پربازدیدترین مطالب

علم و تکنولوژی

بهترین روش تشخیص آیفون اکتیو از نات اکتیو

دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۰

بهترین روش تشخیص آیفون اکتیو از نات اکتیو

تشخیص نات اکتیو بودن آیفون

تشخیص آیفون اکتیو از نات اکتیو دغدغه ای است که تنها و تنها حین خرید گوشی آیفون با آن مواجه خواهید شد. حتما برای تان مهم است تا بدانید، گوشی که به احتمال زیاد آن را با قیمتی بالا خریداری کرده اید، دست اول باشد و از لحاظ رجیستری و سایر مسائلی که ممکن است برای یک گوشی مساله ایجاد کند، به مشکلی بر نخورید. خریداران آیفون اگر دقیقا ندانند که منظور از آیفون اکتیو و نات اکتیو (یا نان اکتیو) چیست، به احتمال زیاد حین خرید با این ابهام و نگرانی مواجه خواهند شد که:

  • اصطلاح اکتیو و نات اکیتو درباره گوشی آیفون اصلا به چه معناست؟
  • اکتیو خریداری کردن آیفون لزوما اشتباه است و یا ایرادی ندارد؟
  • اصلا به چه دلیل برخی گوشی های آیفون پیش از رسیدن به دست مشتری اکتیو می شوند؟
  • و در آخر آیا اکتیو خریداری کردن گوشی آیفون برای شما صرفه اقتصادی دارد و سبب می شود که بتوانید گوشی را چند میلیونی ارزانتر بخرید یا خیر؟

اگر این سوالات ذهن شما را هم به خود مشغول کرده، این مقاله آترامارت فروشگاه خرید اقساطی گوشی را تا پایان دنبال کنید تا به پاسخ یک به یک آن ها برسید و در آخر خودتان درباره اینکه گوشی آیفون اکتیو بخرید یا نات اکتیو به راحتی تصمیم بگیرید. 

اکتیو و نات اکتیو چیست؟

"اکتیو" (Active) در لغت به معنای فعال است که همانطور که قطعا می دانید، واژه ای انگلیسی می باشد. در مقابل "نات اکتیو"(Not Active) معنای غیرفعال بودن دارد.

گوشی آیفون اکتیو در واقع یک محصول گوشی ساخت شرکت اپل است که از جعبه خود خارج شده، روشن شده و به شبکه اینترنت متصل گشته است.  گوشی های هوشمند جدید از جمله مدل های جدید آیفون دارای شناسه های  اختصاصی به نام IMEI هستند که برای فعال نمودن گوشی نیاز است به این شناسه دسترسی پیدا کنید.

گوشی آیفون نات اکتیو همانطور که انتظار می رود، از پلمپ خود خارج نشده، روشن نگردیده و به شبکه اینترنت اتصال پیدا نکرده است. قطعا این سوال برای تان پیش می آید که اصلا چرا باید گوشی آیفون را پیش از رسیدن به دست مشتری  فعال کنند و سبب ایجاد همچین دغدغه ای برای خریداران این محصول شوند. چرا تمام گوشی های آیفون به صورت نات اکتیو به دست ما نمی رسد؟

بسیار جذاب و خواندنی : آیفون بهتره یا سامسونگ

دلیل اکتیو کردن گوشی آیفون چیست؟

قطعا  می دانید واردات کالاهای دیجیتال مانند گوشی، بخصوص در کشوری مثل ایران که تحت تحریم قرار دارد، از حساسیت ها و زوایای پیدا و پنهان مختلفی برخوردار است. قوانین تجاری مربوط به شرکت سازنده (حساسیت های خاص برند اپل)، شرکت داخلی خریدار و وارد کننده گوشی، قوانین گمرکی و ... همه و همه سبب می شوند از لحظه ارسال گوشی آیفون تا رسیدن آن به دست من و شما، مراحل خاصی طی شود که یکی از آن ها ممکن است اکتیو شدن گوشی باشد. در ابتدا بهتر است بدانید که آیفون اکتیو از لحاظ عملکرد و ویژگی های ذاتی و ماهیتی هیچ تفاوتی با آیفون نات اکتیو ندارد.

1- محدودیت های تجارت بین الملل و خرید از اپل

همان ‌طور که گفته شد یکی از دلایل سخت شدن ورود آیفون ‌های نات اکتیو به ایران و دسترسی همه کاربران به آیفون اکتیو نشده، محدودیت ‌هایی است که شرکت سازنده این محصول برای تجارت با ایران قائل است.

به دلیل این‌که کشور ما دچار تحریم‌ های بین ‌المللی می ‌باشد، شرکت‌ هایی مانند اپل مجوز تجارت و فروش محصول به ایران را ندارند. از این‌ رو افرادی که وارد کننده محصولات این برند هستند ابتدا باید گوشی را از سوی سایر کشورهای همسایه مثل کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس و یا ترکیه از شرکت اپل خریداری کنند و سپس به ایران وارد نمایند.

یکی از خواندنی ترین مطالب مجله: آموزش ریست فکتوری گوشی

 از طرف دیگر شرکت سازنده اجازه نمی ‌دهد که یک بازرگان محصولات اپل را خریداری کند و تعداد بسیار زیادی از آن‌ ها را در همان کشور باز نکرده و فعال ننماید؛ به این معنا که خریداران تنها می ‌توانند ۱۰ الی ۲۰ درصد از محصولات این شرکت را به کشورهای دیگر بفروشند. به‌ همین دلیل وارد کنندگان آیفون به ایران که این محصولات را از طریق کشورهای همسایه وارد می‌کنند، مجبورند درصد زیادی از گوشی‌ های خریداری‌ شده را در کشور ثانی اکتیو کنند و سپس دوباره پلمپ کرده و وارد ایران بنمایند.

2- قوانین گمرکی ایران و ثبت کالای وارداتی

از دیگر دلایل اکتیو کردن گوشی ‌های آیفون، قوانینی است که بر صادرات و واردات کشور خودمان وضع ‌شده است. در ایران به‌ خاطر برخی از محدودیت ‌های موجود (البته باز هم تحریم‌ ها) شرکت‌ های وارد کننده گوشی می ‌بایست حداقل ۵۰ درصد از کالاهای خود را در سیستم گمرک و واردات کشور ثبت نمایند. در طی انجام این روند، گوشی ‌های موبایل باید پیش ‌از این‌که به کشور وارد شوند روشن گردند تا عملیات ثبت و پروانه وارد شدن آن ها به کشور صادر شود و شرکت وارد کننده اجازه فروش آن را داشته باشد.

3- تست سلامت گوشی و باز کردن پلمپ به صورت رندوم

 یکی دیگر از دلایل اکتیو نمودن گوشی ‌موبایل های آیفون آن است که شرکت ‌هایی که گارانتی کننده گوشی های وارداتی از جمله آیفون هستند، برای بررسی وضعیت سلامت و کیفیت محصولات و تعیین گارانتی مناسب، به ‌صورت تصادفی برخی از گوشی ‌ها را از پلمپ خارج می ‌نمایند و آن ‌ها از نظر سلامت بدنه، باتری، نمایشگر و سایر اجزای گوشی بررسی می‌کنند. البته این قضیه شامل همه شرکت‌ های گارانتی کننده نمی ‌باشد و تعداد گوشی هایی که به این دلیل اکتیو می شوند زیاد هم نیست. اما خب این هم یکی از دلایل مطروحه برای اکتیو کردن گوشی آیفون می باشد.

گوشی اکتیو بخرم یا نات اکتیو ؟

در خصوص خرید گوشی آیفون، پاسخ به این سوال که "گوشی اکتیو بخرم یا نات اکتیو؟"، انتخاب خود شماست؛

چرا که برخی از ما این حساسیت را داریم که وقتی محصولی را خریداری می ‌کنیم، بدانیم حتما خودمان برای بار اول پلمپ آن را گشوده‌ایم و تنها در این صورت است که خیال مان راحت می شود این گوشی قبلاً روشن و استفاده نشده ‌است. اگر چه اکتیو بودن گوشی‌ های آیفون به‌ معنای این ‌که از این گوشی استفاده ‌شده و دست ‌دوم می ‌باشد نیست و همان‌طور که گفته شد دلایل مختلفی سبب می ‌شود که این محصول در بسیاری از موارد به ‌صورت اکتیو به داخل ایران برسد.

لازم به ذکر است که پس ‌از گشوده شدن گوشی به هرکدام از دلایل گفته شده، این گوشی‌ ها دوباره پلمپ می‌شوند. همچنین از لحاظ داشتن کد رجیستری، اصالت و کیفیت کالا وقتی محصول را از فروشگاه مطمئنی خریداری می کنید جای هیچ گونه نگرانی در خصوص گوشی های آیفون اکتیو شده هم وجود ندارد. با این ‌حال این انتخاب شماست که گوشی اکتیو بخرید یا نات اکتیو.

البته قطعا گوشی ‌های اکتیو چند میلیونی ارزان‌ تر خواهند بود؛ پس اگر به‌ دنبال قیمت پایین ‌تر هستید، خرید گوشی آیفون اکتیو پیشنهاد مناسبی برای تان است. به شرط آنکه حساسیتی در این باره نداشته باشید.

روش تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون

روش تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون بسیار ساده است و خود ما هم می ‌توانیم این کار را انجام دهیم. برای این‌که بفهمیم گوشی آیفون ما قبلاً اکتیو شده و یا هنوز نات اکتیو است، کافی است وارد سایت اپل که دقیقا به منظور چک کردن همین قضیه فعال است بشویم. سایت اکتیو یا نات اکتیو بودن ایفون checkcoverage.apple.com منتظر است تا شما، شماره سریال آیفون خود را وارد کنید تا به سرعت به شما بگوید که گوشی تان فعال شده و یا هنوز نات اکتیو است.

شما باید شماره سریال گوشی خود را در کادری که در این سایت وجود دارد وارد نمایید و پس‌از زدن کد امنیتی، دکمه Continue را فشار دهید.

برای پیدا کردن سریال نامبر یا همان شماره سریال آیفون باید به بخش تنظیمات (Setting) گوشی مراجعه کنید، سپس وارد بخش عمومی (General) شوید و از این مسیر به گزینه شماره سریال (Serial Number) برسید. در این بخش شماره سریال گوشی درج شده است. شما این کد را باید در سایت checkcoverage.apple.com وارد کنید تا شرایط عملیاتی گوشی تان، از لحاظ اکتیو یا نات اکتیو بودن را بفهمید.

درصورتی‌که گوشی شما نات اکتیو  باشد شما با پیغام Please activate your iPhone (لطفا آیفون خود را فعال کنید) مواجه خواهید شد و در این لحظه می توانید با بالا انداختن کلاهتان به هوا جشنی مختصر برپا کنید؛ چون با این پیام خواهید فهمید که گوشی شما نات اکتیو می ‌باشد.

اما درصورتی‌که با تصویری مواجه شدید که اطلاعات گوشی شما را به نمایش می‌گذارد و دیتاهایی مانند سریال، مدل، اکتیو استاتوس (که با وضعیت سبز فعال مشخص شده) و ... را مشاهده کردید، بدانید که این به آن معناست که گوشی شما به یکی از دلایل ذکر شده قبل از رسیدن به دستتان فعال شده است. شاید کمی ناراحت شوید اما واقعا نیازی نیست که کلاهی را که آماده بالا انداختن کرده بودید را بر سرتان بکوبید!!!

 شما گوشی آیفون تقلبی و یا دست دوم نخریدید. باورکنید!

تاریخ فعال سازی گوشی آیفون

تاریخ فعال سازی گوشی آیفون را هم در همین صفحه که خبر به ظاهر تلخ اکتیو بودن گوشی تان را به شما داد خواهید فهمید. به طور کلی هر اطلاعاتی که در خصوص این گوشی به آن نیاز دارید در همین صفحه است.

تاریخ تعمیرات و تاریخ انقضای خدمات که تقریبا یک سال پس از فعال سازی گوشی است نیز در صفحۀ چک آپ در سایت checkcoverage.apple.com وجود دارد.

آیا گوشی اکتیو دست دوم محسوب می شود؟

با توجه به آنچه که در این مقاله خواندیم و با هم بررسی کردیم، باید به خوبی دریافته باشید که گوشی اکتیو، دست دوم محسوب نمی شود.

گوشی دست دوم شرایط متفاوتی دارد. به این معنا که از این گوشی قبلا استفاده شده و از بخش های مختلف گوشی بهره گیری شده است. گوشی دست دوم درواقع توسط فرد دیگری مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما گوشی اکتیو شده تنها به خاطر دلایلی که ذکر کردیم صرفا به شبکه متصل شده، عملیات فعالسازی آن صورت گرفته و دوباره بدون آنکه از آن استفاده شده باشد، خاموش شده و پلمپ گردیده است.

گوشی آیفون اکتیو از لحاظ ساختار و عملکرد هیچ تفاوتی با گوشی آیفون نات اکتیو ندارد و نیازی نیست دچار وسواس شوید. اکتیو بودن گوشی آیفون اتفاقی است که به خصوص در ایران برای خیلی از هم وطنان رخ می دهد و امتیاز منفی محسوب نخواهد شد. در واقع رجیستر نشدن گوشی به وضوح بیان می کند که این آیفون گرچه اکتیو شده اما استفاده نشده است.

 با این حال به خاطر باورهای موجود، گوشی هایی که اکتیو هستند چند میلیون ارزانتر از گوشی های نات اکتیو به فروش می رسند و این درحالی است که امتیاز خاصی شامل حال آیفون نات اکتیو نیست.

در نهایت با وجود تمامی توضیحات داده شده باید دقت کنید که حین خرید گوشی آیفون با وجود تمامی حساسیت ها و هزینه های مربوطه، این خرید امن، مطمئن و دارای ضمانت و خدمات پس از فروش  باشد. رجیستر شدن گوشی حین خرید شما و اینکه ضمانت مناسبی از سوی شرکت فروشنده برای محصول در نظر گرفته شده باشد، می تواند خیال شما را از هر نظر درباره خرید گوشی آیفون اکتیو راحت کند.

سوالات متداول

آیفون اکتیو بهتر است یا نات اکتیو؟

هیچ بهتر و بدتری وجود ندارد. آیفون اکتیو تنها یک بار در کشور مبدا و یا در گمرک به خاطر قوانین تجارت بین المللی و یا واردات کالا که در مقاله به طور کامل توضیح داده شد روشن و دوباره پلمپ شده است. ضمانت کالا و کد رجیستری بیانگر اصالت و صحت گوشی شماست.

چطور بفهمیم یک گوشی آیفون اکتیو است یا نات اکتیو؟

برای اینکه بفهمید گوشی شما اکتیو شده یا خیر کافیست سریال نامبر گوشی را در سایت اپل که در مقاله لینک آن قرار داده شده وارد کنید. در صورت اکتیو بودن، مشخصات گوشی شما  برایتان به نمایش گذاشته می شود و در صورت نات اکتیو بودن، با جمله "لطفا آیفون خود را فعال کنید" مواجه خواهید شد.

آیا گوشی اکتیو ارزان تر از نات اکتیو است؟

بله با وجودی که از لحاظ کیفیت، ماهیت و سایر ویژگی ها گوشی آیفون اکتیو با نات اکتیو هیچ تفاوتی ندارد، اما به جهت باور عمومی به بهتر بودن گوشی های نات اکتیو، این گوشی ها بسته به فروشگاهی که از آن خرید می کنید چند میلیونی گران تر از انواع اکتیو شده هستند.

امتیاز و دیدگاه کاربران

۰

از

۵

0 نفر امتیاز داده‌اند

دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان نمایید

نظری برای این مطلب ارسال نشده است

راهنمای خرید

راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۸/۰۸
راهنمای خرید
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب مجله آترا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.