پربازدیدترین مطالب

راهنمای خرید

تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های هوشمند در چیست؟

پنج شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۳

تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های هوشمند در چیست؟

تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های هوشمند در چیست؟

تفاوت رام گلوبال و چین چیست؟ رام گلوبال یعنی چه؟ مهم ترین ویژگی های رام چین کدامند؟ این موارد از جمله سوالاتی به شمار می روند که قبل از خرید گوشی های هوشمند ممکن است برای بخش زیادی از کاربران پیش آیند. با توجه به اینکه بازار خرید گوشی هوشمند در کشور ایران نسبت به سایر نقاط جهان پیچیده‌ تر است، فروشندگان سعی می کنند که از عدم اطلاعات کافی خریداران سوء استفاده کرده و گوشی های هوشمند را با قطعات متفاوت در اختیار خریدار قرار دهند. راه حل رهایی از این مشکل، شناخت کافی از سخت‌ افزار و نرم افزارهایی است که در گوشی‌ های هوشمند کار گرفته می شود.

این واقعیت بر هیچکس پوشیده نیست که امروزه بخش زیادی از بازار تجاری جهان مانند گوشی‌ های هوشمند در اختیار کشور چین قرار دارد. با توجه به این که موبایل به عنوان یکی از پر استفاده ترین تکنولوژی های روز جهان شناخته می‌ شود، شرکت‌ های چینی تلاش کرده اند که بخش زیادی از نیاز بازار را در خصوص گوشی‌ های هوشمند در اختیار گیرند. با این حال تفاوت بسیار زیاد گوشی های چینی که در بازار کشور ما عرضه می شود با نسخه های جهانی ممکن است کاربران را دچار تردید کند. برای انتخاب بهترین گزینه و بررسی تفاوت رام چین و گلوبال، با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم.

رام چین چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت رام چین و گلوبال بپردازیم، بهتر است تعریفی از هر دو گزینه داشته باشیم.

گوشی های رام چین که توسط برندهایی مانند شیائومی به بازار عرضه می شوند، از ویژگی های خاصی برخوردار خواهند بود. در واقع نسخه CN یا رام چین به مدلی از گوشی‌ های هوشمند گفته می‌ شود که برای بازار چین تولید شده و از ویژگی‌ های خاصی بهره مند هستند. با توجه به اینکه برخی از سرویس های آمریکایی در کشور چین در دسترس کاربران قرار نمی گیرد، این گوشی ها می توانند انتخابی مناسب برای آنها باشند.

گوشی های رام چین از آداپتورهای شارژر مخصوص بهره‌ مند هستند. این گوشی ها با توجه به نوع ساختی که دارند با پریزهای برقی که در کشور ایران هستند، سازگاری نداشته و از شارژر دوشاخه مختص به کشور چین استفاده می کنند. علاوه بر این یکی دیگر از ویژگی های گوشی های رام چین، بهره مندی از دفترچه راهنما به زبان چینی است. این موارد به عنوان بخشی از ویژگی های گوشی های هوشمند رام چین بر روی آنان مشاهده خواهد شد.

در طرف دیگر با بررسی ویژگی های گوشی رام چین متوجه می شویم که نسبت به رام هند و رام گلوبال تفاوت های دیگری دارد. به عنوان مثال نسخه MIUI گوشی های هوشمند رام چین در حرف چهارم و پنجم خود از عبارت CN بهره مند می شوند. اگر بخواهیم یک مثال برای این ویژگی بیان کنیم می توانیم به QGHCNXM اشاره نماییم. حرف چهارم و پنجم قرار گرفته شده بر روی نسخه MIUI گوشی های هوشمند بیان می کند که این محصول برای بازار چین عرضه می شود.

رام گلوبال چیست؟

همانگونه که بیان کردیم، رام چین به نسخه‌ هایی از گوشی‌ های هوشمند گفته می‌ شود که مختص بازار کشور چین توسعه می یابد.

به همین علت با توجه به اینکه در کشور چین محدودیت هایی برای استفاده از سرویس هایی مانند گوگل، پلی استور، یوتیوب و کروم وجود دارد، به صورت پیش فرض این گوشی ها نمی توانند از قابلیت های بیان شده پشتیبانی کنند.

در طرف مقابل رام گلوبال به نسخه‌ هایی از گوشی‌ های هوشمند اطلاق می‌ شود که برای سایر کشورهای جهان تولید شده و می توانند به طور کامل پشتیبانی از برنامه هایی که نام بردیم را ارائه دهند. علاوه بر این رام گلوبال گوشی های هوشمند قابلیت پشتیبانی از بخش زیادی از زبان های جهان را دارند. بررسی تفاوت قیمت گوشی رام چین و گلوبال نشان می‌دهد به واسطه بهره گیری از امکانات بیشتر در گوشی های رام گلوبال، قیمت بالاتری نسبت به نسخه چینی دارند. در حالت کلی اگر بخواهیم به مقایسه گوشی رام چین و رام گلوبال از نظر سخت افزاری بپردازیم، متوجه خواهیم شد که عملکردی کاملا یکسان خواهند داشت. با این وجود به لحاظ نرم افزاری می توان تفاوت عملکرد گوشی رام چین و گلوبال را متوجه شد.

در گوشی هایی که با رام گلوبال به بازار عرضه می‌شوند، دفترچه راهنما با زبان انگلیسی وجود دارد. علاوه بر این طبقه قوانینی که اتحادیه اروپا برای تولیدکنندگان گوشی‌ های هوشمند وضع کرده است، باید بر روی جعبه گوشی های رام گلوبال عبارت WEEE و یا لوگوی CE اروپا مشاهده شود.

ماجرا به این موارد خطر نخواهد شد. با توجه به اینکه نسخه‌ ای از گوشی های هوشمند تحت عنوان رام هند نیز توسط تولید کنندگان در بازار عرضه می شوند، باید به بررسی تفاوت های این نسخه از گوشی‌ های هوشمند بپردازیم.

ویژگی های گوشی های رام هند

برای درک بهتر تفاوت رام چین و گلوبال و همچنین آشنایی با گوشی های پک هند بهتر است به سراغ این محصولات برویم.

دسته دیگری از گوشی های هوشمند برای بازار کشور هند عرضه می‌شوند. بر روی جعبه این محصولات می توانید نوشته بزرگ NO.1 را مشاهده نمایید. این علامت نشان می دهد که گوشی شیائومی در کشور هند به عنوان پرفروش‌ترین برند شناخته می شود. علاوه بر این یک عدد آداپتور در جعبه گوشی های هوشمند رام هندوستان بر روی آن ها قرار گرفته که مختص به کشور هند است. تفاوت دیگری که می توان در گوشی های پک هندوستان مشاهده کرد، درج علامت MADE IN INDIA خواهد بود.

تفاوت ویژگی های گوشی رام گلوبال و چین

اکنون که با ویژگی های گوشی های رام گلوبال و چین آشنایی پیدا کرده‌ اید، بهتر است به سراغ بررسی تفاوت‌ های آن‌ها برویم. همانگونه که عنوان کردیم گوشی رام چین محصولاتی هستند که برای عرضه در بازار این کشور طراحی می شوند.

بررسی پک چین و پک گلوبال به ما تفاوت هایی را نشان خواهد داد. پس از آنکه برخی از سازندگان چینی تلاش کردند که سرویس های بین المللی مانند گوگل را تحریم کنند، تلاش بر این شد که در سطح ملی، روی به استفاده از خدمات اختصاصی آورده شود.

این شرایط نشان داد که در داخل کشور چین شرکت های بزرگ می توانند به رقابت برای تولید گوشی هوشمند بپردازند. علاوه بر این از دیگر تفاوت های گوشی رام چین و گلوبال، قیمت مناسب تر محصولات پک چین برای کاربران چینی است. رقابت تنگاتنگی که بین شرکت‌ های تولیدکننده گوشی‌ های هوشمند در کشور چین به وجود آمده است، موجب شده که این برندها گوشی هایی با بهترین قیمت در اختیار کاربران قرار دهند.

در برخی از موارد گزارش کاربران نشان می دهد که گوشی های رام چینی نسبت به رام گلوبال از مصرف باتری کمتری برخوردار هستند. علاوه بر این باتری قدرتمند نصب شده بر روی گوشی های رام چین، طول عمر بالاتری نیز دارد.

با بررسی تفاوت گوشی رام چین و گلوبال متوجه می‌شویم که نسخه های چینی به راحتی قابلیت روت کردن را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. در نسخه گلوبال کاربر نیاز است که از یک برنامه ویژه کمک گرفته تا روی به روت کردن دستگاه بیاورد.

با توجه به اینکه شرکت شیائومی در چین مستقر شده است، به کاربران امکان بروزرسانی سریع تر گوشی های خود را می دهد. معمولا نسخه‌ ای گلوبالی که در بازار عرضه می شوند باید چند روز تاخیر را برای دریافت به‌ روزرسانی تحمل کنند.

با بررسی تفاوت گوشی رام چین و گلوبال متوجه می شویم که به هیچ عنوان از نسخه های چینی نمی توان برای جستجو در سرویس گوگل بهره برد. در این بین عدم دسترسی به گوگل پلی استور نیز ممکن است کاربران چینی را با مشکلاتی مواجه نماید. فراموش نکنید که در کشور چین برای رهایی از این مشکل برنامه های دیگری ارائه می شود.

یکی دیگر از تفاوت های گوشی رام چین و گلوبال، عدم پشتیبانی از زبان انگلیسی در نسخه چینی خواهد بود. بنابراین اگر یک کاربر ایرانی روی به خرید گوشی رام چین بیاورد، از صفحه کلید و منوی فارسی بی بهره خواهد شد. با وجود اینکه برای رهایی از مشکل صفحه کلید می توان روی به نصب نرم افزارهای ثانویه آورد ولی منوی چینی این گوشی مشکل ساز است. این در حالیست که گوشی های رام گلوبال به واسطه اینکه برای تمام کشورهای دنیا عرضه می شوند، علاوه بر اینکه پشتیبانی از زبان فارسی را ارائه می دهند، می توانند به کاربر اجازه استفاده از سرویس های گوگل و سایر سرویس های مورد نیاز را دهند. با توجه به نوع طراحی و ساخت گوشی رام چین و گلوبال، کاربر می‌ تواند عملکرد راحت‌ تری از نظر نرم‌ افزاری با خرید گوشی رام گلوبال داشته باشد.

نحوه تشخیص پک چین از پک گلوبال

اگر به دنبال بررسی تفاوت گوشی رام چین و گلوبال هستید باید به سراغ ویژگی های هر کدام از محصولات بروید.

چنانچه قصد دارید یک گوشی پک چین از پک گلوبال را تشخیص دهید، در نخستین گام می توانید به بررسی جعبه آنها بپردازید. اگر بر روی جعبه گوشی نوشته ها به زبان چینی باشند، می توان متوجه شد که این محصول برای بازار چین عرضه شده است. گاهی اوقات بر روی گوشی های رام چین به زبان ژاپنی نیز اطلاعاتی درج می شود.

تفاوت رام چین و گلوبال را می توان از روی دفترچه راهنما نیز تشخیص داد. با توجه به اینکه دفترچه راهنمای گوشی های رام گلوبال تماما به زبان انگلیسی بر روی آنها قرار دارد، می توانید از روی آن متوجه شوید که نسخه عرضه شده برای کدام بازار ارائه شده است.

در کنار این موارد می توانید به قسمت تنظیمات گوشی هوشمند رفته و پس از مراجعه به بخش نسخه رابط کاربری به بررسی نوع رام ذکر شده در آن بپردازید. به طور مثال پس از مراجعه به بخش About Phone متوجه خواهید شد که رابط کاربری Miui version برای کدام نسخه از گوشی های هوشمند شیائومی ارائه می شود.

تفاوت رام چین و گلوبال از نظر سخت افزاری

در حالت کلی تفاوت رام چین و گلوبال به بخش نرم‌ افزاری برمی گردد. با این حال گاهی اوقات تولیدکنندگان تلاش می کنند با هدف ارائه نسخه های متنوع، گوشی‌ های هوشمند را از نظر حافظه و رم در مدل های مختلف به کاربران عرضه کنند.

معمولا تولیدکنندگان چینی تلاش می‌ کنند که سخت افزارهای قدرتمندتری را برای پک چین در نظر گیرند. برخی از گوشی‌ های هوشمندی که برای بازار چین عرضه می شوند، از رم های ۸ و ۶ گیگابایتی بهره برده و قدرت بسیار بالایی دارند. در حالی که همان گوشی هوشمند را می توانید تنها با نسخه ۶ گیگابایتی برای رام گلوبال مشاهده نمایید.

شیائومی تلاش کرده است که گوشی های پک چین را در مقایسه با پک گلوبال از قدرت بیشتری بهره مند نماید. در کنار این مورد برای گوشی های رام چین از یک گارانتی معتبر استفاده می کنند. با توجه به اینکه دسترسی به برند تولید کننده در کشورهای دیگر دشوار است، شیائومی نسخه گلوبال محصولات خود را برای گارانتی از طریق کشور واسطه در اختیار کاربران قرار خواهد داد. گاهی اوقات در مدل طراحی گوشی های هوشمند نیز می توان تفاوت هایی را مشاهده کرد.

آیا امکان نصب رام گلوبال بر روی پک چین وجود دارد؟

یکی از سوالاتی که کاربران با آن مواجه می شوند این است که آیا امکان نصب رام گلوبال بر روی رام چین در اختیار کاربران قرار دارد یا خیر؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به صورت تخصصی به بررسی این قابلیت بپردازیم.

در حالت کلی می توان بر روی گوشی های پک چین، روی به نصب رام گلوبال آورد. با این وجود باید بدانید که این کار اصلا ساده نیست و نیاز است که توسط یک متخصص به این امر صورت پذیرد. گاهی اوقات گوشی هایی که دارای رام چین هستند و کاربران به دنبال نصب رام گلوبال بر روی آن ها می روند، پس از طی کردن این فرآیند دچار مشکلات عجیب نرم‌ افزاری خواهند شد. در این بین با توجه به اینکه گوشی های پک چین ارزان‌ تر هستند، بخشی از کاربران ترجیح می‌ دهند که با خرید این نسخه از محصولات به دنبال نصب رام گلوبال بر روی آن ها برود.

گاهی اوقات فروشنده ها نیز با توجه به قیمت کمتر گوشی های پک چین، بر روی آن ها رام گلوبال را نصب کرده و در اختیار خریداران قرار می دهند. شاید در حالت کلی این موضوع برای کاربران مشکلی به وجود نیاورد. با این حال پس از نصب رام گلوبال متوجه خواهید شد که کارایی گوشی و سرعت آن به مانند گوشی هایی که به صورت پیش فرض از رام گلوبال بهره می برند نخواهد بود. در برخی از مواقع گزارش شده است که پس از نصب رام گلوبال بر روی پک چین باگ های عجیبی هنگام دریافت به روزرسانی شاد حک شده است.

رام چین بهتر است یا گلوبال؟

پاسخ دادن به این سوال بسته به شرایط مختلفی انجام خواهد گرفت. در واقع برای کاربران غیر چینی خرید گوشی رام گلوبال توصیه می شود. با توجه به تفاوت گوشی رام چین و گلوبال و نکاتی که عنوان کردیم، بهتر است در خرید گوشی هوشمند دقت کافی داشته باشید. مشخص است که هر کدام از گوشی های عرضه شده با رام چین و گلوبال دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. اینکه کدام یک از قابلیت ها برای کاربران حائز اهمیت است، می‌ تواند در خرید گوشی هوشمند تاثیر خود را نشان دهد.

در حالت کلی گوشی هایی که دارای رام چین هستند نسبت به گوشی های با رام گلوبال از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردارند. با این حال برای کاربران آماتور استفاده از گوشی های رام چین مشکل است. کاربران ایرانی چنانچه قصد داشته باشند از گوشی رام چین استفاده کنند، علاوه بر اینکه نیاز به نصب کیبورد فارسی دارند باید به سراغ اپلیکیشن هایی برای جستجو در اینترنت بروند. با توجه به اینکه دسترسی گوشی های رام چین به برخی دیگر از قابلیت ها مانند گوگل پلی استور نیز محدود است، مشکلاتی در این زمینه نیز مشاهده خواهید نمود.

اگر به دنبال استفاده بدون دردسر از گوشی هوشمند خود هستید، می توانید با پرداخت هزینه های بیشتر، روی به خرید رام گلوبال بیاورید. در این شرایط دردسر نصب اپلیکیشن هایی مانند کیبورد فارسی و اپلیکیشن های مشابه گوگل را پیش رو نخواهید داشت.

جمع بندی

با بررسی تفاوت رام چین و گلوبال متوجه شدیم که در حالت کلی و به لحاظ عملکرد قسمت های مهم، نسخه های عرضه شده تفاوت چندانی ندارند. با این حال گوشی های با رام چین به واسطه محدودیت هایی که دارند، ممکن است برای کاربران در نقاط مختلف جهان مشکلاتی ایجاد کنند. به همین علت توصیه ما به شما این است برای خرید گوشی هوشمند به سراغ رام گلوبال بروید.

سوالات متداول

تفاوت رام چین و گلوبال در چیست؟

از نظر نرم افزاری و سخت افزاری تفاوت‌ های بسیار اندکی در گوشی های نسخه چین و پک گلوبال وجود دارد. با این حال کاربران چینی بهتر است به سراغ خرید نسخه ارائه شده برای این کشور بروند.

نحوه تشخیص پک گلوبال از پک چین چگونه است؟

چند راهکار برای تشخیص پک گلوبال از چین می توانید در نظر داشته باشید. ساده ترین روش، بررسی نوشته های حک شده بر روی جعبه گوشی است. علاوه بر این می توانید با بررسی دفترچه راهنما، روی به تشخیص گوشی پک چین در گلوبال بیاورید.

گوشی پک چین بخریم یا گلوبال؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که گوشی رام گلوبال بخرید یا رام چین، باید بدانید که نسخه های گلوبال برای بازار کشور ما گزینه ای مناسب تر هستند. با توجه به پشتیبانی از زبان فارسی به راحتی می توانید روی به استفاده از این گوشی‌ های هوشمند بیاورید.

آیا می توان از گوشی رام چین در کشور ایران استفاده کرد؟

با وجود اینکه گوشی رام چین برای کاربران این کشور توسعه یافته است ولی هر کاربری در هر نقطه از جهان می‌ تواند، روی به استفاده از آن بیاورد. با این حال عدم پشتیبانی از برنامه هایی مانند گوگل و پلی استور ممکن است شما را دچار مشکل نماید.

 

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.