررسی نمایید. چنانچه در اسمبل سیستم گیمینگ نوع چینش حافظه رم کامپیوتر و همچنین مقدار ظرفیتی که توسط مادربرد پشتیبانی می‌ شود را در نظر نگیرید، هنگام ارتقای سیستم با مشکلات مختلفی مواجه می‌ شوید. سعی کنید در اسمبل سیستم گیمینگ چینش های حافظه رم که می‌ تواند دو کاناله یا چهار کاناله باشد را به همراه ظرفیت قابل پشتیبانی از حافظه رم را فراموش نکنید.

هر اندازه مادربردها دارای اسلات های رم بیشتری باشند، از قیمت بالاترین نیز برخوردار هستند. معمولا برای اسمبل سیستم گیمینگ توصیه می‌ شود مادربردهایی را انتخاب کنید که حداقل ۴ اسلات و حداکثر ۸ اسلات رم داشته باشد.

پشتیبانی از کارت گرافیک

هنگامی که صحبت از مهمترین قطعات برای اسمبل سیستم گیمینگ به میان می‌ آید، بدون تردید به کارت گرافیک نیز اشاره خواهد شد.

اطلاعات ورودی کامپیوتر برای اینکه توسط کاربر مشاهده شوند از کارت گرافیک عبور کرده و بر روی نمایشگر نشان داده خواهند شد. وظیفه انتقال تصاویر بر عهده کارت گرافیک قرار گرفته است. به طور حتم برای خرید مادربرد گیمینگ لازم است که نسبت به نوع پردازنده گرافیکی نیز آشنا شده و اطمینان به دست آورید که مادربرد شما از آن پشتیبانی می‌ کند.

اگر به عنوان یک گیمر قصد اسمبل سیستم گیمینگ را دارید و یا به دنبال ارتقا آن جهت اجرای بازی‌ های سنگین هستید، لازم است که روی به خرید کارت گرافیک مجزا بیاورید. برخی از پردازنده‌ ها دارای یک پردازنده گرافیکی داخلی هستند که به هیچ عنوان توان کافی برای انجام بازی‌ های سنگین و ویرایش ویدیو را ارائه نمی‌ دهند. به همین علت محصولی که برای اسمبل سیستم گیمینگ انتخاب می‌ کنید باید با پردازنده گرافیکی سازگار باشد.

اسلات‌ های توسعه

همانگونه که می‌ دانید با هدف توسعه کارکرد کامپیوتر بر روی مادربرد چندین اسلات قرار می‌ دهند. هنگامی که صحبت از اسلات های توسعه مادربرد به میان می‌ آید باید به ماژول‌ های ساتا و اتصالات USB اشاره کنیم. این نوع اتصالات که با عنوان PCIe x1 کوتاه شناخته می‌ شوند برای توسعه سیستم اهمیت بالایی دارند. علاوه بر این اسلات های کشیده‌ تر یعنی PCIe x16 که شامل حافظه‌ های با PCIe سرعت بالاتر هستند نیز عملکردی به مراتب بهتر به اجرا می گذارند.

بسته به فرم فکتور مادربرد تعداد این اسلات ها می‌ تواند متفاوت باشد. به طور معمول گیمرها و افرادی که قصد اسمبل سیستم حرفه‌ ای را دارند نیاز به اسلات کارت گرافیک، ماژول‌ های توسعه حافظه، کارت صدا و در بهترین حالت گرافیک ثانویه نیاز خواهند داشت. مطمئن شوید مادربردی که خریداری کرده‌ اید در آینده با هدف توسعه و ارتقاء کامپیوتر به هیچ عنوان برای شما مشکل ساز نخواهد بود.

علاوه بر این به غیر از تعداد اسلات ها که برای افزایش کیفیت و توان سیستم تاثیرگذار هستند، باید ماکسیمم سرعت ورودی و خروجی آن ها را نیز به دقت بررسی کنید. به طور مثال این روزها برای کامپیوترهای گیمینگ ماژول‌ های حافظه گران قیمت مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این ماژول‌ ها با درگاه4.0  PCIe شما را یاری می‌ کنند تا با سرعت بسیار بالایی بتوانید از سیستم استفاده کنید. اگر به دنبال استفاده از حافظه‌ های SSD بر روی کامپیوتر گیمینگ خود هستید، لازم است به جای نسل PCIe 3.0 به سراغ PCIe 4.0 بروید. این نوع اسلات درگاه باکیفیت و توان بسیار بالا از نظر فنی پهنای باند را می‌ تواند تا دو برابر ارتقا دهد.

آیا به دنبال اورکلاک پردازنده هستید؟

برخی از کاربران با هدف افزایش سرعت کلاک سیستم به سراغ سخت‌ افزارهایی می‌ روند که از این قابلیت پشتیبانی کنند. معمولا سازنده‌ های سخت‌ افزارها برای کارکرد هر کدام از قطعات، فرکانس مشخصی در نظر می‌ گیرند. با اورکلاک کردن این قطعات و افزایش فرکانس آن ها می‌ توانید سرعت بالاتری دریافت کنید. افزایش سرعت کلاک این امکان را می‌ دهد که در هر ثانیه بتوان تعداد اعمال انجام شده توسط سخت‌ افزارها را به میزان قابل توجهی بالاتر برد. به همین علت عملکرد کلی سیستم بهبود خواهد یافت. فراموش نکنید که در این شرایط حرارت قطعات نیز بالاتر رفته و به واسطه گرمای زیادی که از سخت‌ افزارها تولید می‌ شود باید از سیستم‌ های خنک کننده قدرتمند کمک بگیرید.

از آنجایی که بالا بردن فرکانس کاری سخت‌ افزارها و در واقع اورکلاک کردن آن ها موجب افزایش مصرف برق می‌ شود باید مادربردهایی که خریداری می‌ کنید نیز از این قابلیت برخوردار باشند. مادربردهایی که با مدار تغذیه حرفه‌ ای‌ تر به شما کمک خواهند کرد تا در مقایسه با مادربردهای معمولی توانایی اورکلاک را در اختیار کاربران بگذارد. فراموش نکنید که این قابلیت موجب شده است که قیمت مادربرد گیمینگ در مقایسه با مادربردهای معمولی بالاتر رود. اگر قصد اورکلاک سخت‌ افزارها را ندارید، برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌ های اضافی می‌ توانید از این قابلیت چشم پوشی کنید.

پلتفرم اینتل مادربردهایی با چیپست X و Z در اختیار شما قرار می‌ دهد که از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می‌ کنند. در طرف مقابل پلتفرم AMD برای این قابلیت محصولات خود را تحت خانواده‌ های B و X در اختیار کاربران گذاشته است. اگر این نوع مادربردها را برای اسمبل سیستم گیمینگ انتخاب کردید به فکر خرید منبع تغذیه توانمند باشید. این روزها برندهای مختلف مانند محصولات گیمدیاس و گرین انواع منبع تغذیه با توان بالا جهت اسمبل سیستم گیمینگ را در اختیار شما قرار می‌ دهند.

خنک کننده‌ ها را فراموش نکنید

قطعاتی که بر روی مادربرد سوار می‌ شوند هنگام اجرای بازی‌ های سنگین گرمای زیادی از خود تولید خواهند کرد.

به همین علت لازم است که برای مراقبت از این سخت‌ افزارها، روی به خرید سیستم‌ های خنک کننده قدرتمند بیاورید. اگر قصد دارید با خیالی آسوده مشغول به انجام بازی شوید، توصیه می‌ کنیم به سراغ سیستم‌ های خنک کننده آبی بروید. علاوه بر این امروزه انواع فن‌ پردازنده های کوچک و گرماگیرها نیز با هدف کاهش دمای سخت‌ افزارها در بازار عرضه می‌ شوند.

قیمت مادربرد گیمینگ

بدون تردید در راهنمای خرید مادربرد گیمینگ به قیمت این سخت‌ افزار نیز باید اشاره‌ ای داشته باشیم. به مانند تمام قطعات سخت‌ افزاری که برای اسمبل سیستم در بازار عرضه می‌ شوند، مادربردها را نیز با تنوع قیمتی مختلف می‌ توانید خریداری کنید. گاهی مواقع اختلاف قیمت مادربردهای گیمینگ به واسطه ماژول‌ های مازادی که بر روی آن ها قرار گرفته است را شاهد خواهیم بود. علاوه بر این تعداد اسلات‌ های رم و همچنین پشتیبانی از قابلیت اورکلاک را می‌ توان فاکتورهای مهم دیگر برای اعلام قیمت مادربرد گیمینگ در نظر گرفت.

ویژگی‌ های اضافی در خرید مادربرد گیمینگ

برای خرید مادربرد گیمینگ فاکتورهایی که اعلام کردیم اهمیت بالایی دارند. با این حال برخی دیگر از قابلیت‌ ها برای گیمرها جذابیت زیادی خواهند داشت. به عنوان مثال پشتیبانی از کارت وای فای و ماژول بلوتوث نیز گاهی مواقع به کاربران کمک زیادی خواهند نمود. یکی از ویژگی‌ های جذابی که به مادربرد گیمینگ ظاهری منحصر به فرد می‌ دهد، پشتیبانی از نورپردازی RGB است. پیشنهاد می‌ کنیم اگر محدودیت بودجه ندارید، به سراغ این دسته از مادربردها بروید. در عین حال کاربرانی که محدودیت بودجه دارند تنها به تهیه مدل‌ های بیسیک فکر کنند.

بهترین مادربردهای گیمینگ بازار کدامند؟

اکنون که به طور کلی راهنمای خرید مادربرد گیمینگ را بیان کردیم می‌ توانیم چند گزینه موجود در بازار که توان بالایی دارند را نام ببریم.

مادربرد TUF Gaming Z590_Plus ایسوس

مادربرد TUF Gaming Z590_Plus از سری محصولات ایسوس را می‌ توان یک میان رده با امکانات عالی در نظر گرفت.

این مادربرد برای گیمرها و کاربران حرفه‌ ای که به دنبال خرید گزینه اقتصادی هستند انتخابی ایده‌ آل به شمار می‌ رود. ایسوس این مادربرد خود را با فرم فکتور ATX روانه بازار می‌ کند. پشتیبانی از پردازنده‌ های نسل ۱۰ و ۱۱ اینتل و همچنین پردازنده‌ های سلرون و Pentium Gold را می‌ توان از دیگر ویژگی‌ های این مادربرد دانست. مادربرد گیمینگ ارائه شده توسط ایسوس با ۴ اسلات دو کاناله رم به شما کمک می‌ کند تا بتوانید بسته به نیاز خود حافظه موقت را ارتقا دهید. بدون تردید قیمت مادربرد TUF Gaming Z590_Plus نیز برای بخش زیادی از کاربران جذاب است.

مادربرد گیگابایت Gigabyte B760M D3H DDR4

کمپانی گیگابایت در زمینه تولید مادربردهای گیمینگ فعالیت گسترده‌ ای انجام می‌ دهد. اگر به دنبال خرید مادربرد گیمینگ ارزان قیمت و با فرم فاکتور Micro_ATX هستید، توصیه می‌ کنیم به سراغ بررسی مادربرد گیگابایت B760M D3H DDR4 بروید.

این مادربرد با ۴ اسلات حافظه و با پشتیبانی از نسل سیزدهم پردازنده‌ های اینتل به شما کمک می‌ کند تا بتوانید برای اسمبل یک سیستم گیمینگ از توان بالای آن بهره‌ مند شوید. نوع سوکت پردازنده‌ ای که بر روی مادربرد Gigabyte B760M D3H DDR4 قرار گرفته است نیز Intel LGA 1700 بوده و با پشتیبانی از کانکتورهای مختلف و همچنین بهره‌ مندی از انواع پورت‌ ها شما را یاری می‌ کند تا در اسمبل سیستم گیمینگ به هیچ عنوان دچار مشکل نشوید.

مادربرد ام اس آی PRO Z690_A WIFI DDR4

برای خرید مادربرد گیمینگ می‌ توانید به سراغ محصول ارائه شده توسط msi نیز بروید. این مادربرد نسل ۱۲ پردازنده‌ های اینتل را پشتیبانی کرده و این امکان را می‌ دهد که به سراغ نصب پردازنده‌ های CELERON و PENTIUM GOLD بروید.

علاوه بر این با خرید مادربرد ام اس آی PRO Z690_A WIFI DDR4 قادر به نصب ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم بر روی آن خواهید بود. بهره‌ مندی از انواع اتصالات و پورت های مختلف نیز موجب شده است تا کاربران به هرآنچه نیاز دارند دسترسی داشته باشند. فراموش نکنید که مادربرد PRO Z690_A WIFI DDR4 مجهز به پیشرفته‌ ترین سیستم خنک کننده بوده و به هیچ عنوان در این زمینه کاربران را دچار مشکل نخواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب ما تلاش کردیم که به طور مفصل راهنمای خرید مادربرد گیمینگ را بیان کنیم. بررسی المان‌ هایی که در خرید مادربرد مخصوص بازی اهمیت دارند شما را یاری خواهد کرد تا انتخاب خود را به درستی انجام دهید. برای اینکه خروجی گیمینگ بهتری دریافت کنید، لازم است که موارد فوق را در نظر داشته باشید. با خریدی هوشمندانه می‌ توانید از پرداخت هزینه‌ های زیاد خود را دور نگه دارید. برای بررسی قیمت انواع مادربرد گیمینگ می‌ توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آترامارت بهره ببرید.

سوالات متداول

برای بازی چه مادربردی بخریم؟

با توجه به نوع پردازنده، تعداد پورت‌ های مادربرد و همچنین اسلات‌ های رم، خرید خود را انجام دهید.

بهترین مادربرد گیمینگ کدام است؟

بهترین مادربرد گیمینگ گزینه‌ ای است که با قطعات شما سازگاری کاملی داشته و از پردازنده و حافظه موقت پشتیبانی کند. علاوه بر این یک مادربرد مخصوص بازی باید اسلات‌ های توسعه را نیز داشته تا به شما امکان آپگرید سیستم را در آینده بدهد.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.