پربازدیدترین مطالب

آموزش

برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده چه نکاتی را باید رعایت کنیم: راهنمای خرید گوشی دست دوم

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۴

برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده چه نکاتی را باید رعایت کنیم: راهنمای خرید گوشی دست دوم

برای خرید گوشی دست دوم و کارکرده چه نکاتی را باید رعایت کنیم: راهنمای خرید گوشی دست دوم

خرید گوشی دست دوم با توجه به افزایش چشمگیر قیمت گوشی های نو می تواند ایده ای کاربردی برای افرادی باشد که به دنبال استفاده از یک گوشی قدرتمند و با قیمت مناسب هستند. در عین حال به همان اندازه که خرید گوشی کارکرده از نظر اقتصادی برای کاربران مناسب تر است، این روش می‌ تواند دردسرهای خود را نیز به همراه داشته باشد. با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و همچنین کاهش توان خرید مردم، بسیاری از افراد به دنبال استفاده از کالاهای دست دوم می روند. بدون تردید خرید گوشی های دست دوم و کارکرده مزایا و معایب متعددی خواهد داشت. با ما همراه باشید تا به شما راهنمای خرید گوشی دست دوم و کارکرده را بیان کنیم. در صورتی که تنها قیمت مدنظرتان می باشد می توانید از مزایای خرید اقساطی گوشی از فروشگاه آترامارت استفاده کنید.

اصطلاحات رایج در دنیای گوشی های کارکرده

برای خرید گوشی دست دوم باید با انواع اصطلاحات در این حوزه آشنایی به دست آورید.

اگر بدون آشنایی قدم در این مسیر بگذارید، ممکن است به مشکلات زیادی برخورد نمایید. در حالت کلی می توان 3 دسته برای گوشی های کارکرده معرفی نمود.


1-    گوشی دست دوم

سری اول گوشی های کارکرده با نام گوشی موبایل دست دوم شناخته می شوند. این گوشی در واقع تلفنی بوده که قبل از شما توسط یک کاربر دیگر خریداری شده است. افراد بنا بر نیاز خود و پس از استفاده ترجیح داده‌ اند که در بازار، روی به فروش گوشی خود بیاورند. امروزه روش‌ های مختلفی پیش روی شما قرار گرفته تا گوشی های دست دوم خود را از طریق آن ها به فروش برسانید. هنگام خرید گوشی کارکرده از یک کاربر دیگر باید منتظر هرگونه خرابی و ایراد در آن باشید. با این حال بسته به اینکه میزان استفاده از گوشی چگونه بوده و اینکه آن را از چه کسی خریداری می کنید در کیفیت آن تاثیر گذار است. سعی کنید برای خرید گوشی دست دوم به صورت آنلاین با بررسی معیارهای درجه بندی، انتخاب خود را انجام دهید. علاوه بر این باید قبل از واریز وجه کامل، گوشی را از نزدیک مشاهده کرده و به خوبی بررسی کنید.


2-    گوشی ریفربیشد

روش دیگری که با استفاده از آن می توانید روی به خرید گوشی کارکرده بیاورید، مراجعه به مراکز عمده فروشی خواهد بود. گوشی های ریفربیشد آن دسته از محصولات کارکرده هستند که شما به صورت مستقیم آن را از کاربر قبلی خریداری نخواهید کرد. این دسته از کاربران ترجیح می‌ دهند که گوشی خود را به یک عمده فروشی بدهند. خریدار نیز اطمینان به دست خواهد آورد که پس از انجام آزمایش های دقیق توسط عمده فروشی یک گوشی سالم و باکیفیت را خریداری خواهد نمود. با توجه به شرایط فیزیکی گوشی و کیفیت آن، قیمت گذاری این سری از محصولات دست دوم انجام می گیرد. پس از اینکه گوشی خود را به یک عمده فروشی تحویل دادید باید حافظه را کاملا پاک کرده و سیستم مجددا راه اندازی شود.
امروزه بخش زیادی از فروشنده های گوشی های ریفربیشد تلفن های خود را با گارانتی در اختیار کاربران قرار می‌ دهند. این تضمین به شما اطمینان خواهد داد که در صورت بروز ایراد می توانید گوشی جایگزین دریافت کرده یا وجه خود را پس بگیرید. در مجموع توصیه ما به شما استفاده از این روش خرید گوشی دست دوم است.


3-    گوشی اپن باکس

گوشی های اپن باکس به گوشی هایی گفته می شود که پس از باز شدن جعبه بنا بر دلایل مختلف هیچ استفاده ای از آن ها نشده است. بخش زیادی از این گوشی ها معمولا محصولاتی هستند که کاربر به محض مشاهده ترجیح داده آن را به سازنده خود بازگرداند. در بسیاری از این موارد گوشی هایی که به صورت اپن باکس خریداری می کنید بدون کمترین آسیب مشاهده می شوند. قیمت این گوشی ها در مقایسه با گوشی های نو مقداری کمتر است.

راهنمای خرید گوشی دست دوم، این نکات را بررسی کنید

با توجه به اینکه خرید گوشی دست دوم امری حساس به شمار می‌ رود، ما نکات مهم را در این خصوص به شما بیان خواهیم کرد. با رعایت این نکات و بررسی راهنمای خرید گوشی کارکرده، احتمال ضرر و کلاهبرداری به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

نیاز خود را مشخص کنید

قبل از اینکه وارد بازار خرید و فروش گوشی های کارکرده شوید باید نیاز خود را مشخص کنید. با تعیین نیاز و سطح انتظار می توانید گوشی های مورد نظر خود را بررسی نمایید. اینکه هدف شما از خرید گوشی دست دوم صرفا وب گردی است یا به دنبال عکاسی با کیفیت بالا هستید، در این زمینه می تواند به شما کمک کنند.

یک نکته مهم، مطمئن شوید گوشی سرقتی نیست

بدون شک از مهمترین مواردی که در راهنمای خرید گوشی دست دوم باید به آن اشاره کنیم، اطمینان از دزدیده نشدن گوشی توسط فروشنده خواهد بود. گوشی های سرقتی به جز دردسر برای شما چیزی در پی ندارند. کاملا باید حواستان را به این نکته معطوف کرده تا پس از خرید گوشی کارکرده به دردسر نیفتید. لازم است که در هنگام خرید گوشی دست دوم از فروشنده بخواهید که فاکتور فروش، جعبه گوشی و سایر اقلام کاربردی را در اختیار شما بگذارد. اگر بنا به هر دلیلی فروشنده از این عمل سر باز زند، احتمال دزدی بودن گوشی افزایش خواهد یافت.

خرید خود را از جایی معتبر انجام دهید

پس از آن که نیاز خود را مشخص نمودید و بودجه ای که در اختیار دارید را بررسی کردید، می توانید به مراکز فروش گوشی دست دوم مراجعه نمایید. بدون تردید با خرید از فروشگاه های معتبر اطمینان خواهید یافت که یک خرید بدون ریسک انجام داده‌ اید. روش های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید روی به خرید گوشی کارکرده بیاورید. خرید از فرد آشنا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این فرد قابل اعتماد بوده و در صورت بروز هرگونه مشکل مالکیتی می توانید با وی ارتباط گرفته تا مشکل برطرف شود.
خرید از فروشگاه های تخصصی نیز می تواند راهکار مناسب بعدی به شمار رود. بخش زیادی از فروشگاه هایی که خرید و فروش گوشی دست دوم را انجام می دهند از نماد الکترونیک بهره مند شده اند. با بررسی تمام بخش های گوشی و مهلت تستی که در اختیار شما قرار می دهند، می‌ توانید نسبت به صحت عملکرد و کیفیت محصول خریداری شده اطمینان به دست آورید. به هیچ عنوان سراغ فروشگاه های غیر مطمئن که فاقد نماد اعتماد الکترونیک هستند، نروید.
در کنار این روش ها، امروزه آگهی فروش گوشی های کارکرده را می توانید از پلتفرم های مختلف نیز مشاهده کنید. خرید از اشخاص در وب سایت هایی مانند شیپور و دیوار را با دقت بالا انجام دهید. حتما قبل از اینکه هزینه خرید گوشی دست دوم را پرداخت کنید ابتدا به صورت حضوری با فروشنده ملاقات کرده تا مشکل مالکیتی آن برطرف شود.

استعلام رجیستری در خرید گوشی دست دوم

یکی از مهمترین مراحلی که برای خرید گوشی دست دوم باید طی کنید، استعلام رجیستری و وضعیت گوشی خواهد بود.

جهت جلوگیری از مشکلات متعدد به طور حتما باید این گام را طی کنید. راهکارهای مختلفی برای استعلام اصالت دستگاه پیش روی شما قرار گرفته است. ارسال پیامک به شماره ۷۷77 و یا استفاده از کد دستوری #7777* ساده ترین روش ها به شمار می روند.
کافیست که پس از استفاده از این کد دستوری، عدد ۱ را ارسال کنید.
در این مرحله از شما درخواست می شود که ۱۵ رقم ابتدایی شناسه IMEI در دستگاه را وارد نمایید.
در پشت باتری و روی جعبه این کد خود را می توان مشاهده نمود.
علاوه بر این با شماره گیری کد #06#* نیز قادر به دریافت شناسه دستگاه خواهید بود.
در گام آخر به صورت پیامک وضعیت استعلام گوشی به شما اطلاع داده می شود. چنانچه دستگاه در وضعیت غیرقانونی بود، توصیه ما این است که به هیچ عنوان حتی با کمترین قیمت آن را خریداری نکنید.

از اصالت گوشی مطمئن شوید

یکی از نکات مهم دیگر که در راهنمای خرید گوشی دست دوم که باید به آن اشاره کنیم، اطمینان از اصالت گوشی خواهد بود. دقت داشته باشید که امروزه برخی از فروشنده های کلاهبردار به جای نسخه اصلی یک نسخه فیک و کپی را در اختیار خریدار قرار می دهند. در بسیاری از مواقع تشخیص فیک بودن گوشی می تواند دشوار باشد. به همین علت توصیه ما به شما این است اگر در این زمینه اطلاعات زیادی ندارید، جهت خرید گوشی کارکرده از دانش یک فرد با تجربه کمک بگیرید.

ظاهر گوشی را به دقت بررسی کنید

قبل از اینکه برای روشن کردن گوشی از کلید پاور استفاده کنید، لازم است که ظاهر و بدنه را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. توصیه ما به شما این است که این کار را در زیر نور کافی انجام دهید تا آسیب های فیزیکی کوچک را نیز به طور کامل بتوانید مشاهده کنید. ابتدا باید صفحه نمایش را بررسی کرد. اگر بر روی نمایشگر گوشی خط و خش وجود دارد، به هیچ عنوان روی به خرید آن نیاورید. یک نمایشگر با خط و خش زیاد می تواند آزار دهنده باشد. علاوه بر این به محض روشن کردن گوشی مواظب باشید که در آن مشکل تاچ یا پیکسل سوختگی مشاهده نشود.

اگر بر روی گوشی محافظ صفحه نمایش وجود دارد، لازم است جهت بررسی میزان خط و خش نمایشگر آن را بردارید. در گام آخر به سراغ قاب پشتی و فریم اطراف گوشی بروید. وجود خط و خش بر روی لنزهای دوربین نیز می تواند یک امتیاز منفی دیگر به شمار رود.

پورت های گوشی را بررسی کنید

یکی از نکاتی که در راهنمای خرید گوشی دست دوم و کارکرده باید بیان شود، اطمینان از سالم بودن پورت های اتصال خواهد بود. متاسفانه گاهی مواقع فروشنده، گوشی را فول شارژ کرده و به شما مهلت تست چند ساعته جهت بررسی می دهد. کاربر نیز بدون بررسی درگاه‌ های اتصال مانند پورت شارژ، شیار سیم کارت و جک هدفون، گوشی را مورد پسند قرار خواهد داد. در ادامه هنگام شارژ کردن گوشی یا استفاده از جک هدفون متوجه می شود که پورت های اتصال معیوب هستند.

بررسی کیفیت و دوام باتری گوشی فراموش نشود

یکی از مهمترین بخش های گوشی باتری و شارژدهی آن خواهد بود.

در واقع این بخش از گوشی‌ موبایل های هوشمند به مرور زمان فرسوده شده و دوام خود را از دست می‌ دهد. در این میان هنگام خرید گوشی دست دوم یکی از اصلی ترین چالش هایی که با آن مواجه می شوید، توان باتری خواهد بود. هنگام استفاده زیاد از گوشی های هوشمند به شکل قابل توجهی عملکرد باتری کاهش داده می‌ شود. به همین علت پس از خرید گوشی دست دوم باید به سراغ تعویض باتری آن بروید.
به گفته کمپانی اپل گوشی هایی که توسط این برند روانه بازار می‌ شوند پس از ۵۰۰ سیکل شارژ، ۸۰ درصد ظرفیت باتری از بین می رود.
اگر گوشی مد نظر شما دارای قابلیت تعویض باتری است، به طور حتم قاب پشتی را باز کرده و اطمینان به دست آورید که از یک باتری متفرقه بر روی آن استفاده نشده باشد. تعویض باتری موجب کاهش قیمت گوشی خواهد شد. جهت بررسی توان و کیفیت باتری گوشی های اندرویدی می توانید از اپلیکیشن Accu Battery کمک بگیرید. در طرف مقابل جهت بررسی شرایط باتری گوشی های اپل با مراجعه به بخش تنظیمات و قسمت Battery Health از منوی Battery می توانید شرایط سلامت آن را مورد بررسی قرار دهید.

عملکرد دوربین، میکروفون و اسپیکرها را فراموش نکنید

نکته ضروری دیگر برای خرید گوشی دست دوم، بررسی عملکرد اجزای اصلی گوشی مانند دوربین، اسپیکر و میکروفون است. سعی کنید با استفاده از دوربین های پشتی و دوربین سلفی چند عکس گرفته و قابلیت هایی مانند تصاویر پرتره را نیز به دقت مدنظر قرار دهید. علاوه بر این با هدف اطمینان به دست آوردن از سلامت میکروفون و اسپیکر، با یک گوشی دیگر تماس بگیرید. اتصالات دیگر مانند وای فای و بلوتوث را به هیچ عنوان فراموش نکنید. امروزه اپلیکیشن های مختلفی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا سخت افزارهای گوشی را بتوانید مورد بررسی قرار دهید. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به TestM Hardware و Phone Doctor Plus اشاره نمود.

بررسی سیستم عامل گوشی و نرم افزار آن

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید گوشی دست دوم لازم دیدیم به آن اشاره کنیم، بررسی سیستم عامل و نرم افزار گوشی است. به خصوص هنگام خرید گوشی های آیفون این موضوع می‌ تواند حساسیت بیشتری داشته باشد.

به طور حتم گوشی را در حضور خریدار ریست فکتوری کنید. چنانچه حساب کاربری گوگل یا اپل آیدی بر روی گوشی فعال باشد، نمی توانید این کار را انجام دهید. فراموش نکنید که با این شرایط در آینده به مشکل برخورد خواهید کرد. پس از ریست کردن گوشی می توانید با خیالی آسوده وارد حساب کاربری خود شده و نسبت به نرم افزار دستگاه خیال خود را راحت خواهید نمود.

لوازم جانبی را از فروشنده بخواهید

دریافت لوازم جانبی مانند جعبه گوشی، شارژر و هندزفری از نکات مهم هنگام خرید گوشی دست دوم شما می روند. در واقع وضعیت جعبه و سایر لوازم جانبی می تواند دید خوبی از فروشنده نیز نشان دهد. فروشنده اگر تمام لوازم جانبی را در اختیار شما قرار دهد اطمینان به دست خواهید آورد که به خوبی از دستگاه مراقبت کرده است. فراموش نکنید که باید درون جعبه گوشی، شارژر اصلی قرار داشته باشد. با توجه به اینکه فناوری شارژ سریع بر روی اثر گوشی‌ های امروزی مشاهده می شود، تنها با استفاده از این شارژر می توانید گوشی خود را شارژ نمایید.

امتحان سیم کارت در گوشی

پس از اینکه در گوشی دست دوم سیم کارت خود را قرار دادید، با استفاده از آن تماس گرفته و به دوستان خود پیامک بفرستید. علاوه بر این روشن کردن داده ها را نیز فراموش نکنید و با استفاده از گوشی مشغول به وب گردی شوید.

اطمینان از مناسب بودن قیمت گوشی دست دوم

با توجه به این که شما قصد دارید از این روش اقتصادی برای خرید گوشی استفاده کنید، اطمینان به دست بیاورید که قیمت پیشنهادی فروشنده مناسب است. گاهی مواقع به دلیل عدم آگاهی، خریدار گوشی دست دوم را با قیمت زیاد خریداری می کند. قیمت گوشی دست دوم با توجه به کیفیت ظاهری، کارایی و همچنین ظرفیت باتری آن مشخص می شود.

چرا باید موبایل دست دوم بخریم؟

مهمترین دلیلی که موجب می شود افراد به سمت خرید گوشی دست دوم بروند، قیمت مناسب تر آن ها در مقایسه با گوشی های نو و آکبند است. کاربر می‌ تواند با پرداخت هزینه ای به مراتب کمتر از یک گوشی قدرتمندتر در اختیار داشته باشد. با این حال بررسی نکات فوق را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۲۹
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۷
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۲/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۳/۰۳
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۱
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۰۲/۱۵
راهنمای خرید
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.