پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

راه های جلوگیری از سریع خالی شدن شارژ باتری گوشی

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰

راه های جلوگیری از سریع خالی شدن شارژ باتری گوشی

راه های جلوگیری از سریع خالی شدن شارژ باتری گوشی

قبل از اینکه علت زود خالی شدن شارژ گوشی موبایل و تبلت را بگوییم، حتما مدت زمان نرمال نگهداری شارژ باتری گوشی و میزان شارژ شدن گوشی خود را بررسی کنید. همچنین به این مورد توجه داشته باشید که نکات ذکر شده در این مطلب به منزله افزایش فوق العاده شارژ گوشی شما نیست بلکه روش هایی برای نگهداری بیشتر شارژ گوشی و تبلت نسبت به باتری آن است. اگر هدف شما شارژ سریع گوشی است، خواندن این مطلب به شما پیشنهاد نمیشود.

حتما بخوانید : روش های مختلف برای فلش کردن گوشی

 1- فعال بودن شبکه 3G یا 4G سیستم عامل گوشی 

اتصال مداوم به اینترنت از طریق شبکه های موبایل یکی از مهمترین دلایل کاهش شارژ گوشی است. پس بهترین پیشنهادی که میشود در این زمینه ارائه داد، فعال کردن شبکه دیتای گوشی در موارد لزوم و استفاده از اینترنت است. همچنین اگر در جایی هستید که اپراتور تلفن همراه شما فقط از شبکه 3G پشتیبانی میکند حتما قابلیت 4G سیستم عامل خود را غیرفعال کنید تا گوشی از حالت بررسی مداوم وجود شبکه 4G خارج شود. چون این کار باعث میشود که گوشی باتری زیادی استفاده کند.
 

 2- استفاده از برنامه ها و اپ های پرمصرف

برخی از اپ های گوشی های هوشمند به دیتای زیاد و منابع سخت افزاری بالا نیاز دارند و در نتیجه انرژی بیشتری از سیستم عامل شما میگیرند و باعث میشوند باتری گوشی زودتر خالی شود. یکی از بدترین اپ هایی که شارژ باتری را زود تمام میکند، اپ فیس بوک است که پیشنهاد میشود از نسخه Light آن استفاده کنید.

برای مشاهده میزان مصرف اپ ها و دیگر بخش های اندروید از باتری کافیست وارد Setting گوشی شده و به قسمت Battery مراجعه کنید.
 

 3- فعال بودن WiFi ، GPS ، Bluetooth و Location Services گوشی

بطور کلی باید توجه داشته باشید که استفاده از از ابزارهای گوشی که نیاز به تبادل اطلاعات و پردازش مداوم دارند، باعث میشود شارژ باتری گوشی خیلی سریع تمام شود. بنابراین تا زمانی که نیاز به جی پی اس، بلوتوث و شبکه وای فای ندارید، این قابلیت ها را غیرفعال کنید تا نگهداری شارژ گوشی بالا رود.

در ضمن قابلیتی در گوشی های هوشمند است بنام Location Services. این سرویس که به برنامه های نصب شده بر روی گوشی سرویس هایی بر اساس موقعیت فعلی میدهد، حجم بالایی از پردازش را به خود اختصاص میدهند که توصیه می گردد در بخش تنظیمات گوشی به اپ هایی که واقعا نیاز دارید به این سرویس ها متصل باشند، مجوز دسترسی دهید و یا کلا این بخش را غیر فعال کنید.

 

 4- خارج نشدن اپ های در حال اجرا از حافظه گوشی 

بسیاری از کاربران به بستن برنامه های در حال اجرا در حافظه گوشی توجهی ندارند و تصور می کنند با خارج شدن از یک اپ در حال اجرا با زدن دکمه Home یا Back، کار تمام است غافل از اینکه برنامه در پس زمینه و در حافظه گوشی به حالت معلق باقی خواهند ماند و باعث کم شدن شارژ گوشی و کند شدن سیستم عامل میشود.

اپ های زیادی برای بستن خودکار برنامه های موجود در حافظه ساخته شده اند که یکی از بهترین آنها برای گوشی های اندرویدی اپ Super Task Killer Free است. اگر هم با بخش تنظیمات گوشی آشنا هستید، اپ ها را از حالت اجرا خارج کنید. در سیستم آی او اس و آیفون نیز کافیست بر روی دکمه Home دبل تپ کنید، سپس از App Switcher تمامی برنامه های ذخیره شده در حافظه که به صورت معلق هستند نمایش داده میشود. با رفتن به چپ و راست میتوانید لیست اپ ها را مشاهده کنید و با سویپ به بالا بر روی اپ مورد نظر آن را واقعا از حافظه دستگاه خارج کنید.
 

 5- بروزرسانی خودکار اپ و سرویس های سیستم عامل گوشی در پشت پرده 

بعضی از اپ ها و سرویس های نصب شده بر روی گوشی شما، در پشت پرده (Background) و بدون اطلاع شما در حال بروزرسانی و آپدیت هستند و زمانیکه به اینترنت وصل میشوید، شروع به دانلود فایل های آپدیت میکنند. کافیست با مراجعه به بخش Setting گوشی و قسمت Apps میتوانید وضعیت اجرا آنها را مشاهده و یا از پردازش آنها جلوگیری کنید.

در گوشی های آیفون میتوانید با مراجعه به بخش Setting > General > Background App Refresh و تپ بر روی سویچ OFF این قابلیت را غیرفعال کنید.
 

 6- آسیب دیدگی باتری دستگاه در اثر گرما

یکی از عواملی که باعث اختلال در عملکرد باتری گوشی میشود، قرارگیری گوشی در محیطهای بسیار گرم با حرارت بالا است. از قراردادن گوشی کنار کنار گاز، بخاری، شوفاژ و یا داشبورد بسیار داغ ماشین جدا پرهیز کنید تا باتری گوشی آسیب نبیند.
 

 7- اجرا انیمیشن و جلوه های نمایشی غیر ضرورری در گوشی

در سیستم عامل های جدید اندروید و iOS، جلوه ها و افکت های انیمیشنی بسیار زیادی به آنها اضافه شده است که بسیاری از کاربران علاقمند به استفاده از آنها می باشند. اگر نگهداری باتری و خالی نشدن آن برایتان مهم است و یا نیازی به این جلوه ها ندارید، میتوانید آنها را غیر فعال کنید تا از حجم پردازش پردازنده گرافیکی سیستم عامل و استفاده از منابع کم شود.

همچنین تصویر پس زمینه در مصرف باطری نقش مهمی دارد. معمولا پیشنهاد میشود که از پس زمینه های معمولی استفاده شود. پس زمینه های زنده به دلیل اینکه متحرک هستند، باطری زیادی را مصرف می نمایند.

در گوشی های آیفون کافیست به مسیر Settings -> General -> Accessibility -> Reduce Motion رفته و با روشن کردن سویچ ON میتوانید جلوهای تصویری و افکت های سیستم عامل را کاهش دهید. در اندروید نیز با مراجعه به بخش Developer Options و غیر فعال کردن سه قسمت Window animation scale, Transition animation scale و Animator duration scale میتوانید این کار را انجام دهید
 

 8- بالا بودن میزان روشنایی نمایشگر گوشی

میزان شفافیت صفحه نمایش (Brightness)، مدت زمان روشن ماندن آن و مدت زمان فعال شدن Screen Saver از مهم ترین دلایل زود تمام شدن شارژ گوشی و نگه نداشتن باتری است. در صورتی که نگه داشتن شارژ برای شما در اولیت است، توسط اپ های واسط یا خود تنظیمات گوشی این گزینه ها را از حالت بهترین اجرا و بالاترین حالت نمایش به حد متعادل و متوسط تغییر دهید.


 9- روشن ماندن طولانی موبایل و تبلت

سعی کنید حداقل هفته ای یکبار گوشی خود را خاموش و روشن یا ریستارت کند. این کار باعث میشود که فایل هایی که در حافظه کش (Cache) یا معلق شده اند از آن خارج و پاک شوند و همچنین برخی از کندی ها و مشکلاتی که در حین آپدیت برنامه ها و یا سیستم عامل به وجود آمده است، از بین برود. مزیت دیگر این کار، عملکرد بهتر باتری دستگاه است.


 10- همگام سازی مداوم گوشی با اکانت های شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و ...

اپ های شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام و برنامه های ایمیل که به صورت مداوم خود را از طریق اینترنت همگام سازی (Sync) میکنند، مصرف باتری بالایی دارند چرا که در زمان اتصال اینترنت پردازش آنها اجرا میشود و در زمانی که اینترنت نیز در دسترس نیست، سیستم عامل همچنان چک میکند که آیا در حال حاضر اتصال برقرار شده است تا پردازش اجرا شود یا خیر. پیشنهاد میشود از اپ هایی که نیاز ندارید دائما به اینترنت متصل باشند، خارج (Sing out) و در صورت لزوم وارد آنها شوید.


 11- سیستم عامل شما بیش از حد معمول باتری استفاده میکند 

در سیستم عامل هایی مثل اندروید میزان نرمال و استفاده کلی سیستم عامل و سرویس های آن از شارژ گوشی ۲۵% است. اگر احساس میکنید بدون اجرا برنامه خاص و در حالت معمولی این مقدار بیش از این حد میباشد، بهتر است سیستم عامل خود را بررسی کنید و در صورت لزوم ورژن های پایین تر از سیستم عامل فعلی (Downgrade) را بر روی گوشی یا تبلت خود اجرا کنید.

همچنین میتوانید با استفاده از گزینه Factory Reset، گوشی را به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردانید و یا رام رسمی گوشی را مجددا بر روی آن نصب کنید (به اصلاح گوشی را فلش کنید). فقط دقت کنید تمامی اینکارها در صورتی که تخصص کافی دارید انجام دهید وگرنه به گوشی تان آسیب خواهد رسید.


 12- ارسال داده های کاربر به کمپانی سازنده 

فعال بودن قابلیت ارسال داده های کاربر به کمپانی سازنده گوشی در هنگام آنلاین بودن دستگاه یکی از موارد مهمی است که باعث میشود شارژ گوشی زود تمام شود. دلیل آن هم انجام پردازش های پشت پرده و گرفتن انرژی سیستم عامل است.

به طور مثال در آیفون با طی کردن مسیر Settings -> Privacy > Diagnostics & Usage  انتخاب گزینه Don’t Send از ارسال اتوماتیک اطلاعات دستگاه شما به اپل جلوگیری میکند.


 13- نمایش همیشگی اعلان های برنامه ها 

بخش نوتیفیکیشن (Notification) یا اعلان اپ ها در سیستم عامل ها باعث نمایش اخطار و پیغام های صادر شده توسط نرم افزار در گوشی میشود که فعال بودن این گزینه در شارژ باتری دستگاه شما به صورت نامحسوس تاثیر گذار است. توصیه ما اینست که فقط برای اپ ها و بخش های ضروری قابلیت نمایش پیغام را فعال کنید و یا اپ هایی که پیغام های متعدد را صادر میکنند امکان نمایش نوتیفیکیشن آنها را غیر فعال کنید.

در اندروید با مراجعه به بخش Setting > Apps و برداشتن تیک گزینه Show Notification هر برنامه و در آیفون با مراجعه به بخش Settings > Notifications و انتخاب گزینه On یا Off هر اپ میتوانید نمایش اعلان ها را کنترل کنید.

 

 14- کار نکردن درست شارژر گوشی 

بعضی وقت ها علت، شارژ نشدن درست باتری گوشی است که باید بررسی کنید و ببینید شارژر مشکلی دارد یا خیر. در صورتی که گوشی خود را شب تا صبح در شارژ قرار دادید و پس از فول شارژ مدتی با آن کار کردید و باتری آن به سرعت خالی شد، احتمال دارد شارژر به درستی باتری را شارژ نکرده باشد. برای اطمینان از خراب یا سالم بودن شارژر، آنرا بر روی دستگاه دیگری نیز امتحان کنید و در صورتی که این اتفاق دوباره تکرار شد، شارژر خود را با شارژر جدید و اروجینال مخصوص مدل گوشی خود تعویض کنید. از خرید شارژرهای متفرقه که مخصوصا در مترو به فروش میرسد، جدا پرهیز نمایید.


 15- ضعیف بودن باتری گوشی 

اگر با انجام تمامی موارد بالا باز هم باتری گوشی شما مثل سابق شارژ نگه نمی دارد و  زود خالی میشود، ممکن است به دلایل مختلف مانند گرما، گذشت زمان و تاریخ انقضا و یا دریافت شوک های الکتریکی و غیره، باتری ضعیف و معیوب شده و عملکرد طبیعی خود را دیگر نداشته باشد که در این صورت بهترین راه حل جایگزین کردن باتری است.

بیشتر بخوانید : مقایسه سامسونگ s۲۱ ultra با s۲۲ ultra


20 راهکاره مفید برای جلوگیری از زود تمام شدن شارژ باتری گوشی

1- در هنگام بازی کردن با گوشی همراه صدای بازی را قطع نمایید زیرا این امر باعث نگهداری بیشتر باطری شده و شارژ کم تری مصرف می گردد.

2- ویبره و صدای زنگ گوشی را قطع کنید.

3- از فلاش استفاده نکنید.

4- میزان نور صفحه نمایشگر را کم کنید.

5- برنامه هایی که نیاز ندارید را غیر فعال کنید.

6- به جای تماس و ایمیل، از پیامک استفاده کنید.

7- صداها و آلارم های غیر ضروری را قطع کنید.

8- فقط برای برقراری تماس های ضروری از گوشی استفاده کنید.

9- اگر در منطقه ای هستید که آنتن ضعیف است، گوشی را خاموش نمایید.

10- از خراب شدن باطری جلوگیری کنید. تا زمانی که باطری کاملا تمام نشده است از شارژ مجدد آن پرهیز کنید زیرا این کار باعث مردن سلول های باطری شده و به تدریج عمر باطری گوشی تمام خواهد شد.

11- گوشی را از گرما دور نگهدارید.

12- غیرفعال کردن شبکه 3G یا 4G سیستم عامل گوشی در صورتیکه اپراتور سیمکارت از آن پشتیبانی نمی کند.

13- بستن برنامه ها و اپ های پرمصرف و در صورت لزوم حذف برنامه های غیر ضروری

14- غیرفعال کردن WiFi ، GPS ، Bluetooth و Location Services گوشی در صورت عدم استفاده

15- بستن اپ های در حال اجرا از حافظه گوشی

16- غیرفعال کردن بروزرسانی خودکار اپ و سرویس های سیستم عامل گوشی

17- از روشن ماندن طولانی مدت گوشی موبایل خودداری کنید.

18- غیر فعال کردن همگام سازی مداوم گوشی با اکانت های شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و ...

19- غیر فعال کردن ارسال داده های کاربر به کمپانی سازنده

20- غیرفعال کردن نوتیفیکیشن های غیر ضروری

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.