پربازدیدترین مطالب

آموزش

راهکارهای مقابله با ویروسی شدن گوشی | از کجا بفهمیم گوشی ویروس دارد؟

یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱

راهکارهای مقابله با ویروسی شدن گوشی | از کجا بفهمیم گوشی ویروس دارد؟

راهکارهای مقابله با ویروسی شدن گوشی | از کجا بفهمیم گوشی ویروس دارد؟

روش های مختلفی برای مقابله با ویروسی شدن گوشی های هوشمند وجود دارند. همانگونه که می دانید امروزه اپلیکیشن ها و سایت های مختلفی هستند که به محض نصب کردن یا ورود به آن ها، گوشی را در معرض حملات ویروسی قرار می‌ دهند. برخی از گوشی های هوشمند با شناسایی این ویروس ها و بدافزارها به صورت خودکار آن ها را حذف می کنند. در عین حال دستگاه های هوشمند و گوشی های دیگری نیز وجود دارند که در مقابله با این حملات آسیب پذیر هستند.
با توجه به توسعه و پیشرفتی که در صنعت گوشی‌ های هوشمند به وجود آمده است، امروزه دیگر این دستگاه ها را صرفا به عنوان وسایلی برای برقراری ارتباط نباید نگاه کرد. بخش زیادی از کارهای روزمره خود را می توانید با استفاده از اپلیکیشن ها و سایت ها انجام دهید. به همین علت لازم است که در مقابله با حملات بدافزارها برای دزدیدن اطلاعات و آسیب رساندن به گوشی ها، حواس جمع باشید. اگر سوالات مختلفی در خصوص ویروسی شدن گوشی موبایل و همچنین روش های حذف ویروس از گوشی به ذهن شما رسیده است، با ما همراه باشید تا به شما در این مسیر کمک کنیم.

بدافزار و ویروس به گوشی هوشمند چه آسیب هایی وارد می کند؟

قبل از اینکه به دنبال راهکارهای مقابله با ویروسی شدن گوشی باشید، بهتر است ابتدا اثرات مخرب این حملات را به شما معرفی کنیم.

بدافزارها و ویروس ها برای ایجاد جرایم سایبری ساخته شده اند. علاوه بر این برخی از ویروس ها می توانند به دستگاه آسیب وارد کرده و در عملکرد آن ها اختلال به وجود بیاورند. بدافزارها ابزاری هستند که با نفوذ به گوشی‌ های هوشمند و با هدف دسترسی به اطلاعات کاربران مانند اطلاعات حساب و همچنین داده های گوشی ساخته می شوند.
در حالت کلی ویروس ها و بدافزارها برای اهداف مختلفی طراحی شده و اثرات مخربی بر روی گوشی‌ های هوشمند خواهند داشت از نظارت بر الگوهای رفتاری کاربر و نصب نرم افزارهای مخرب گرفته تا دسترسی به اطلاعات حساب بانکی و خالی کردن آن ها را می‌ توان اهداف طراحی بدافزارها نامید. با توجه به اینکه امروزه با استفاده از گوشی‌ های هوشمند معاملات به صورت آنلاین انجام می گیرند، خطرات زیادی را در این زمینه می‌ توان متوجه شد. در این میان افراد و هکرهای حرفه‌ ای نیز با حملات DDOS قادر هستند جرایم سایبری را با استفاده از گوشی همراه شما انجام دهند.

آیا گوشی های اندرویدی ویروسی می شوند؟

یکی از نخستین سوالاتی که به ذهن کاربران خواهد رسید این است که آیا احتمال ویروسی شدن سیستم عامل اندروید وجود دارد یا خیر؟ متاسفانه بخش زیادی از افراد بر این باورند که امکان ویروسی شدن گوشی های اندروید به مانند کامپیوتر و لپ تاپ وجود ندارد. در این میان باید بدانید که گوشی‌ های هوشمند نیز همواره در معرض ویروسی شدن هستند. تمام تبلت ها و گوشی های اندرویدی به واسطه نصب کردن بدافزارهایی، ممکن است دچار اختلال در عملکرد شده و ویروسی شوند. اختلال هایی که در تبلت و گوشی های هوشمند به واسطه ویروسی شدن به وجود می آیند دارای سبک متفاوتی هستند. به عنوان مثال برخی از بدافزارها با هدف سرقت اطلاعات مخاطبین وارد دستگاه شده و به محض ورود به اینترنت تمام داده های شما برداشته خواهند شد.
در کنار این موارد گوشی های اندرویدی که دچار حملات ویروسی شوند ممکن است در عملکرد خود نیز اختلال داشته باشند. برخی مواقع نوع حملات ویروس های اندرویدی و بدافزارها به شکلی است که مصرف شارژ گوشی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌ دهد. دلیل این کار نیز استفاده از کدهای مخرب و ویروس ها در پس زمینه گوشی اندرویدی بوده که مشغول به رد و بدل کردن اطلاعات هستند. تمام این شرایط نشان می‌ دهند که امکان ویروسی شدن گوشی های اندرویدی نیز همواره وجود دارد.

علائم ویروسی شدن گوشی های اندرویدی کدامند؟

ویروسی شدن گوشی اندرویدی برای کاربر مشکلات زیادی به وجود می‌ آورد.

هر کدام از ویروس ها و بدافزارها می توانند عملیات های مخربی را بسته به نوع اهدافی که دارند انجام دهند. عموما پیامدهای مناسبی را در هنگام مواجهه با این امر مشاهده نخواهید کرد.
علائم مختلفی وجود دارند که به شما ویروسی شدن گوشی اندرویدی را نمایان می کنند. هنگام مواجهه با این علائم برای حذف ویروس از گوشی اندرویدی باید راهکارهای مناسب را طی کنید. از جمله مهمترین علائم ویروسی شدن گوشی اندرویدی می توان به کند شدن آن اشاره کرد. بدافزارها و ویروس ها قادر هستند که در عملکرد دستگاه شما نیز تاثیر گذاشته و در پس زمینه گوشی فعالیت های خود را انجام دهند. شرایطی که موجب می شود هنگام استفاده از گوشی هوشمند به خصوص در زمان باز کردن اپلیکیشن و بازی ها، با کند شدن دستگاه مواجه شوید.
یکی دیگر از مهم ترین نشانه های ویروسی شدن گوشی اندرویدی، بالا رفتن سرعت مصرف شارژ باتری است. همانگونه که بیان شد، ویروس ها و بدافزارها با هدف سرقت اطلاعات شما در گوشی فعال می شوند. شرایطی که موجب بالا رفتن مصرف شارژ باتری خواهد شد.
هنگام ویروسی شدن گوشی سامسونگ، شیائومی و گوشی‌ های اندرویدی دیگر متوجه می شوید که برخی از اپلیکیشن ها به صورت خودکار باز می شوند. در واقع بدافزارهای وجود دارند که امکان باز شدن و فعال سازی اپلیکیشن ها را فراهم می کنند.
روشن شدن خودکار اینترنت یکی دیگر از نشانه های ویروسی شدن گوشی اندرویدی است. گاهی اوقات بدافزارها و ویروس ها به شکلی طراحی می شوند که قادر به کنترل بخش های مختلفی از گوشی هوشمند هستند. به همین علت با فعالسازی قابلیت های مختلفی از گوشی مواجه می شوید. اگر به صورت خودکار اینترنت شما فعال می شود باید در اولین فرصت برای حذف ویروس ها از یک آنتی ویروس مناسب استفاده کنید. علاوه بر این گاهی مواقع وجود پیامک‌ های مشکوک نیز نشان از ویروسی شدن گوشی هوشمند شما خواهد داد.
مهمترین نشانه هایی که به شما وجود بدافزار و ویروس در گوشی هوشمند را نشان می دهند، موارد زیر هستند.
•    کند شدن گوشی
•    اجرا شدن خودکار اپلیکیشن ها
•    داغ کردن خودکار گوشی
•    نمایش پی در پی پاپ آپ و تبلیغات عجیب و غریب
•    بالا رفتن مصرف اینترنت گوشی
•    روشن شدن اینترنت گوشی
•    قفل شدن ناگهانی دستگاه
•    افزایش مصرف شارژ باتری و خاموش شدن دستگاه

چرا گوشی های اندرویدی ویروسی می شوند؟

روش های نسبتا ساده و مشخصی وجود دارند که موجب ویروسی شدن گوشی های اندرویدی خواهند شد.

در واقع اپلیکیشن های مخرب با بهره مندی از کدهای ویروسی در گوشی نصب شده و اختلال در عملکرد دستگاه را به وجود خواهند آورد. به محض نصب اپلیکیشن هایی که در دل خود دارای کد مخرب هستند، آن ها را در دستگاه فعال خواهید کرد. پس از نصب، این اپلیکیشن ها را بدافزار می گویند. در واقع می توان یکی از مهمترین دلایلی که موجب ویروسی شدن گوشی های اندرویدی می شود را نصب برنامه های غیر ایمن در نظر گرفت. این شرایط بیان می کند که برای نصب اپلیکیشن ها و یا دانلود آن ها باید به فروشگاه های مجاز مانند گوگل پلی استور و فروشگاه های مجاز داخلی مانند کافه بازار بروید.
این پایان کار نیست و مراجعه به سایت های ناشناس نیز ممکن است موجب ورود بدافزار و ویروس به گوشی شما شود. به هیچ عنوان به سایت هایی که تبلیغات مخرب دارند و همواره به صورت پاپ آپ خود را نشان می دهند وارد نشوید. برخی از این سایت ها با هدف وسوسه کردن کاربران، تبلیغات عجیب و غریبی را نمایش می دهند. به محض ورود به لینک دانلود اپلیکیشن های معرفی شده و نصب آن بر روی گوشی، بدافزار ها فعال می شوند.

بهترین روش برای مقابله با ویروس شدن گوشی

حال که با دلایل ویروسی شدن گوشی اندروید آشنا شدید، بهتر است راهکارهایی جهت مقابله با این مشکل ارائه دهیم. استفاده از روش‌ های زیر به شما این امکان را می دهد که گوشی هوشمند خود را در مقابله با حملات ویروس ها ایمن کنید.

دانلود نکردن اپلیکیشن از منابع ناشناس

برای مقابله با ویروس شدن گوشی، یکی از بهترین گام هایی که می توانید بردارید، دانلود کردن اپلیکیشن های مورد نیاز از منابع معتبر است. در واقع با توجه به اینکه بخش زیادی از ویروس و بدافزارها از طریق اپلیکیشن ها وارد گوشی می شوند، سعی کنید نرم افزارها را از فروشگاه های رسمی دانلود کنید. گوگل پلی استور به عنوان یک فروشگاه بین المللی و قابل اعتماد تمام اپلیکیشن های لازم را در اختیار کاربران قرار می دهد. علاوه بر این بازارها و فروشگاه های داخلی نیز می توانند اپلیکیشن های ایمن را به شما معرفی کنند.
به هیچ عنوان از سایت ها و منابع ناشناس، اپلیکیشن یا بازی های اندرویدی را دانلود نکنید. استفاده از منابع ناشناس خطر ابتلا به ویروس و ریسک های امنیتی را بسیار بالا می برند. متاسفانه بنابر دلایل مختلف کاربران در ایران برای نصب اپلیکیشن ها از گوگل پلی استور با مشکلاتی مواجه می شوند. به همین علت توصیه ما به شما استفاده از اپلیکیشن کافه بازار برای نصب برنامه های مورد نظر است.

بروزرسانی سیستم عامل دستگاه را فراموش نکنید

یکی از روش های موثر برای مقابله با ویروسی شدن گوشی و جلوگیری از نفوذ بدافزار به دستگاه شما، بروزرسانی آن خواهد بود.

در واقع برندهای مختلف با هدف مقابله با حملات امنیتی، بروزرسانی های لازم را به صورت دوره‌ ای ارائه می دهند. استفاده از آپدیت یا بروزرسانی شما را یاری خواهد کرد تا بتوانید لایه‌ های امنیتی دستگاه را به‌ خوبی گسترش داده و ضعف هایی که قبلا مشاهده شده اند را رفع کنید. کمپانی های سازنده با اهداف امنیتی، آپدیت های OTA را ارائه می دهند. به این ترتیب اطمینان خواهید یافت که گوشی هوشمند شما در نظر امنیتی و مقابله با بدافزارها ایمن شده و ویروس هایی که به قصد سرقت اطلاعات در دستگاه وجود دارند نیز حذف می شوند.

استفاده از آنتی ویروس قدرتمند و مناسب

عده‌ای از کاربران بر این باورند که دستگاه های اندرویدی نیاز به نصب آنتی ویروس هایی مشابه کامپیوتر یا لپ تاپ ندارند. به هیچ عنوان این طرز فکر صحیح نیست. نصب و استفاده از آنتی ویروس با کیفیت و مناسب شما را یاری خواهد کرد تا در راستای مقابله با ویروس شدن گوشی و همچنین مقابله با بدافزارها از راهکاری موثر کمک بگیرید.
آنتی ویروس های مختلفی برای گوشی‌ های هوشمند ارائه می شوند. گوگل پلی استور لیست کاملی از قدرتمندترین آنتی ویروس ها و مطمئن ترین آن ها را به شما معرفی می کند. هم اکنون انواع آنتی ویروس ها مانند Kaspersky و McAfee برای نصب بر روی دستگاه‌ های اندرویدی وجود دارند.

دسترسی برنامه ها را بررسی کنید

برخی از اپلیکیشن هایی که نصب می کنید نیاز به دسترسی به قابلیت های گوشی دارند. به عنوان مثال هنگام نصب برنامه واتساپ لازم است که دسترسی به میکروفون، اینترنت، مدیا و مخاطبان را به آن بدهید. در واقع لازمه استفاده از برخی اپلیکیشن ها، اعطای مجوز دسترسی آن ها به بخش های مختلف گوشی خواهد بود. سعی کنید اگر از فروشگاه های غیر معتبر برنامه ای را دانلود کرده اید، نیاز آن ها به بخش های مختلف و دسترسی به قابلیت های گوشی را بررسی نمایید. علاوه بر این با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی نیز می توانید برای مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ ها چند قابلیت را فعال نمایید. با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی می توانید هر اپلیکیشنی که نصب کرده اید را بررسی کرده و برخی مجوزهای دریافتی آن ها را لغو نمایید.

بر روی لینک های ناشناس کلیک نکنید

برای مقابله با ویروس شدن گوشی یکی از مهمترین قدم هایی که باید بردارید، عدم کلیک کردن بر روی لینک های ناشناس است.

گاهی مواقع پس از مراجعه به یک وب سایت متوجه می شوید که با هدف تبلیغات از شما درخواست می کنند که بر روی لینک خاصی کلیک کنید. به محض انتخاب این لینک، هیچ عملیات بخصوصی انجام نخواهد شد؛ تنها راه را برای هک شدن گوشی و ورود ویروس ها به دستگاه خود هموار کرده اید. علاوه بر این اگر ایمیل از منابع ناشناس دریافت می کنید نیز آن را حذف نمایید. این روزها ویروسی شدن گوشی از طریق سایت و لینک به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات کاربران همواره مورد بحث قرار می گیرد.

روش های حذف ویروس از گوشی

اگر بنابر هر دلیلی گوشی هوشمند شما ویروسی شده باید برای حذف آن ها از روش های مطمئن استفاده کنید. بخش زیادی از کاربران به دنبال بهترین روش برای حذف ویروس از گوشی سامسونگ و گوشی‌ های اندرویدی دیگر هستند. در این میان می‌ توانید برای حذف ویروس و بدافزارها از روش های زیر کمک بگیرید.

حذف بدافزار حامل ویروس

یکی از ساده ترین روش ها و بهترین راهکارها برای حذف ویروس گوشی های اندرویدی، حذف کردن بدافزاری است که از طریق آن ویروس وارد گوشی شده است. به محض حذف اپلیکیشن مخرب، اقداماتی که توسط آن انجام می‌ گیرند متوقف می‌ شود. در واقع بخش زیادی از ویروس ها را به راحتی می توانید با حذف بدافزار و اپلیکیشن مورد نظر، از گوشی خود پاک کنید.

نصب آنتی ویروس قوی و مناسب روی گوشی

برای حذف ویروس از روی گوشی اندرویدی می توانید از آنتی ویروس های مطمئن و مناسب کمک بگیرید. این روزها انواع آنتی ویروس نیز وجود دارند که با هدف شناسایی اپلیکیشن های مخرب و اسکن بدافزارها می توانند نصب شوند. از جمله با کیفیت ترین و مطمئن ترین آنتی ویروس ها برای حذف بدافزار بر روی گوشی های اندرویدی می توان به BitDefender و Kaspersky اشاره نمود. پس از نصب این آنتی ویروس ها، عملیات اسکن آغاز شده و تمام اپلیکیشن های ویروسی و مخرب شناسایی می‌ شوند. در این بین آنتی ویروس می تواند به صورت خودکار برای پاک کردن ویروس ها عملیات لازم را انجام دهد.

ریست فکتوری گوشی برای حذف ویروس

برای حذف ویروس از گوشی اندرویدی خود می‌ توانید روی به فکتوری ریست کردن آن بیاورید. در عین حال کاربرانی که به دنبال ویروس کشی گوشی بدون پاک شدن اطلاعات هستند، بهتر است به سراغ روش‌ های دیگر بروند. استفاده از فکتوری ریست موجب می شود تمام اپلیکیشن ها و داده هایی که بر روی دستگاه شما وجود دارند، حذف شوند. این پروسه زمانی انتخاب می شود که روش های دیگر برای حذف بدافزار و ویروس نتوانند مناسب باشند. گاهی مواقع با وجود نصب آنتی ویروس و حذف بدافزار مورد نظر، همچنان دستگاه شما محلی برای انجام عملیات بدافزارها بوده و نیاز به پاک کردن تمام اطلاعات خواهید داشت.

جمع بندی

قبل از اینکه به فکر پاک کردن ویروس گوشی شیائومی، سامسونگ و هواوی باشید، بهتر است روش های کاربردی برای مقابله با آن ها را فرا بگیرید. نصب بدافزارهای مختلف بر روی گوشی موجب می شود که دستگاه شما نتواند به خوبی عمل کند. علاوه بر این برخی از ویروس ها و ابزارها نیز با هدف سرقت اطلاعات حساب های کاربری وارد گوشی شما می شوند.

سوالات متداول

از کجا بفهمیم رم گوشی ویروس دارد؟
نشانه های مختلفی مانند کند شدن گوشی، نصب برنامه های ناآشنا و همچنین افزایش مصرف شارژ باتری به شما ویروسی شدن رم و دستگاه را بیان می کنند.
بهترین راه برای حذف ویروس از سیستم عامل اندروید کدام است؟
برای حذف ویروس از سیستم عامل اندروید ابتدا سعی کنید بدافزارهای مخرب را حذف نمایید. نصب آنتی ویروس را نیز می توانید به عنوان گام مهم دیگر در نظر داشته باشید.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.