پربازدیدترین مطالب

سبک زندگی و سلامت

تاثیر افسردگی بر زوجین چیست؟

پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۹

تاثیر افسردگی بر زوجین چیست؟

تاثیر افسردگی بر زوجین چیست؟

تاثیر افسردگی بر زوجین چیست؟ آیا افسردگی بر تداوم زندگی زناشویی تأثیر می گذارد؟ برای آشنایی بیشتر با تاثیر افسردگی بر زوجین، مقاله زیر را بخوانید. در این مقاله مهم ترین اطلاعات مرتبط را ارائه خواهیم کرد.

تاثیر افسردگی بر همسران چیست؟

قبل از صحبت در مورد تأثیر افسردگی بر زوجین، شایان ذکر است که افسردگی می تواند گذرا باشد، مانند زمانی که شریک زندگی یکی از والدین یا سایر اعضای خانواده خود را از دست می دهد. در این حالت شریک زندگی برای مدت کوتاهی و در عرض چند هفته احساس افسردگی می کند. معمولاً فرد کمی بعد، احساس بهتری خواهد داشت.

در مواقع دیگر، افسردگی ممکن است ادامه یابد یا چندین بار در همسر شما عود کند، زیرا داشتن سابقه افسردگی احتمال ابتلای او به یک دوره افسردگی دیگر را افزایش می دهد. اگر یکی از زوجین دچار افسردگی شود، این امر بر دیگری و زندگی زناشویی تأثیر منفی

می گذارد.

افسردگی تهدید کننده رابطه زوجین

 در ریتم پرشتاب زندگی امروزه، اضطراب و استرس به اصلی ترین ویژگی زندگی روزمره ما تبدیل شده است. همه ما در معرض افسردگی و فشارهای روانی هستیم. افراد به خصوص پس از ازدواج ، بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیرد. به دلیل مسئولیت بزرگی که بر دوش او گذاشته شده است معمولا بروز دوره ای از افسردگی، دور از انتظار نخواهد بود. تاثیر افسردگی بر زوجین می تواند جوانب مختلف  زندگی زناشویی را مختل کند. به همین دلیل توجه لازم به این موضوع مهم، بسیار حیاتی می باشد.

نمونه هایی از تأثیر افسردگی بر زوجین

برای پی بردن به تأثیر افسردگی بر همسران، در اینجا موارد زیر وجود دارد:

شریک افسرده از شرکت در فعالیت هایی که زوجین با هم انجام می دادند لذت نمی­برد. این حالت ممکن است باعث ناراحتی همسر غیر افسرده شود.
همسر ممکن است در درک اختلالات خلقی شریک افسرده خود مشکل داشته باشد. این موضوع می تواند منجر به درگیری شود و کیفیت رابطه زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد.
شریک افسرده ممکن است این تصور را ایجاد کند که اهمیتی نمی دهد و این باعث ناراحتی طرف مقابل می شود و رابطه را سخت تر و استرس زاتر می کند.
اگر افسردگی برای مدت طولانی، یعنی ماه ها یا سال ها ادامه یابد، هر دو طرف احساس می کنند که فاصله بین آنها در حال افزایش است. بدین ترتیب تاثیر افسردگی بر زوجین تا مدت ها به صورت یک عامل تهدیده کننده در زندگی آنها باقی خواهد ماند.
کناره گیری اجتماعی و انزوای شریک افسرده ممکن است همسرش را ناراحت کند و باعث شود او احساس بی حوصلگی کند.

همسر غیر افسرده، ممکن است فکر کند که آیا این تقصیر اوست یا به خاطر او، شریک زندگی به افسردگی و عدم شادی رسیده است.
هر روز احساس تنهایی، غمگینی و بی الهام بودن، زندگی را سخت تر به نظر می رساند.
نگرانی دائمی شریک زندگی در مورد احتمال افکار خودکشی در همسر افسرده منجر به بی خوابی و خستگی روحی و جسمی می شود.
تأثیر افسردگی بر زوجین می تواند در مورد کاهش میل جنسی و افزایش مشکلات روابط زناشویی نیز ایجاد چالش و درگیری کند. در این شرایط، ادامه زندگی زناشویی دشوارتر خواهد بود.

آیا تاثیر افسردگی بر زوجین منجر به طلاق می شود؟

خود افسردگی مستقیماً منجر به طلاق نمی شود، اما عواقب درمان نکردن افسردگی ممکن است منجر به طلاق شود. مثلاً وقتی یکی از همسران افسرده می شود، ممکن است از کار دست بکشد و این می تواند یک سری مشکلات دیگر را به دنبال داشته باشد و در نهایت منجر به طلاق شود. بنابراین برای جلوگیری از تشدید موارد باید با پزشک متخصص مشورت کرد و شروع به درمان نمود.

نقش همسر غیر افسرده در کاهش تاثیر افسردگی بر زوجین

برای تداوم زندگی زناشویی و جلوگیری از ایجاد مشکل، در اینجا چند نکته برای کمک به شریک افسرده خود آورده شده است:

در مورد نیاز به مشاوره روانپزشک با شریک زندگی خود صحبت کنید

فرد افسرده ممکن است بدون کمک گرفتن از یک متخصص حرفه ای، منتظر تسکین یا بهبودی بماند. اما مشکل اینجاست که انتظار بدون تلاش برای درمان واقعی به این معنی است که مشکلات زندگی بدتر می شود. تاثیر افسردگی بر زوجین ممکن است به طلاق ختم شود؛ تقریباً نه برابر بیشتر از موارد عادی اختلافات زناشویی.

بهتر است بدانید که ملاقات با یک درمانگر می تواند دیدگاه ارزشمندتری به زوجین بدهد و رابطه آنها را بهبود بخشد.

با گوش دادن به همسر افسرده و نشان دادن همدلی خود شروع کنید.

به شریک زندگی خود بگویید که متوجه تغییری در رفتار او شده اید و فکر کنید که آیا افسردگی دلیل آن است یا خیر، و همچنین به او بگویید که به شادی او اهمیت می دهید. کاری کنید که شریک افسرده خود نسبت به او و توانایی او برای پشت سر گذاشتن این مرحله و بهتر شدن احساس اطمینان کند. با شریک زندگی خود یک جدول زمانی از رویدادهای مثبت و منفی در طول رابطه ایجاد کنید تا مشخص کنید که اولین بار چه زمانی افسردگی وارد رابطه شده است.

نکته: سعی کنید تا حد امکان به سبک زندگی معمول خود پایبند باشید. مطمئن باشید که با اقدامات درست بزودی این مشکل برطرف خواهد شد. البته شما باید محدودیت‌های واضحی برای آنچه می‌توانید و نمی‌توانید تعیین کنید.

ضرورت درمان برای کاهش تاثیر افسردگی بر زوجین

اگر یکی از زوجین به این وضعیت زناشویی افسرده ادامه دهد، دیر یا زود افسرده می شود، زیرا افسردگی یک بیماری واگیردار است. این در ساده ترین حالت رخ می دهد.

در موارد حادتر، به منظور فرار از هیولای افسردگی ممکن است زوج دچار آسیب شناختی به سمت اعتیاد به کار وجود دارکشیده شود. مصرف مواد مخدر، خشونت، عیاشی و همچنین خودکشی در همسران افسرده مشهود است. به طور کلی افسردگی یکی بیماری خطرناک است. بنابراین مراجعه به روانپزشک یا متخصص ضروری خواهد بود.

نتیجه گیری

اگر همسرتان بسیار افسرده است، به سادگی با این موضوع برخورد نکنید. تاثیر افسردگی بر زوجین می تواند کیفیت زندگی سالم را به چالش بکشد و حتی به مرور در شخصیت همسر غیر افسرده نیز نفوذ کند. فکر نکنید که به تنهایی توانایی آن را دارید تا این مشکل را از بین ببرید زیرا این بیماری سخت است و نیاز به درمان حرفه ای دارد. افسردگی بیماری است که لبه های صمیمیت عاطفی و زندگی جنسی را می خورد و با احساساتی مانند بدبینی، تلخی، عصبانیت و انزوای اجتماعی و انسانی، روابط زناشویی را تحت تأثیر قرار می دهد و می کشد. بنابراین از یک منخصص کمک بگیرید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.