پربازدیدترین مطالب

سبک زندگی و سلامت

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان، کدام یک بهتر است؟

پنج شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۰

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان، کدام یک بهتر است؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان، کدام یک بهتر است؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان از جمله مسائلی به شمار می رود که بخش زیادی از افراد هنگامی که برای ترمیم دندان خود به دندانپزشک مراجعه می کنند، نسبت به آن سوالاتی دارند. همانگونه که می دانید یکی از مهم‌ترین ارکان زیبایی، داشتن لبخند زیبا است. داشتن دندان های زیبا و تمیز می تواند در عزت نفس و همچنین زیبایی شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد. برای اینکه بتوانید چهره خود را جوان تر، جذاب‌ تر و زیباتر نشان دهید باید از دندان های مرتب برخوردار شوید. داشتن فضاهای ناهموار و نامرتب بین دندان ها به هیچ عنوان نمی تواند احساس اعتماد به نفس به شما بدهد. راهکارهای مختلفی برای زیبایی دندان ها امروزه ارائه می‌ شود.

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله بهترین و کاربردی ترین روش هایی به شمار می روند که می توانند برای زیبایی دندان های شما انتخاب شوند. در این میان بخش زیادی از افراد نسبت به تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان آشنایی ندارند. با ما همراه باشید تا با بررسی هر دو روش به شما اطلاعات کافی در این خصوص ارائه دهیم.

لمینت دندان چیست؟

برای درک بهتر فرق لمینت و کامپوزیت دندان بهتر است که تعریفی از هر دو روش داشته باشیم.

لمینت دندان به عنوان یکی از روش های زیبا سازی آن ها، به روکش نازکی گفته می‌ شود که به صورت سفارشی با استفاده از مواد رنگی دندان آن را طراحی می کنند. نوع استفاده از این روش به شکلی است که روکش ها را به رویه دندان وصل کرده و می‌ تواند ظاهر کلی آن ها، شکل رنگ و اندازه دندان ها را بسیار زیباتر نماید.

لمینت پرسلان یکی از روش هایی به شمار می‌ رود که در این زمینه مد نظر قرار گرفته است. برای ساخت لمینت پرسلن با استفاده از لایه های گوناگون به گونه‌ ای آن را طراحی می کنند که با پوشش چسبناک با مینای دندان جایگزین خواهد شد. در مقایسه با ونیر پرسلن استفاده از لمینت پرسلان فرآیندی به شمار می‌ رود که حالت تهاجمی کمتری دارد. در این روش نیاز نیست که دندان های فرد تراشیده شوند. تنها یک آماده سازی کوتاه بدون آسیب رساندن به دندان های طبیعی برای اتصال لمینت نیاز خواهید داشت. در کنار این موارد با مقایسه ونیر پرسلن و همچنین لمینت پرسلن متوجه می شویم که علاوه بر جنبه زیبایی شگفت انگیزی که دارد، می‌ تواند کیفیت بالایی نیز داشته باشد.

کاربرد لمینت دندان

هنگامی که صحبت از لمینت دندان می شود باید بدانید که استفاده از این راهکار می‌ تواند برای پوشاندن عیوب ظاهری و زیبا نشان دادن آن ها بسیار کاربردی باشد.

بهره‌ گیری از لمینت دندان این امکان را می دهد که بتوانید دندان های کج و مشکل دار را به بهترین شکل اصلاح نمایید. علاوه بر این با مراجعه به یک متخصص و دندانپزشک می توانید از لمینت دندان کمک گرفته و دندان های ترک خورده یا شکسته را نیز ترمیم کنید. این راهکار یک روش بی نظیر برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها خواهد بود. در کنار این موارد گاهی اوقات افراد بنا بر دلایل مختلف با دندان های بدرنگ همراه می‌ شوند. اگر دندان‌ های شما دچار لکه شده‌ اند، می‌ توانید از لمینت کمک گرفته و با استفاده از بلیچینگ و روش های دیگر برای سفید کردن دندان روی به تغییر رنگ آن ها بیاورید.

مهمترین کاربرد لمینت دندان پر کردن فاصله ای است که بین دندان ها ایجاد می شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان را می توانیم پس از تعریف کامپوزیت بهتر درک کنیم. کامپوزیت دندان از جمله پرتقاضاترین خدماتی به شمار می رود که در مطب های دندانپزشکی برای زیبایی به آن می پردازند.

کامپوزیت به روشی گفته می‌شود که با استفاده از مواد رنگ دندان می توان بدفرمی فاصله های ایجاد شده و بدرنگی های آن ها را برطرف نمود. علاوه بر این استفاده از این راهکار کمک می‌ کند تا بتوانید به هم ریختگی های خفیف تا متوسط دندان و همچنین لب پر شدن آن ها را نیز به راحتی برطرف نمایید.

نوع اجرای این روش به شکلی است که از جنس پلیمر کمک گرفته و برای ساخت کامپوزیت دندان، روی به استفاده از آن ها می آورند. با توجه به این که برای استفاده از این راهکار در سریعترین زمان می توان اقدام نمود. این روزها تقاضا برای کامپوزیت دندان بسیار بالاتر رفته است. در بسیاری از کشورها به واسطه بهره گیری از پلیمر برای ساخت کامپوزیت دندان از این روش به عنوان ترمیم رزین یا پلاستیکی نیز نام می برند.

کاربرد کامپوزیت دندان برای پوشاندن عیب آن ها

به مانند کاربردهای متنوعی است که لمینت دندان دارد. استفاده از روش کامپوزیت نیز می‌ تواند راهکاری موثر برای پوشاندن عیب های دندان باشد. اگر روی به انتخاب کامپوزیت دندان بیاورید، می توانید برای رهایی از دندان های کج کاربرد آن را مشاهده نمایید.

علاوه بر این یکی دیگر از ویژگی‌ های کامپوزیت دندان، رفع مشکلات دندان های خرگوشی خواهد بود. شرایطی که می ‌تواند برای ظاهر افراد مشکلاتی به وجود بیاورد. گاهی اوقات لب پریدگی جزئی دندان نیز موجب می شود که افراد به دنبال راهکاری برای رهایی از آن باشند. دندان هایی که دچار این مشکل می شوند را به راحتی می توانید با انتخاب روش کامپوزیت ترمیم نمایید. اگر نیاز به پر شدن فاصله جزئی بین دندان ها دارید، می‌ توانید کامپوزیت را برگزینید. چنانچه دندان های شما به لحاظ کلی دارای عیوب ظاهری نباشند ولی قصد تغییر رنگ آن ها را دارید، می توانید از کامپوزیت استفاده نمایید. کامپوزیت دندان می‌ تواند برای روشن تر کردن رنگ دندان ها بسیار موثر باشد.

مهمترین تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

حال که با کاربردهای لمینت و کامپوزیت دندان آشنایی پیدا کرده اید، بهتر است به سراغ بررسی تفاوت‌ های آن ها برویم. از جنبه های مختلف می توان فرق لمینت و کامپوزیت را مورد بررسی قرار داد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر مدت زمان نصب

با بررسی فرق لمینت و کامپوزیت دندان از نظر مدت زمانی که باید تحت نظر دندانپزشک باشید، متوجه می‌ شویم که ونیرهای کامپوزیتی با سرعت بالایی اجرا می شوند.

در واقع فرد متقاضی می تواند تنها یک جلسه تحت نظر دندانپزشک برای نصب کامپوزیت برود. دندان پزشک می تواند با استفاده از رزین کامپوزیت در کمتر از یک ساعت دندان های شما را پولیش داده و طرح لبخند را به بهترین شکل اصلاح کند.

در طرف مقابل برای نصب لمینت سرامیکی نیاز است که حداقل دو جلسه به متخصص دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک در جلسه اول باید با اندازه گیری دندان های شما ابتدا قالب لمینت را مهیا نماید. پس از دو هفته و با کمک گرفتن از لابراتوارهای ساخت لمینت می توان به صورت سفارشی دندان ها را ساخت. پس از آن با مراجعه بعدی در نزد دندانپزشک، بر روی دندان های شما لایه نازک لمینت چسبانده می‌ شود.

با بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان از نظر مدت زمان نظم متوجه می‌ شویم که کامپوزیت سرعت بالاتری خواهد داشت.

تفاوت فرآیند کاشت لمینت و کامپوزیت دندان

فرق لمینت و کامپوزیت دندان از لحاظ فرآیند کاشت نیز ممکن است شما را ترغیب کند تا روی به انتخاب یک گزینه متناسب با سلیقه خود بیاورید. رزین کامپوزیت برای اصلاح شکل دندان ها، تغییر رنگ و طول آن ها به صورت لایه نصب می شود. در اکثر مواقع استفاده از ونیرهای کامپوزیتی نسبت به لمینت دندان روش تهاجمی کمتری خواهد بود.

با توجه به اینکه برای کاشت کامپوزیت دندان هیچگونه نیازی به وارد کردن آسیب به ساختار بافت آن وجود ندارد، این راهکار سریع و آسان را می توانید انتخاب نمایید. پزشک متخصص بدون تراشیدن مینای دندان می‌ تواند برای کاشت کامپوزیت ونیر اقدام نماید. در واقع رزین کامپوزیت برای رفع مشکلات دندان به صورت مستقیم بر روی آن نصب می‌ شود.

در طرف مقابل برای کاشت لمینت سرامیکی نیاز است که ابتدا با توجه به ضخامت ونیرها، روی به تراشیدن مینای دندان آورده شود. این نکته را فراموش نکنید که صرفا طول کشیدن کاشت لمینت دندان نباید شما را نسبت به انتخاب این روش پشیمان کند. در واقع با تراش دادن مینای دندان و همچنین طراحی پوسته های لمینت به صورت اختصاصی می توان پیوند محکمی بین مینای دندان و لمینت برقرار کرد. شرایطی که موجب می شود طول عمر لمینت و دوام آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. با توجه به اینکه برای کاشت لمینت دندان مینای آن ها تا حد زیادی از بین می رود، قادر به استفاده از دندان های طبیعی خود نخواهید بود.

در حالت کلی و با مقایسه تفاوت کاشت لمینت و کامپوزیت دندان می توانیم عنوان کنیم که لمینت سرامیکی یک راهکار برگشت ناپذیر به شمار می رود. این در حالی است که بعد از نصب کامپوزیت، مجددا می توانید به دندان های طبیعی خود دسترسی داشته باشید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان از لحاظ طول عمر و دوام

همانگونه که عنوان کردیم برای تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان می توانیم از جنبه های مختلف این روش های زیبایی را در نظر بگیریم.

لمینت سرامیکی با توجه به نوع اجرا، دوام و طول عمر به مراتب بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد. در واقع بیمار باید با استفاده از دستورالعمل هایی که توسط پزشک متخصص ارائه می شود، نسبت به نگهداری از لمینت های دندان حساسیت بالایی به خرج دهد. جالب است بدانید که استفاده از لمینت با کیفیت و تحت نظر یک متخصص دندانپزشکی می تواند بین 12 تا 15 سال برای شما کاربردی باشد. این در حالی است که در بهترین شرایط طول عمر کامپوزیت دندان بین ۵ تا ۷ سال عنوان شده است.

استحکام و مقاومت ونیر دندان

به احتمال فراوان تاکنون با بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان متوجه شده‌ اید که لمینت سرامیکی می‌ تواند استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت داشته باشد. با توجه به اینکه برای ساخت لمینت ها از تکنیک های بسیار پیشرفته و با طی کردن فرآیندهای خاص در لابراتوار کمک می گیرند، می توان استحکام بسیار بالاتری از آن ها مشاهده نمود. در واقع کامپوزیت دندان مقاومت کمتری نسبت به لمینت دارد. استفاده از لمینت می تواند در برابر زرد شدن و ضربات وارد شده بسیار کاربردی تر باشد.

با توجه به نوع ساخت کامپوزیت می توان متوجه شد که در سریعترین زمان ممکن است تغییر رنگ داده و زرد رنگ شود. علاوه بر این چنانچه فشار نسبتا زیادی به کامپوزیت دندان آورده شود، احتمال ساییده شدن و حتی شکستن آن ها نیز وجود خواهد داشت. بهترین نوع کامپوزیت که امروزه روی به استفاده از آن آورده می‌ شود یعنی میکروفیل و تکنولوژی نانو هیبرید نیز در مقایسه با لمینت سرامیکی مقاومت و استحکام کمتری خواهند داشت.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر قیمت

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت یکی از پرتکرارترین سوالاتی به‌ شمار می‌ رود که بیماران هنگام مراجعه به متخصص و دندانپزشک پاسخ آن را جویا می شوند. در واقع از نظر قیمت فرق کامپوزیت و لمینت برای بخش زیادی از بیمارانی که قصد دارند طرح لبخند خود را اصلاح کنند، حائز اهمیت است.

با بررسی نوع نصب لمینت و کامپوزیت دندان متوجه می‌ شویم که قیمت کامپوزیت در مقایسه با لمینت می تواند مقرون به صرفه تر باشد. در واقع اگر بخواهیم تنها مزیت کامپوزیت را در مقایسه با لمینت عنوان کنیم، می توانیم ارزانتر بودن آن را نام ببریم. با توجه به اینکه برای نصب کامپوزیت معمولا از رزین های با قیمت پایین و کیفیت کمتر استفاده می شود و همچنین فرآیند نصب آن ها به راحتی انجام می گیرد، قیمت به مراتب کمتری پرداخت خواهید نمود. فراموش نکنید که کیفیت بسیار بالای لمینت در مقایسه با کامپوزیت هر فردی را ترغیب خواهد کرد تا برای اصلاح طرح لبخند خود، روی به انتخاب آن بیاورد.

با مقایسه لمینت و کامپوزیت دندان متوجه می شویم که باید برای انتخاب روش موثرتر یعنی لمینت به طور میانگین هزینه هایی با حدود دو برابر بیشتر نسبت به کامپوزیت پرداخت نمایید. با توجه به اینکه بیشتر درمان ها و روش های اصلاح طرح لبخند توسط بیمه مورد پوشش قرار نمی گیرند، بخش زیادی از افراد توانایی پرداخت هزینه برای انتخاب لمینت را ندارند.

چه زمانی روش کامپوزیت موثرتر است؟

با توجه به تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت ممکن است برای انتخاب هر روش دچار تردید شوید. با این حال باید بدانید هنگامی که ترک خوردگی بر روی دندان های طبیعی شما وجود داشته باشد یا از بدرنگ بودن آن ها رنج می برید، انتخاب ونیر کامپوزیت گزینه موثرتر خواهد بود. علاوه بر این برای رفع کجی جزئی دندان‌ ها نیز می‌ توانید از این راهکار کمک بگیرید.

در عین حال چنانچه میزان خرابی دندان های شما زیاد باشد و بین آن ها فاصله زیادی مشاهده می کنید، نمی توانید از کامپوزیت کمک بگیرید.

مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت

بررسی مزایای کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت نشان می‌ دهد که این راهکار درمانی می‌ تواند ویژگی‌ های خاص خود را داشته باشد.

همانگونه که عنوان کردیم قابلیت اجرا در مدت زمان کوتاه و تنها در یک جلسه درمانی به عنوان یکی از مزایای کامپوزیت دندان مد نظر قرار می گیرد. با توجه به اینکه نیاز به استفاده از راهکارهای تخصصی و بهره گیری از لابراتوار برای ساخت کامپوزیت وجود ندارد، تنها در یک جلسه می توان فرآیند درمان را تکمیل نمود. علاوه بر این یکی دیگر از مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت، قیمت بسیار پایین تر آن خواهد بود.

مزایای لمینت نسبت به کامپوزیت دندان

بررسی تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان به ما نشان داد که لمینت سرامیکی می‌ تواند به عنوان یک راهکار بی نظیر برای رفع عیوب دندان باشد. چنانچه دارای دندان های برجسته هستید، نیاز است که روی به انتخاب این روش بیاورید. علاوه بر این استحکام فوق العاده و مقاومت بالای لمینت سرامیکی در برابر زرد شدن و ترک خوردگی نیز می‌ تواند به عنوان ویژگی های دیگر این راهکار درمانی مد نظر قرار گیرند.

معایب کامپوزیت نسبت به لمینت

با توجه به نوع نصب کامپوزیت دندان، طول عمر آن ها در مقایسه با لمینت کمتر است. به واسطه ماندگاری کمتر کامپوزیت، افراد همواره در معرض از دست دادن دندان های خود و زیبایی آن ها خواهند بود. به همین دلیل نیاز است که برای نگهداری و مراقبت از آن ها حساسیت بیشتری به خرج دهید. علاوه بر این یکی دیگر از معایب کامپوزیت در مقایسه با لمینت، احتمال تغییر رنگ و لکه بر داشتن دندان است. اگر از جمله افرادی به شمار می روید که علاقه‌ مند به مصرف نوشابه هستید و یا سیگار می کشید، دندان های شما در معرض تغییر رنگ قرار خواهند گرفت.

معایب لمینت نسبت به کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت را از جنبه های مختلف برای شما بیان کردیم. با این حال استفاده از لمینت همیشه نمی تواند گزینه ای مناسب تر باشد. بررسی معایب لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت نشان می ‌دهد که این راهکار نیز ممکن است برای برخی از افراد گزینه‌ ای مناسب نباشد. به عنوان مثال در دسترس نبودن همیشگی روکش های لمینت از جمله معایب این راهکار به شمار می‌ رود. علاوه بر این با توجه به اینکه نیاز به تراشیدن مینای اصلی دندان برای نصب لمینت سرامیکی وجود دارد، باید بازگشت ناپذیر بودن این روش را نیز در نظر بگیرید. قیمت بالای لمینت سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت یکی دیگر از معایب انتخاب این روش خواهد بود.

نحوه نگهداری از کامپوزیت و لمینت دندان

برای نگهداری از دندان هایی که آن ها را کامپوزیت و لمینیت کرده اید باید چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. در واقع استفاده از نخ دندان و مسواک برای هر دو روش مورد تاکید قرار می گیرد. علاوه بر این اگر به دنبال حفظ نظافت محیط دهان خود هستید، واترپیک را فراموش نکنید.

مسواک زبر یا مدیوم ممکن است بر روی سطح کامپوزیت خراش به وجود بیاورد. علاوه بر این استفاده از مسواک بی کیفیت موجب تغییر رنگ کامپوزیت دندان خواهد شد.

سعی کنید حتی الامکان از دندان های خود برای شکستن پسته فندق و تخمه استفاده نکنید. این کارها می تواند برای دندان های لمینت و کامپوزیت مشکلاتی به وجود بیاورد.

سعی کنید در شب برای کامپوزیت و لمینت دندان از گارد شبانه کمک بگیرید.

پس از اتمام درمان گاهی اوقات مشاهده می شود که گرما و سرما برای افراد حساسیت هایی ایجاد می کنند. این حساسیت ها کاملا طبیعی بوده و معمولا پس از طی کردن یک تا دو هفته از بین خواهند رفت. چنانچه حساسیت مدت زمان طولانی تری با شما همراه بود، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

جمع بندی

تفاوت لمینت و کامپوزیت را از جنبه های مختلف مانند نحوه نصب، کیفیت، استحکام و قیمت برای شما بررسی نمودیم. در واقع برای اصلاح طرح لبخند خود می توانید از یک روش کاربردی با نام لمینت سرامیکی کمک بگیرید. چنانچه به دنبال اصلاح طرح لبخند خود با پرداخت هزینه های کمتر هستید، کامپوزیت ونیر را می‌ توانید انتخاب نمایید. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. مشورت با یک دندانپزشک متخصص می تواند به شما کمک کند تا راهکار بهتر را انتخاب نمایید. در حالت کلی قیمت لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت بالاتر است. با این وجود کیفیت بالاتر لمینت و استحکام بیشتر آن ها ممکن است شما را ترغیب کند تا روی به انتخاب این راهکار بیاورید.

سوالات متداول

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت؟

هر کدام از روش های اصلاحی دندان ها ویژگی ها و معایب مخصوص به خود را دارند. با این حال اگر به دنبال یک روش مطمئن تر با طول عمر بیشتر هستید، می توانید لمینت دندان را انتخاب کنید. استفاده از لمینت این امکان را می دهد که از دوام دو برابر آن ها و کیفیت بهتر نسبت به کامپوزیت بتوانید بهره ببرید.

تفاوت قیمت کامپوزیت و لمینت دندان چقدر است؟

با توجه به اینکه برای نصب لمینت سرامیکی باید یک تکنسین در لابراتوار از مواد و رزین با کیفیت استفاده کند، قیمت آن در مقایسه با کامپوزیت بیشتر است.

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

هر دو روش برای رفع کجی و شکستگی دندان ها و همچنین زیباسازی آن ها موثر هستند. با این حال با توجه به سطح لعاب ایجاد شده بر روی دندان با استفاده از لمینت سرامیکی متوجه خواهید شد که دندان هایتان درخشان تر و زیباتر می شوند.

مهمترین تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان کدام است؟

از جهت های مختلف مانند زیبایی، قیمت، استحکام و نحوه ترمیم می توان تفاوت هایی برای لمینت و کامپوزیت دندان متصور شد.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۲۲

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.